عزیزی در گفت‌وگو با پانا:

جمهوری اسلامی از هر نوع اقدام بهبودبخش روابط بین ایران و مصر استقبال می‌کند

کشورهای اسلامی ظرفیت‌ بسیاری برای همراهی و رسیدن به تراز‌ بالای اقتصادی دارا هستند

تهران (پانا) - نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر نوع اقدام بهبود بخش و زمینه‌ساز روابط بین ایران و مصر، استقبال می‌کند، گفت این آمادگی وجود دارد که ایران و مصر ارتباطات خود را از سر بگیرند و روابطشان را از نمایندگی ارتقاء دهند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری اسلامی از هر نوع اقدام بهبودبخش روابط بین ایران و مصر استقبال می‌کند

روابط دیپلماتیک ایران و مصر از سال ۱۳۵۸ در اعتراض به توافق صلح مصر با رژیم صهیونیستی و پناه دادن قاهره به شاه مخلوع ایران قطع شد. البته این اقدام اگرچه به سردی روابط انجامید اما در این چند دهه به تنش و درگیری منتهی نشد. قطع روابط دیپلماتیک بسیاری از فرصت‌های سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی- هنری را از دو کشور صاحب تمدن گرفت تا جایی که ضرورت ازسرگیری مناسبات احساس شد.

پس از چهار دهه قطع روابط دیپلماتیک تهران و قاهره، اینک اراده در سران دو کشور برای ازسرگیری مناسبات بیش از هر زمانی جدی تر است. در ماه‌های اخیر نظم جدیدی در منطقه غرب آسیا در حال شکل‌گیری است و به نظر می‌رسد یکی دیگر از گره‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در حال باز شدن است.

ضمن اینکه برقراری روابط میان ایران و مصر برای دو طرف یک فرصت مغتنم است. مصر دروازه ورود به آفریقاست؛ قاره‌ای‌ است که همزمان هم قابلیت صادرات منابع و هم توان جذب سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را دارد. این کشور عضو بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا «کومسا»‌ست؛ پیمانی با ۲۱ کشور و جمعیتی بیش از ۵۸۳ میلیون نفر که تولید ناخالص داخلی ۸۰۵ میلیارد دلاری و حجم صادرات و واردات کالا به ارزش ۳۲۴ میلیارد دلار دارند.

در ماه‌های گذشته، منطقه غرب آسیا تحولات چشمگیری را به خود دیده‌ که مهمترین آن ازسرگیری روابط ایران و عربستان پس از قطع کامل روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود؛ رخدادی تاریخی که البته بی‌ارتباط به از سرگیری روابط ایران و مصر پس از ۴۴ سال نیست. بنابراین گرم‌شدن روابط بین قاهره و تهران، لایه جدیدی را به تجدید نظم منطقه‌ای در حال وقوع، می‌افزاید.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص احیای روابط ایران و مصر به پانا گفت: «یکی از سیاست‌های بسیار جدی دولت و مجلس شورای اسلامی توسعه دیپلماسی برمبنای منافع ملی و اصول سیاست خارجی است.»

وی افزود: «طبیعتا جمهوری اسلامی ایران با همین رویکردی که مبنای ارتباطات بین‌الملل است، تلاش کرده است که روابط خود را با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان توسعه دهد. این سیاست از دیرباز مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است و همیشه پایبند به این اصول بوده و در روابط هم سعی کرده به عنوان سرمایه اصلی مورد توجه قرار بگیرد. در نتیجه توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان که دارای اشتراکات زیادی به ویژه در حوزه مذهبی، مسائل اجتماعی، فرهنگی با ایران هستند، در دستور کار است.»

وی افزود: « جمهوری اسلامی ایران این آمادگی دارد که با کشور مصر روابط را از سر گیرد؛ البته این نیازمند رسیدن به یک جایگاه مشترک و چارچوب روابط قابل اقدام و قابل اجرا است. به هر حال جمهوری اسلامی ایران از این جهت درهای خود را همیشه بر روی کشورهایی مثل مصر باز گذاشته است و این انتظار هم داشته که در مواقع سخت به یاری و کمک کشورهای مسلمان منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین، مصر بیاید.»

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: «همیشه اعتقاد داشتیم که همکاری و حمایت‌های مصر می‌تواند به عنوان یک کشور همسایه مخصوصا از مردم مظلوم فلسطین و غزه یک حامی بزرگ باشد. به هر حال جمهوری اسلامی ایران در روابط خود با مصر همیشه اعلام آمادگی کرده است امروز نیز این آمادگی را بر اساس توافقات انجام شده اعلام می‌کند.»

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «مذاکرات مقدماتی قابل توجه است اما این مذاکرات، نیازمند مراحل بعدی است باید حتما برخی سوءتفاهمات برطرف شود و کشورهای مسلمان واقعیتی که ایران بر آن تاکید دارد را بپذیرند که کشورهای اسلامی ظرفیت‌های خوبی برای همراهی و هماهنگی و رسیدن به تراز‌های بالای اقتصادی و روابط فرهنگی دارا هستند و به طور طبیعی مشترکاتی نیز دارند که اگر بتوانیم به خوبی از آنها استفاده کنیم، شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود.»

وی با بیان اینکه امیدواریم کشور مصر نیز برخی سوء برداشت‌ها را پایان دهد، افزود: «باید حامی مردم فلسطین به ویژه کسانی که در این شرایط سخت نیازمند حمایت کشورهای مسلمان هستند، باشیم. جمهوری اسلامی با نگاه همیشگی آمادگی دارد که این روابط را عمق دهد و به سمتی ببرد که کشور ایران و مصر ارتباطات خود را از سر بگیرند و حتی روابطشان را از نمایندگی ارتقاء دهند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک به حل مسائل فی‌مابین کمک کنند.»

عزیزی به ظرفیت گردشگری ایران و مصر اشاره کرد و گفت: «امروزه جمهوری اسلامی ایران و مصر دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری هستند که اگر ما روابط را در همین حوزه تقویت کنیم، به نظر می‌رسد که فرصت خوبی را برای دو کشور فراهم کردیم. بدون شک یک باب برای سایر بخش‌ها و ظرفیت‌هایی که مغفول مانده است، باز خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «ما از هر نوع اقدام تداوم بخش و زمینه‌ساز روابط بین ایران و مصر، استقبال می‌کنیم. لازمه این کار نیز این است که دولت مصر برخی تکیه‌گاه‌هایی که برای خود تعریف کرده است یا روابطی که شاید با برخی از کشورها که هیچ مشروعیتی ندارند، به اجبار به آنها تن داده است را مدیریت کند. با این رویکردی که در دولت سیزدهم شروع شده است، مجلس یازدهم هم در حوزه پارلمانی همیشه موید حرکت دولت بوده، این امکان برای ارتباطات گسترده‌تر و سطوح ارتقاء یافته فراهم شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار