عزیزی در دیدار با معاون وزیر خارجه عراق:

همه بندهای توافقنامه امنیتی ایران و عراق باید اجرا شود

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت و نتایج مثبت اجرای توافقنامه امنیتی اسفند ماه سال ۱۴۰۱، گفت اجرای همه بندهای این توافقنامه مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.

کد مطلب: ۱۴۱۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
همه بندهای توافقنامه امنیتی ایران و عراق باید اجرا شود

هیأت اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بغداد، به ریاست ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون و حضور مرتضی محمودوند و سید احمد آوایی دیگر اعضای این کمیسیون با محمدحسین بحرالعلوم، معاون وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابراهیم عزیزی در ابتدای این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و عراق، اظهار داشت: اگرچه روابط دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد، اما لازم است تلاش شود تا از همه ظرفیت‌ها استفاده ببریم و تراز تجاری و اقتصادی طرفین ارتقا یابد زیرا فرصت‌های بسیار خوبی وجود دارد و در این زمینه وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و عراق در خط مقدم این دیپلماسی حضور دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توسعه خطوط ریلی و شبکه‌های آزادراهی را لوازم توسعه روابط برشمرد و بیان کرد: باید در مقام عمل این ظرفیت‌ها آزاد شوند و این فرصت‌ها با وجود امکان گفت‌وگویی که بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد، بی‌نظیر است.

رئیس هیأت اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بغداد با اشاره به اهمیت و نتایج مثبت اجرای توافقنامه امنیتی اسفند ماه سال ۱۴۰۱، یادآور شد: اجرای همه بندهای این توافقنامه مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است، زیرا در صورت کاستی در اجرای آن هر دو کشور با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

وی به ظلم ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین اشاره کرد و افزود: به واسطه شکست رژیم کودک کش صهیونیستی از جریان مقاومت، صهیونسیت‌ها وحشیانه در حال نسل کشی در غزه هستند که به هیچ این شرایط قابل تحمل نیست و باید هرچه سریع‌تر این جنایت جنگی در غزه متوقف شود.

عزیزی ضمن قدردانی از مواضع السودانی نخست وزیر عراق در قاهره، ادامه داد: مواضع حمایت گرایانه عراق از مردم مظلوم غزه و حمایت از فلسطین مبتنی بر اراده ملت عراق است و انتظار داریم سایر کشورها هم مانند ایران و عراق در این مسیر گام بردارند.

محمدحسین بحرالعلوم معاون وزیر خارجه عراق نیز در ابتدای این دیدار به اهمیت مسئله فلسطین در جهان امروز اشاره کرد و اظهار داشت: باید ریشه‌ای این مسئله حل شود. موضوع ملت و دولت عراق درباره فلسطین ثابت است و نخست وزیر در نشست قاهره موضع عراق را تشریح کرد و اولویت اکنون فلسطین توقف تجاوزهای صهیونیست‌ها و امدادرسانی به مردم تحت محاصره غزه است.

معاون وزیرخارجه عراق نیز موضع ایران درباره فلسطین را واقعی و افتخارآمیز برشمرد و بیان کرد: موضع گیری ایران بر اساس اصول جمهوری اسلامی است زیرا همگان به یاد دارند امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب سفارت اسرائیل را بست و آن را در اختیار فلسطین قرار داد.

وی با اشاره به روابط دوجانبه عراق و ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت‌های محمد السودانی نخست وزیر عراق است و بنای ما بر رعایت حُسن همجواری است و اجاره نمی‌دهیم از خاک عراق برای اقدامات ایذایی علیه ایران استفاده شود و بر اجرای توافقنامه امنیتی اسفندماه سال گذشته نظارت دقیق می‌شود.

بحرالعلوم با بیان اینکه مخالف تحمیل تحریم‌ها به ایران هستیم، ادامه داد: از توسعه روابط تجاری بین دو کشور حمایت می‌کنیم و در این زمینه راه آهن شلمچه - بصره نقش مهمی دارد. همچنین بر فعال سازی همه یادداشت تفاهم‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار