برنامه جشنواره رضوان برای جوانان علاقمند به فیلم‌سازی

فرهاد قائمیان: فیلم سینمایی عشق آباد تا عشق‌آباد در سال جاری ساخته می‌شود/ لطیفی: در جهان امروز جای خالی آن آرامشی که از دین حاصل می‌شود ملموس است

تهران (پانا) - مشاور راهبردی بنیاد امام رضا می‌گوید جشنواره فیلم رضوان قصد دارد با بخش ویژه‌ای به عنوان سراج به حمایت از فیلمسازان جوان بپردازد و آنها را از ایده تا اجرا کمک کند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه جشنواره رضوان برای جوانان علاقمند به فیلم‌سازی

صبح امروز نشست خبری جشنواره فیلم دینی رضوان، با حضور فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره در سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به این مطلب که جشنواره رضوان متعلق به امام رضا (ع) است، گفت: تلاش شده است این جشنواره با رویکردی جدید برگزار شود و در این جشنواره برای جوانان علاقه مند استان های مختلف کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که این رویدادها هنری دارای بخش‌های مختلفی است، اظهار کرد: جشنواره رضوان  دارای بخش‌های مختلف فیلم‌های دینی است با موضوعات مشخص جدا شده است.

قائمیان به بخش رضوی اشاره کرد و گفت: بخش ویژه رضوی نیز به طور خاص از یکدیگرجدا شده است و در این بخش فیلم‌هایی با مضمون و موضوع امام رضا ساخته می‌شود همچنین در بخش بین‌الملل مرحله جدیدی را در تعامل با سایر کشورها در موضوع دین مد نظر داریم .

وی با اشاره به این مطلب صحبت از دبیری محمدحسین لطیفی ابتدا از استارت فیلم «عشق آباد تا عشق آباد شروع شد؛ گفت: آقای لطیفی از سالهای قبل تصمیم داشت فیلم عشق آباد تا عشق آباد را کار کند و زمانیکه با او درباره دبیری جشنواره صحبت کردیم متوجه فیلم‌نامه عشق آباد تا عشق آباد شدیم که به نویسندگی حامد عنقا است و از رمان «عشق آباد تا عشق آباد» اقتباس شده است.

در ادامه این نشست محمدحسین لطیفی دبیر اولین‌ جشنواره فیلم رضوان گفت: فیلم سینمایی عشق آباد تا عشق آباد به هیچ عنوان به صورت آشکارا به موضوع امام رضا نمی‌پردازد و تمام صحنه‌های فیلم در شوروی سابق می‌گذرد و در این فیلم شاید تنها یک صحنه از حرم امام رضا دیده شود.

وی ادامه داد: نمادها به هیچ عنوان یک فیلم دینی را نمی‌سازد بلکه مفهوم و مضمون یک فیلم باید دینی باشد و با استفاده از یک نماد نمی‌توان واژه دینی و غیر دینی  را به آن اطلاق کنیم.

قائمیان نیز تصریح کرد: ما موضوعات فیلم ها را از یکدیگر جدا کردیم و جشنواره را در چهار بخش مجزا برگزار می‌کنیم.

لطیفی با اشاره به این مطلب که زمانیکه به حرم امام رضا می‌روی احساس آرامش می‌کنی، گفت: در جهان امروز جای خالی آن آرامشی که از دین حاصل می‌شود ملموس است، بارها شنیده ایم که افراد تعریف کرده اند با پا گذاشتن در حرم امام رضا (ع) آرامش پیدا کرده اند و ما هم دوست داریم مخاطب با دیدن یک فیلم حال خوب پیدا کند، در بسیاری مواقع اتفاق افتاده است فیلمسازان شناخته شده سینمای ایران قبل از ساخت فیلم‌های خود به حرم امام رضا می‌روند و از آن امام مدد می‌گیرند تا اتفاقات خوبی برای آنها در زمان ساخت فیلم بیفتد.

این کارگردان شناخته شده سینمای ایران در بخش دیگری از سخنان خود به گستره عظیم موضوعات فیلم‌های دینی اشاره کرد و گفت: فیلم‌های دینی شامل موضوعاتی با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار، همدلی و نوع دوستی می‌شود و دلیل اینکه عقبه ساخت این فیلم‌ها بیشتر احساس یک فیلمساز است تصمیم گرفتیم به واسطه زمان کوتاهی که وجود داشت بخش بخش بین الملل را در اردیبهشت ۱۴۰۴ ‌برگزار کنیم.

لطیفی به فراخوان این جشنواره اشاره کردو گفت: امکان ساخت آثار بلند در پروسه زمان فعلی نبود و تنها آثار بلند به صورت جنبی در جشنواره اکران می شود و به همین دلیل برای فیلم‌های داستانی زمان حداقلی ۴۵ دقیقه و برای فیلم‌های کوتاه ۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است که از این طریق در آینده زمینه ای برای تولید فیلم بلند داستانی فراهم ‌می‌شود. 

وی تاکید کرد: برای این جشنواره به کارهایی که فرهنگ رضوی را به دور از خرافات نشان دهد نیاز داریم تا ان شاء الله به آیین و مسلک امام رضا (ع) متوسل شویم.

لطیفی درباره ادغام جشنواره های دینی در یکدیگر گفت: اگر این امر صورت بگیرد اتفاق بسیار خوبی است زیرا به صورت جدی‌تری به آن پرداخته می شود.

لطیفی همچنین با اشاره به این مطلب که یاد کردن از خدا در چند سال گذشته در فیلم‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: در سالهای گذشته نقش خدا در فیلم‌هایمان کاهش پیدا کرده است و لای چرخ دنده‌های امروز خیلی پیچیدیم و بسیاری از ما فیلمسازان خدا را از یادمان رفته است.

در بخش دیگری از این نشست، سید جواد رفایی مشاور راهبردی بنیاد امام رضا (ع) به علل توقف جشنواره فیلم رضوی اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای یک مدت  بود که فیلم ها، ارتباطی با امام رضا (ع) نداشتند و تنها در بخش هایی به امام رضا (ع) اشاره می کردند از این رو تصمیم گرفتیم امسال در قالب پانزدهین دوره جشنواره رضوی اولین دوره جشنواره فیلم «رضوان» با بخش ویژه امام رضا (ع) را داشته باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که جشنواره رضوان به همه ادیان الهی می‌پردازد، گفت: در این جشنواره برخلاف دوره های قبلی، بخشی تحت عنوان فیلمسازی با موبایل داریم همچنین بخش ایده تا فیلم «سراج» برای آن هایی که احساس می‌کنند برای ساخت فیلم در مورد امام رضا (ع) توانایی دارند اما به کارشناس برجسته دینی و سینما نیاز دارند در نظر گرفته شده است. این بخش برای توجه ویژه به جوانان صاحب ایده اختصاص یافته است.

رفایی اضافه کرد: در قالب سه کارگاه آموزشی آموزش هایی در جهت ارتقای تولیدات ارسالی به جشنواره برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، پس از پایان این نشست از پوستر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار