سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضا

۳۰ نفر در پروژه‌های ضدامنیتی اخیر در کشور دستگیر شدند/ تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از عنوان اتهامی ارتباط با دولت متخاصم آمریکا تکذیب شد/ ۴ متهم در پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل در استان البرز به اعدام محکوم شدند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل پرونده قضایی برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضا خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل پرونده برای فرزندان یک مقام ارشد دستگاه قضا

مسعود ستایشی در ابتدای سی‌وچهارمین نشست خبری خود با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) گفت: باید در شکل‌گیری جامعه الگو، نقش همه اجزای جامعه به رسمیت شناخته و زمینه ظهور منجی ایجاد شود. لازم از تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان و ضابطان مختلف دستگاه قضا در کشف و خنثی‌سازی توطئه‌ها تشکر کنم.

وی افزود: کشف و خنثی‌سازی پروژه‌های ضد امنیتی با همکاری ارکان مخالف دستگاه قضا ازجمله دادسراها انجام شده است و بر همین اساس باید از تلاش همکاران خود تشکر کنم. رئیس قوه قضاییه نیز روز گذشته دستورات اکیدی صادر کرد تا پرونده این تروریست‌ها به سرعت، دقت و با قاطعیت بررسی شود که پس از اعلام نتایج این پیگیری‌ها مردم متوجه خواهند شد که چه برنامه‌هایی علیه‌شان توسط دشمن برنامه‌ریزی شده بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده بوده است و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشته با هدایت این گروهک به ساخت بمب و آزمایش آنها در برخی شهرستان‌های استات آذربایجان غربی اقدام کرده است و اعضای این گروه اقدام با ساخت تله‌های انفجاری انواع بمب‌ها و جلیقه انتحاری به دنبال انجام عملیات تروریستی در راهپیمایی جاماندگان و مراسم آغاز سال تحصیلی بوده است. همچنین فردی که قصد ورود مواد منفجره با تهران را داشته است در یکی از شهرستان‌های همجوار تهران بازداشت شد و برنامه‌هایی که توسط گروهک‌های خبیث صهیونیستی تدوین شده بود و توسط مزدوران قرار بر انجامش بود شناسایی شدند.

ستایشی افزود: اگرچه پروژه‌ها در نطفه ناکام ماند اما همچنان هوشیاری آحاد ملت در خنثی‌سازی توطئه‌ها را می‌طلبد بسترهایی که در ظاهر اتو کشیده و رسمی هستند اما اهداف تروریستی را دنبال می‌کنند.

به گفته وی، ۳۰ نفر در پروژه کشف و خنثی‌سازی اقدامات تروریستی اخیر دستگیر شده‌اند.

صدور رای پرونده ساخت‌وسازهای حاشیه و حریم رودخانه «چهلبازه» مشهد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع دستگاه قضا درخصوص ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی واقع شده است که رای صادر شده و در مرحله اقدام است.

تشکیل پرونده قضایی برای حوادث شهری اخیر در پایتخت

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال پانا درباره پیگیری قضایی پرونده حوادث شهری (از جمله فوت 4 نفر در تخریب بناهای خلازیر، فوت 2 کودک در استخر ذخیره آب و ۳ نفر در سایت پسماند آرادکوه) اظهار کرد: یکی از موارد در ارتباط با بناهای خلازیر بود. در مورد تخریب‌هایی که مربوط به مستحدثات مستقر در منطقه ۱۹ بوده، پرونده‌ای در دادسرای ویژه رسیدگی به امور جنایی تشکیل شده است. برای بررسی ابعاد و زوایای این حادثه دلخراش، کارگروه ۹ نفره‌ای از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است. این افراد تاکنون نظریه قانونی و جامع خود را اعلام نکردند. دستگاه قضایی چنانچه قصور و تقصیری نسبت به مجریان شناسایی کند، برخورد مناسب قانونی را انجام خواهد داد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره فوت ۲ کودک در استخر ذخیره آب نیز گفت: ۲ کودک به اتفاق خانواده برای تفرج به یکی از بوستان‌های منطقه ۲۲ شهر تهران رفتند که با عبور از زیر فنس، وارد محدوده استخر ذخیره آب می‌شوند که منجر به فوت آنها می‌شود‌. در این رابطه پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده است که این پرونده در راستای شناسایی مقصران حادثه بوده است و بازدیدهایی صورت گرفته و اقدامات بعدی در شرف انجام است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص فوت ۳ کارگر در سایت پسماند آرادکوه گفت: طبق بررسی انجام شده در روز ۷ شهریورماه انفجاری در مجتمع آرادکوه و در دیگ بخار صورت می‌گیرد که ۴ نفر مصدوم می‌شوند، ۳ نفر از این افراد فوت می‌کنند و یک نفر هم پس از مراحل درمان از بیمارستان مرخص می‌شود‌. پرونده مقدماتی بر اساس گزارش ضابطان عام تشکیل شده و دستورات لازم برای جمع‌آوری ادله و شناسایی مقصران صادر شده است و پرونده‌ای هم در شعب دادسرای امور جنایی تشکیل شده است که به اقتضای چگونگی جرم یا فعل واقع شده، حکم صادر می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی

ستایشی درخصوص پرونده شهید آرمان علی‌وردی نیز گفت: این پرونده ۸ متهم دارد که اولین جلسه رسیدگی به اتهامات آن‌ها در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران، ۱۵ مهرماه برگزار خواهد شد.

احضار و تقیب قانونی برای برخی فعالان فضای مجازی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اهم اقدامات دستگاه قضا برای برخورد با برهم‌زنندگان امنیت جامعه در فضای مجازی گفت: برخی فعالان فضای مجازی به ویژه چهره‌های شناخته شده احضار و تحت تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند. در این زمینه درباره برخی موضوعات مانند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته‌ایم نهادهای تخصصی موارد را گزارش کنند و اخیرا گزارش‌هایی در همین مورد به دادستانی واصل و کیفرخواست صادر شده است.

تشکیل پرونده قضایی برای فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضا

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی شده‌اند، توضیح داد: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است که با جدیت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد و هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

تکذیب تبرئه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از عنوان اتهامی ارتباط با دولت متخاصم آمریکا

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر وکیل الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار بازداشتی مبنی بر تبرئه این دو متهم از اتهام ارتباط با دولت متخاصم آمریکا اظهار کرد: استنادتان چیست؟ من چنین چیزی ندیدم و باید روی بیان مطالب عنایت شود. آنچه که تا این مرحله پیدا است، چنین چیزی از وکلای این دو نفر نشنیدیم و چنانچه بر اساس اخرین اظهاراتی که منتشر شده مطلبی دال بر تبرئه شدن این دو متهم از عنوان اتهامی ذکر نشده است و در مطلب منتشر شده در رسانه‌‌ها، عناوین اتهامی به آنها تفهیم شده است. پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاد تصمیم قانونی است و تبرئه این دو متهم از ارتباط با دولت متخاصم آمریکا را تکذیب می‌کنم.

آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم

وی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم نیز گفت: این پرونده در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و او با وعده فروش خودروها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است. این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است. پرونده مذکور در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

ستایشی درباره پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر توضیح داد: سازمان بازرسی کل کشور وظایف خود را به خوبی در این پرونده انجام داده است و پرونده ۲۵ نفر از مدیران ذی‌مدخل که اقداماتشان واجد عناوینی مجرمانه بوده به دادسرای ویژه اقتصادی ارسال شده است.

صدور کیفرخواست درباره پرونده حادثه سفارت جمهوری آذربایجان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد سفر دادستان کل کشور به جمهوری آذربایجان و تبادل نظر در مورد حمله به سفارت آذربایجان گفت: در حاشیه نشست اکو، دادستان کل کشور دیداری با دادستان کل کشور آذربایجان داشته و در حاشیه این دیدارها در خصوص این موضوع نیز گفت و گوهایی انجام شده و به طور کلی همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه قضایی در خصوص این پرونده وجود دارد. پرونده اتهامی مربوط به تهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارکنان سفارت شده است پس از بررسی دقیق ابعاد موضوع، هفته گذشته قرار مجرمیت و قرار دادرسی آن صادر و کیفرخواست آن به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

به گفته وی، دادستان تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در مورد فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده حقوقی جمشید شارمهد سرکرده گروهک تندر توضیح داد: در شعبه ۵۵ حقوقی تهران مربوط به امور بین‌الملل در رابطه با گروهک تندر و شارمهد به عنوان سرکرده گروه تروریستی تندر دادخواست‌های متعددی مطرح شده است.

حکم اعدام برای ۴ نفر از متهمان پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل در استان البرز

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده فوت ۱۷ نفر ناشی از مصرف الکل در استان البرز گفت: ۱۹۱ نفر در استان البرز به دلیل مسمومیت راهی بینارستان شدند که ۱۷ نفر هم فوت کردند. ریاست قوه قضاییه در جلسه ۲۹ خردادماه سال جاری با اشاره به این اتفاق دستورات لازم را صادر کرد. در تحقیقات مشخص شد الکل‌های صنعتی به صورت غیرقانونی از طریق شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشت با اسانس قاطی شده و در سطح گسترده وارد بازار کرده است. برای ۱۱ نفر به اتهام افساد فی‌الارض با توزیع مواد سمی که منجر به فوت و آسیب جسمی شده بود، قرار جلب دادرسی صادر شد و به لحاظ حساسیت پرونده در دستور کار دادگستری استان البرز قرار گرفت و در شعبه سوم دادگاه کرج رسیدگی شد. بر اساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند و متهامان ردیف ۵ تا ۹ به ۵ سال حبس و متهم ردیف دهم به سه سال و متهم ردیف یازدهم به یکسال حبس محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار