داورزنی: والیبال ایران در رده‌های پایه، بین ۲۲۲ کشور جهان حرف اول را می‌زند

تعدادی از بازیکنان نوجوان ایران در راه تیم ملی بزرگسالان

تهران (پانا) - رئیس فدراسیون والیبال گفت‌ در حال حاضر می‌توانم به جرأت بگویم که در رده‌های پایه در بین ۲۲۲ کشور جهان حرف اول را می‌زنیم. تیمی که در زیر ۲۱ سال قهرمان، در زیر ۱۹ سال نایب قهرمان و در زیر ۱۶ سال قهرمان آسیا می‌شود یعنی دارد راه را درست می‌رود. تعداد زیادی بازیکن آماده هستند تا به تیم ملی بزگسالان ما برسند.

کد مطلب: ۱۴۰۰۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
داورزنی: والیبال ایران در رده‌های پایه،  بین ۲۲۲ کشور جهان حرف اول را می‌زند

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم درباره نتایج اخیر والیبال ایران و حواشی پیش آمده صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*سال ۲۰۱۹ که بعد از آن به دلایلی لیگ ملت‌های والیبال برگزار نشد و بعد از آن هم که کولاکوویچ از تیم ملی والیبال ایران جدا شد و آلکنو به والیبال ایران آمد. در آن زمان هم هر از گاهی در بازی‌ها خوب بازی می‌کردیم، اما در مجموع نتیجه چیزی بود که رضایت بخش نبوده است و تیم ملی بزرگسالان بازی‌های خوبی را نداشت. ولی اگر بخواهیم بگوییم والیبال ما افت کرده است نه این چنین نیست. ما در والیبال پایه یک از مدعیان در جهان هستیم در واقعا باید پایه یک رشته ورزشی درست شود تا بتوانیم در تیم ملی بزرگسالان موفق باشیم.

*در حال حاضر می‌توانم به جرأت بگویم که در رده‌های پایه در بین ۲۲۲ کشور جهان حرف اول را می‌زنیم. تیمی که در زیر ۲۱ سال قهرمان، در زیر ۱۹ سال نایب قهرمان و در زیر ۱۶ سال قهرمان آسیا می‌شود یعنی دارد راه را درست می‌رود. تعداد زیادی بازیکن آماده هستند تا به تیم ملی بزگسالان ما برسند. همواره در تغییر نسل‌ها که اتفاق می‌افتد همیشه یک دوران افت دارید و در ادامه مجددا دوران شکوفایی شما آغاز می‌شود. شما نگاه کنید در زمان آمدن ولاسکو هم ۲ سال اول نتیجه نگرفتیم و بعد از آن در ۲۰۱۴ با تغییراتی که انجام شده بود کولاکوویچ با تیم ملی در لیگ جهانی بهترین نتیجه را کسب کرد و ما تا رده چهارم هم رسیدیم. در ادامه نوسانات تیم ادامه داشت تا به امروز که به رده ۱۰ جهان رسیده است.

دلیل پیشرفت ژاپن صبر و ایستادگی روی موضع‌‌شان بود

*اینکه ژاپن در حال حاضر رشد کرده به این دلیل است که ژاپن ۷ سال روی یک موضع ایستاد و فلیپ بلین را آوردند و در حال حاضر هم با ۱۰ سال گذشته خود تفاوت زیادی دارد و فوق العاده عمل می‌کند. ببینید چه زمانی که کواچ و چه زمانی که کولاکوویچ به تیم ملی آمدند به آن‌ها فرصت دادیم و به آن‌ها گفتیم با شما قرارداد ۲+۲ می‌بندیم اگر در دوسال اول کاری سیر صعودی و پیشرفت داشته باشید قطعا با شما ادامه همکاری می‌دهیم، اما اگر چنین نشود مجبوریم که مربی تیم ملی را تغییر دهیم.

*کواچ زمانی که سرمربی تیم ملی بود و میخواستیم به انتخابی المپیک برویم با او جلسه گذاشتیم و به او گفتیم با توجه به عملکرد شما و کادر تیم ملی نگران حضور در انتخابی المپیک هستیم. در ادامه هم او نتوانست نگرانی ما را نسبت به این موضوع برطرف کند. اصرار به روش کاری خود داشت که در نهایت از او عذرخواهی کردیم و به همکاری با او پایان دادیم و به او گفتیم که انتظار داریم در المپیک ۲۰۱۶ ریو حضور داشته باشیم. بعد از کواچ مجبور شدیم لوزانو و سیچلو را به تیم ملی بیاوریم تا بتوانیم با یک کادر فنی قوی به رقابت‌های انتخابی المپیک برویم.

*بعد از المپیک ریو با ایگور کولاکوویچ قرارداد ۲ +۲ بستیم که در میان این راه من مجبور شدم که به وزارت ورزش بروم و در آن زمان مسئولانی که در فدراسیون والیبال حضور داشتند قبل از پایان دو سال قرارداد او را تمدید کردند که بعد از آن به مسئله کووید خوردیم و همین موضوع باعث شد تا مسابقات بین‌المللی لغو شود بعد از آن دوستانی که در فدراسیون حضور داشتند بر این باور بودند که باید یک مربی دیگری را برای تیم ملی انتخاب کنیم تا برای المپیک آینده مشکلی را نداشته باشیم؛ که در نهایت موجب شد تا ولادیمیر آلکنو روسی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردیم. ما با آلکنو با همین بازیکنانی که مردم با آن‌ها خاطره دارند توانست بعد از لیگ ملت‌ها در المپیک لهستان را شکست داد، اما در ادامه به ژاپن باخت.

وقتی به مربی خارجی ۲ سال زمان می‌دهیم، چرا به مربی داخلی این فرصت را ندهیم

*آلکنو کاری که ولاسکو در گذشته انجام داده بود را می‌خواست انجام بدهد در واقع از تمام بازیکنان جوانی که قهرمان جوانان جهان شده بودند را در ترکیب استفاده می‌کرد و به آن‌ها بیشتر میدان می‌داد. اما بعد از پایان المپیک به فاصله یک ماه ما باید در مسابقه قهرمانی آسیا حضور پیدا می‌کردیم خوب تیم ملی ژاپن با چند تغییر به این مسابقات آمد و ما هم با چهار، ۵ تغییر به ژاپن رفتیم و در ژاپن این تیم را شکست دادیم؛ که مهم است نتیجه گرفتن از پشتوانه سازی تیم‌های ملی است وقتی ما به یک مربی خارجی ۲ سال زمان می‌دهیم چرا به مربی داخلی این فرصت را ندهیم.

*در خصوص دستیاران بهروز عطایی؟ در کادر فنی تیم ملی تعاملات فی ما بین مربیان بسیار مهم است. در واقع فدراسیون نمی‌تواند کادر فنی را به سرمربی تیم ملی تحمیل کند و نظر سرمربی نظر اول است. عطایی از همان اول هم به دنبال مربیان برتر دنیا بود که بتواند آن‌ها استفاده کند. شما دیدید توتولو، مربی که آلکنو در تیم ملی کار می‌کرد، به عنوان دستیار کنار عطایی قرار گرفت، اما سرمربی تیم ملی نتوانست با او تعاملاتی را داشته باشد و به فدراسیون اعلام کرد که توتولو نمی‌تواند به او کمک کند. نفر دومی که مد نظر ما بود یاناس بود که هم به عنوان مربی کار کرده بود و به هم به عنوان بدنساز که در دو سال اخیر عمده کارش کار بدنسازی تیم بوده است، اما سابقه یاناس نشان می‌دهد که او در گذشته به عنوان مربی هم کار کرده است. در کنار یاناس مربی هم بود که در حال حاضر ربی یکی از تیم‌های باشگاهی لیگ لهستان است و قرارداد همکاری او با تیم ملی تا پایان لیگ ملت‌ها بود.

*در لیگ ملت‌ها ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا تیم ملی در شرایط عادی خودش نباشد و نتایجی را که می‌خواستیم در لیگ ملت‌ها به دست بیاوریم را کسب نکنیم. سال گذشته در لیگ ملت‌ها از ۱۲ بازی که داشتیم ۵ پیروزی داشتیم و ۷ شکست، اما امسال ۲ پیروزی داشتیم و ۱۰ شکست.

نباید تحت تاثیر اتفاقات و هجمه‌ها، تصمیم نادرست بگیریم

*در خصوص اینکه وقتی تیم والیبال ایران جزو ۱۰ تیم برتر دنیا است چرا نباید کادر فنی در حد تیم دهم جهان را داشته باشیم؟ ببینید بیایید یک مقایسه کنیم بین تیم ملی لهستان و تیم ملی آمریکا که تیم ملی آمریکا از سال ۲۰۰۸ با جان اسپرو کار می‌کند تا به امروز که در این میان تیم ملی ایران بار‌ها در مسابقات مختلف بین المللی آمریکا را شکست دهد، اما همچنان او سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا مانده است، از طرفی وقتی به تیم ملی والیبال لهستان نگاه می‌کنیم از سال ۲۰۰۸ به بعد چند مربی عوض کردند هرچند با مربیان داخلی خود به عنوان قهرمانی رسیدند، اما فشار افکار عمومی خیلی بیشتر از آمریکا است و همین موضوع باعث شده تا به امروز چند مربی را عوض کنند. رشته والیبال در لهستان ورزش اول آن کشور است و مردم آن کشور هم نسبت به این رشته ورزشی حساسیت خاص خود را دارند. امروز مربی آن‌ها صربستانی است. بهروز عطایی به عنوان سرمربی و تمام اعضای فدراسیون والیبال و جامعه والیبال از نتایجی که اخیرا کسب شده است رضایت ندارند. نباید تحت تاثیر یک سری اتفاقات و هجمه‌ها تصمیم نادرست بگیریم.

کسب سهمیه المپیک از مسابقات انتخابی برای ایران، اتفاق نخواهد افتاد

*مردم نگران کسب سهمیه المپیک هستند. ما در این شرایط، مجبور هستیم تیم اصلی را به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم، چون مدال والیبال برای کاروان ایران مهم است. در بازی‌های آسیایی ما حق استفاده از ۱۲ بازیکن و برای مسابقات انتخابی المپیک، حق استفاده از ۱۴ بازیکن را داریم. کسب سهمیه المپیک از مسابقات انتخابی برای ایران، اتفاق نخواهد افتاد و شاید احتمال تحقق آن ۲۰ درصد باشد. هدف ما این است که جایگاه خود را در در رنکینگ جهانی حفظ کنیم و همچنان در بین ۱۰ تیم برتر جهان باقی بمانیم تا از این طریق به المپیک برسیم. چهار تیم از رنکینگ به المپیک می‌رسند که ایران در حال حاضر جزو آنهاست. پس اگر ژاپن از مسابقاتی که میزبان آن است سهمیه المپیک بگیرد به نفع ماست.

*در مورد احتمال بازگشت سعید معروف به تیم ملی؟ بعید است سعید معروف یه تیم ملی برگردد. او بسیار باهوش است و می‌تواند مربی خوبی در آیند باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار