عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای واگذاری زمین به دانش‌آموختگان هنرستان‌های کشاورزی

تهران(پانا)- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده بخشی از اراضی منابع طبیعی آزاد و در اختیار دانش‌آموختگان بومی منطقه قرار گیرد. این زمین‌ها با اجاره‌بها پایین در اختیار دانش‌آموختگان هنرستان‌های کشاورزی گذاشته می‌شود تا به فعالیت کشاورزی بپردازند.

کد مطلب: ۱۴۰۳۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای واگذاری  زمین به دانش‌آموختگان هنرستان‌های کشاورزی

محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد: «از چند دهه قبل هنرستان‌های کشاورزی فعالی در کشور وجود داشت و دانش‌آموختگان خوبی در این زمینه تربیت می‌شدند. این هنرستان‌ها به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها کمک خوبی می‌کردند و حتی به دانشگاه‌ها هم سرویس می‌دادند.»

وی ادامه داد: «هنرستان‌ها به گونه‌ای بود که بسیاری از دانشجویان رشته کشاورزی هم، از ابزار و امکانات موجود در هنرستان‌های کشاورزی استفاده می‌کردند.»

رشیدی افزود: «هنرستان‌های کشاورزی باید فعالیت و جنبش تعلیمی بیشتری داشته باشند. با توجه به ظرفیت بالایی که در بخش کشاورزی در کشور وجود دارد هرچه قدر هنرستان‌ها‌ی کشاورزی را فعال‌تر کنیم، هم به رشد کشاورزی در کشور کمک شایانی می‌شود و هم اشتغال در این بخش رونق جدی می‌گیرد.»

امروزه بیشتر از علم در اشتغال مهارت‌آموزی در اشتغال اهمیت دارد

رشیدی گفت: «امروزه بیش از آنچه علم در اشتغال تاثیرگذار باشد، مهارت است که اهمیت دارد. از آنجایی که آموزش بیشتر به سمت تئوری‌شدن رفته است لزوما همه فارغ‌التحصیلان وارد بازارکار نمی‌شوند ولی اگر مهارت داشته باشند در اشتغال موفق خواهند شد.»

عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد: «اگر در بخش هنرستان‌های کشاورزی، وزارت آموزش و پرورش با وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر توافق جدی کنند و این توافق‌ها را نیز، به صورت جدی دنبال کنند می‌توانیم دانش‌آموختگان خوبی در این زمینه تربیت کنیم و با توسعه در بخش کشاورزی، در اشتغال تاثیرگذار باشیم.»

هنرستان‌ها در جهت آموزش مهارت‌ها احیا شوند

رشیدی گفت: «در گذشته قالب هنرستان‌ها زمین داشتند و به تولید می‌پرداختند و دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در کشت محصولات کشاورزی سهیم می‌شدند و در این زمینه فعالیت می‌کردند و مهارت را به صورت جدی می‌آموختند.»

رشیدی ادامه داد: «اکنون هنرستان‌ها باید بیشتر از تئوری‌بودن به سمت مهارت‌آموزی بروند. با توجه به این که که هدف از تشکیل هنرستان‌ها مهارت آموزی بوده است، باید هنرستان‌ها در جهت مهارت‌آموزی‌شدن احیا شوند.»

هنرستان‌ها با وزارت جهاد در ارتباط باشند

رشیدی درباره ارتباط هنرستان‌ها با وزارت‌جهاد گفت: «ما زمین‌های زیادی در منابع طبیعی کشور داریم که می‌توانیم با همکاری وزارت جهاد با خود این هنرستان‌ها، این زمین‌ها را در اختیارشان قرار دهیم که ضمن آموزش بحث اشتغال آن‌ها نیز پیگیری شود.»

وی ادامه داد: «یکی از مسائلی که در برنامه هفتم توسعه به عنوان حکم مطرح شد این است که اراضی منابع طبیعی آزاد و در اختیار دانش‌آموختگان کشاورزی و حتی دانش‌آموختگان بومی آن منطقه قرار گیرد. این زمین‌ها با اجاره‌بها پایین در اختیار این دانش‌آموختگان هنرستان‌های کشاورزی گذاشته شود تا به فعالیت بپردازند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «اگر این حکم به صورت جدی از طرف دولت دنبال شود مشکل بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان، حل خواهد شد. البته احکام دیگری در برنامه هفتم توسعه مطرح شد از جمله ظرفیت‌های خوب برای تامین منابع آب که کمک شایانی به کشاورزی می‌کند زیرا عمده مشکلات ما در بخش کشاورزی مربوط به آب است.»

رشیدی درباره اینکه دانش‌آموختگان بیشتر به سمت کدام رشته‌های کشاورزی بروند، گفت: «ما در همه رشته‌های کشاورزی نیاز به نیرو داریم زیرا بخش کشاورزی بسیار وسیع است. ظرفیت بالایی که در کشاورزی وجود دارد و همینطور وسعت اراضی منابع طبیعی در کشور این امکان را می‌دهد که بتوانیم از این زمین‌ها برای گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و...استفاده کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار