رئیس اندیشکده کسب و کار شریف در مراسم رونمایی از اولین جشنواره سواد مالی و اقتصادی:

تمرکز در آموزش سواد مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها

تهران (پانا) - رئیس اندیشکده کسب و کار شریف اظهار کرد تمرکز ما در آموزش سواد مالی و اقتصادی خانواده‌ها و دانش‌آموزان هستند، چون بن‌مایه اصلی برای نجات کشور بوده و تنها راه برای برون‌رفت از شرایط کنونی اقتصادی هستند، به همین دلیل برای ما، تولید محتوا، آموزش مهارت‌ها و پرورش آنها بسیار مهم است و باید ناظر به شرایط کنونی و مولفه‌های اقتصاد ایران باشد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تمرکز  در آموزش سواد مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها

علی مروی، رئیس اندیشکده کسب و کار شریف در مراسم رونمایی از اولین جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی که امروز در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد‌: وضعیت بد اقتصادی فشارهای زیادی را به خانوارها وارد می‌کند. ایجاد اصلاحات اقتصادی توسط حاکمیت نیاز به همراهی و مطالبه شهروندان دارد که به سواد مالی گره خورده است.

وی افزود:‌در جامعه دیده می‌شود که تمایل به سیاست‌های پوپولیستی که وضعیت اقتصاد کلان را بدتر می‌کنند بیشتر است به این دلیل که سواد مالی و اقتصادی با ضعف همراه است و این ضعف حتی در قشر جوان و تحصیلکرده نیز وجود دارد.

مهمترین هدف در پرداختن به سواد مالی و اقتصادی توانمندسازی خانوارها است

مروی خاطرنشان کرد: مهمترین هدف در پرداختن به سواد مالی و اقتصادی توانمندسازی خانوارها است و خانوارها از دانش‌آموزان که آینده‌ساز کشور هستند تا خانواده آنها باید بتوانند به عنوان یک مهارت و یادگیری سواد مالی را فرابگیرند.

وی به پرداخت یارانه نقدی و سایر یارانه‌های غیرنقدی اشاره کرد و افزود: این یارانه‌ها وضعیت مالی و اقتصادی خانوداده‌ها را بهبود نمی‌دهد بلکه شان آنها را نیز زیرسوال می‌برد. اصل اساسی آن است که ماهیگیری به دانش‌آموزان و مردم داده شود؛ ماهیگیری به معنای آموزش و مهارت سواد مالی و اقتصادی است که صرفا هم دانش نبوده و مهارت است.سرپرستان خانوار نیز باید این مهارت را به خوبی فرابگیرند.

وی با اشاره به جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی عنوان کرد:‌ هدف ما تنها انتقال مهارت بوده و به هیچ عنوان آموزش طوطی‌وار یک سری از مفاهیم مالی مدنظ نیست.حتی اگر این مفاهیم از بهترین تکست بوک‌های دنیا انتخاب شده باشند تنها آموزش این مفاهیم مدنظر نیست؛ اکنون تمرکز ما بر اقتصاد ایران است به این دلیل که ویژگی‌های خاص خود را دارد و مدیریت اقتصادی حتی در سطح خانواده متناسب با این اقتصاد نیاز به تمرکز ویژه دارد.

مروی با بیان اینکه اقتصاد ایران شرایط خاص و ویژه خود را دارد و دهه‌ها است از تورم دورقمی در رنج است، عنوان کرد:‌ تاکنون اقتصاد وابسته به نفت بوده و درآمدهای نفتی و گازی در کشور توزیع می‌شده و اکثر بازیگران اقتصاد نیز به دنبال آن بوده‌اند که سهم بیشتری از این نفت داشته باشند.

رئیس اندیشکده کسب و کار شریف عنوان کرد: سهمیه انرژی، سهمیه ارز ترجیحی، زمین، تسهیلات بانکی و غیره بخشی از سهم‌های متفاوتی بوده که وابسته به اقتصاد رانتی بوده و همه درتلاش بوده‌اند تا از آن بهره‌برداری کنند. اما این پاردایم نامناسب اکنون ما را با انباشت بحران مواجه کرده است و به همین دلیل از بحران ناترازی انرژی گرفته تا ‌بحران بانکی،‌ بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران زیست‌محیطی دیده می‌شود.

وی افزود: باید ثروت و فرهنگ ایجاد ثروت در کشور جا بیفتد و از سطوح پائین که خانوارها هستند تا سطوح بالاتر که مدارس، مدیران و سیاستگذاران کشور هستند باید فرابگیرند که باید از منابع خدادادی در جهت حرکت کشور به مسیر توسعه بهره گرفت و به عنوان اهرمی از آن استفاده کرد.

آموزش سواد مالی تاکنون در مقیاس کوچک انجام شده است

مروی عنوان کرد:‌ تمرکز ما در آموزش سواد مالی و اقتصادی خانواده‌ها و دانش‌آموزان است چون بن‌مایه اصلی برای نجات کشور است و تنها راه نجات کشور از شرایط کنونی است به همین دلیل برای ما، تولید محتوا، آموزش مهارت‌ها و پرورش آنها بسیار مهم است و باید ناظر به شرایط کنونی و مولفه‌های اقتصاد ایران باشد. خوشبختانه سرمایه‌های انسانی خوبی در کشور وجود دارد و طیف وسیعی از معلمان و دانش‌آموختگان در کشور وجود دارند که در سالیان گذشته به عنوان دغدغه‌های خود بحث آموزش سواد مالی را در مدارس جلو برده‌اند و کارهای خوبی نیز تولید شده است اما در مقیاس کوچک مانده و یکی از اقدامات ما این است که این کارها در مقیاس ملی انجام شود.

10 تا 15 سال آینده جامعه ما در دست دانش‌آموزان فعلی است

وی تصریح کرد:‌گذشته از معلمان و افراد دغدغه‌مند در وزارت آموزش و پرورش، جامعه دانشگاهی ما نیز کارهای مناسبی در زمینه آموزش انجام داده و ما اکنون اقتصاددانانی در تراز جهانی در کشور داریم که در سطح و تراز بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند و دغدغه برای آموزش دانش‌آموزان نیز داشته و به این درک رسیده‌اند که از 10 تا 15 سال آینده جامعه ما در دست دانش‌آموزان فعلی است.

پای دانش‌آموزان که به میان می‌آید تمام اختلاف‌نظرهای سیاسی رنگ می‌بازد

رئیس اندیشکده کسب و کار شریف خاطرنشان کرد:‌ وقتی با موضوع دانش‌آموزان وارد بحث می‌شویم تمام اختلاف‌نظرها به ویژه در بخش سیاسی رنگ می‌بازد و همه دوست دارند که اقدام و تلاشی انجام دهند و به ویژه در بحث سواد مالی و اقتصادی اجماع ویژه‌تری وجود دارد که آن را به فال نیک گرفته و آن را اهرم می‌کنیم تا آنچه که در کشور وجود دارد روی میز بیاید و از موازی کاری پرهیز شده و هر اقدامی که از این پس انجام می‌شود در ادامه کارهایی باشد که تاکنون انجام شده است.

وی افزود: در تولید محتوا برای آموزش سواد مالی و اقتصادی نباید تنها به جزوه و کتاب بسنده کرد و طیف وسیعی از ابزارها شامل انیمیشن، استندآپ کمدی و غیره وجود دارد که می‌توان در جهت آموزش سواد مالی و اقتصادی از آن بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار