کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

آموزش سواد مالی از پایه‌ ابتدایی به دانش‌آموزان شدنی است

تهران ( پانا )- یک کارشناس اقتصادی با اشاره بر اهمیت و ضرورت آموزش سواد مالی از پایه‌ ابتدایی به دانش‌آموزان اظهار کرد هرچه در جامعه سواد مالی بیشتر شود رفاه عمومی افزایش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۲۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سواد مالی از پایه‌ ابتدایی به دانش‌آموزان شدنی است

آرش جهانگیری؛ کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو‌ با پانا در رابطه با ضرورت آموزش سواد مالی گفت: «ضرورت آموزش مسائل اقتصادی همچون بورس این است که برای مثال اگر در سن چهل سالگی شخصی تازه به یاد بیاورد که باید به دنبال سواد مالی و یادگیری برود این زمان برای آموزش مسائل این چنینی و این آموزش‌ها بسیار دیر است. هر چه زودتر ما با این مباحث آشنا شویم خیلی بیشتر به اقتصاد کلان کمک می‌شود. چرا که امروز داشتن سواد مالی یک نیاز در جامعه است.»

سواد مالی امروز معیار با سوادی است

این کارشناس اقتصادی سواد مالی را معیار باسوادی در عصر حاضر دانست و بیان کرد: « در یک بازه زمانی سوادخواندن و نوشتن نیاز جامعه بود و با دانستن آن شما شخصی عادی و باسواد در جامعه خطاب می‌شدید. زمانی گفته می‌شد که هر شخصی که کار با کامپیوتر را نداند شخص بی‌سواد است و معیار سواد آشنایی با کار کامپیوتر بود. به مرور زمان همینطور تعریف سواد تغییر کرد و امروزه به جایی رسیدیم که اگه کسی سودمالی را نداند و با آن آشنا نشود شخصی بی‌سواد است. چنین شخصی در زندگی روزمره خود دچار مشکل می‌شود. یعنی امروز معیار سواد در جامعه آشنایی با سواد مالی، بازارهای مالی و مسائلا اقتصادی است.»

آموزش از پایه‌های ابتدایی صورت بگیرد

جهانگیری نیاز به آموزش مسائل اقتصادی را از همان پایه‌های ابتدایی لازم دانست و اظهار کرد: « بهتر است که آموزش سواد مالی از همان مقاطع اولیه آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان شروع شود. اما این آموزش‌های مالی که برای دانش‌آموزان است باید بیشتر به حالت پیشاهنگی باشد. یعنی اینکه آن مفاهیم اولیه را همچون در کار پیشاهنگی که روحیه‌ از خودگذشتگی و کمک به همنوع همراه با بازی و برنامه تفریحی آموزش داده می‌شود مسائل اقتصادی را به صورت یک مهارت همراه با تفریح به افراد بیاموزیم. »

وی در ادامه افزود: «این آموزش‌ها نباید برای پایه‌های ابتدایی خشک باشد. اما در ادامه مسیر با گذشت زمان باید آموزش تغییر کند و برای هر گروه‌سنی مناسب‌سازی شود. »

کارشناس اقتصادی آموزش سواد مالی را در قالب بازی و کتاب توضیح داد و اذعان کرد: «آموزش سواد مالی اول باید به صورت بازی و تفریح باشد ولی به مرور زمان هرچه جلوتر می‌رویم و به پایه‌های بالاتر می‌رسیم می‌توانیم آموزش‌ها را تغییر دهیم. برای مثال این آموزش را به صورت یک کتاب درسی یا یک پودمان درسی در یکی از کتب درسی می‌توان اضافه کرد که تمام دانش‌آموزان در تمامی رشته‌ها به خوبی با آن آشنا شوند. »

جهانگیری با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه افراد آمادگی فهم مسائل مالی را دارند گفت: «به عبارت دقیق‌تر باید در مقطع ابتدایی آموزش‌ها به صورت بازی باشد بعد در دبیرستان که رشد فکری صورت گرفت آموزش جدی‌تر شود و به سراغ مفاهیم برویم. در دوره اول متوسطه نیازی نیست که یک درس جداگانه داشته باشیم. دوره دوم متوسطه افراد به سادگی امکان و شرایط ذهنی برای تجربه و آشنایی با موارد و مفاهیمی همچون بازارهای مالی و اقتصادی را دارند و به اصطلاح می‌گویند برای این افراد ورژن رایگان زندگی تمام شده است می‌توان در این پایه کتبی را در این خصوص طراحی کرد.»

آموزش سواد مالی باعث افزایش رفاه عمومی است

وی از تاثیر این آموزش‌ها در آینده کشور خبر داد و افزود: « آموزش‌های مسائل مالی می‌تواند به آینده‌ی کشور کمک بزرگی کند. آموزش سواد مالی در جامعه هر شخص را از گروه‌ها و دیگر افراد و پیروی از صحبت‌های آنان در مسائل مالی بی‌نیاز می‌کند. شاید بهتر باشد این مسئله را ساده‌سازی کنیم. اگر در یک جامعه افراد و اعضا سواد کافی را نداشته باشند برای گذران معیشت خود به دنبال حرف دیگران می‌روند. »

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: «هرچه در جامعه سواد مالی بیشتر شود رفاه عمومی افزایش پیدا می‌کند. در مفهومی دیگر اقتصاد بر روی رفاه عمومی تاثیر می‌گذارد و با کمک دیگر مولفه‌ها باعث می‌شود که سطح عمومی رفاه افزایش پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار