راه آهن کاسپین به افتتاح نزدیک شد

تهران (پانا) - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور گفت همزمان با پیشبرد قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت- آستارا، راه آهن رشت- کاسپین نیز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

کد مطلب: ۱۴۰۶۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
راه آهن کاسپین به افتتاح نزدیک شد

به گزارش ایرنا،‌ عباس خطیبی با اعلام اینکه پیشرفت فعلی راه‌آهن رشت- کاسپین ۸۰ درصد است، زمان بهره برداری از این طرح را در پاییز امسال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این اَبر پروژه یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور است که ما را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل می‌کند، گفت: همزمان قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت- آستارا هم به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی نیز هفته گذشته در حیاط دولت با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ هر ماه یک پروژه بزرگ ملی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به مردم تقدیم می شود، از افتتاح راه آهن رشت- کاسپین در آبان ماه امسال بعد از حدود ۵ سال از آغاز ساخت آن خبر داد.

راه آهن رشت- کاسپین که ۶۵ کیلومتر طول دارد بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و از مصوبات اولویت دار سفر ریاست جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بود که در یک سال گذشته تامین مالی مناسبی برای آن صورت گرفت.

راه آهن رشت -کاسپین - انزلی در واقع به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی و قسمتی از آخرین پازل کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور، منطقه غرب آسیا، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

اجرای پروژه ریلی رشت - کاسپین علاوه بر اهمیت در حمل‌و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

آخرین وعده بهره برداری راه آهن رشت- کاسپین که ساخت آن از سال ۹۸ کلید خورد خرداد ماه امسال بود که به دلیل دشواری های مالی نهایتا با اراده و عزم دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات مورد نیاز اکنون به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده و قرار است با تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز این پروژه تا پایان آبان ماه به بهره برداری برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار