رزمنده و جانباز هشت سال جنگ تحمیلی:

بی وجدانی است اگر مورخان، جنگ تحمیلی را جنگ جهانی سوم ندانند

فارسان (پانا) - یکی از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس در نشستی صمیمانه با دانش‌آموزان شهرستان فارسان با اشاره به نبرد یک تنه مردم ایران در مقابل قدرت‌های جهان در دوران جنگ تحمیلی و سختی‌هایی که به جان خریدند، این دوران را حماسه‌ای تکرارنشدنی در طول تاریخ عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
بی وجدانی است اگر مورخان، جنگ تحمیلی را جنگ جهانی سوم ندانند

ذالک نوری، جانباز و رزمنده ای از تبار سیستان و بلوچستان در این نشست که همزمان با سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده و هفته پدافند غیرعامل با حضور مسئولان آموزش و پرورش و دانش آموزان دبیرستان دکتر سلطانی شهرستان فارسان برگزار شد به روایت سال های پر فراز و نشیب دفاع مقدس پرداخت. روایت خود و همکلاسی هایش از زمانی که دانش آموز ۱۳ ساله بودند و در پشت سنگرهای جبهه، درس ایثار می دادند تا اکنون که شهر به شهر این کشور را طی می کند تا درس شهامت و فداکاری را از مکتب عشق به میهن برای دانش آموزان روایت کند.

وی در این نشست با اشاره به این سخن که «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد»، گفت: «درس گذشت و شجاعت را باید از شهید فهمیده، آموخت. شهید ۱۳ ساله ای که جانفشانی او هرگز از صفحه تاریخ ایران پاک نخواهد شد. شهید فهمیده نمونه کامل و بارز از خودگذشتگی است و همواره برای جوانان و نوجوانان میهن دوست، الگویی جاودان خواهد ماند.»

نوری افزود:«صدام ادعا می کرد که می تواند در یک هفته ایران را تحت اشغال درآورد اما این آرزو را به گور برد. بی وجدانی است اگر مورخان، جنگ جهانی سوم را جنگ ایران و عراق ندانند، چرا که در آن زمان ایران سلاح های جنگی و تجهیزاتی نداشت. برای جنگیدن خودش تنها در یک طرف میدان بود و عراق با حمایت های فرانسه و آمریکا و.. در طرف دیگر و یک تنه با کل جهان می جنگید. آنها اگرچه همه جوانب نظامی را در نظر گرفته بودند اما یک مورد را فراموش کرده بودند و آن هم ایمان مردم بود. اگر نگاهی به تاریخ دوران قاجار بینداریم می بینم که طی قراردادها و جنگ های گوناگون بخش های وسیعی از خاک کشور جدا شد، اما جنگ تحمیلی اولین جنگی بود که بعد از حدود ۲۰۰ سال با کمترین امکانات حتی یک وجب هم از خاک کشور جدا نشد.»

این رزمنده دفاع مقدس در پایان به زحمات بی بدیل بانوان ایران در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: «ما شعار زن، زندگی و آزادی را در دوران دفاع مقدس با گوشت و پوست خود درک کردیم، چرا که شاهد زنان، مادران و همسرانی بودیم که پا به پای مردان این سرزمین از زندگی خود گذشتند تا کشور به آزادی برسد.»

خبرنگار دانش آموز:حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار