رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «صدای سخن» مطرح کرد؛

اختصاص بخش ویژه معلمان در جشنواره «صدای سخن»

تهران (پانا) - رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «صدای سخن» با اشاره به افزوده شدن بخش جایزه آموزش زبان فارسی به این رویداد هنری گفت معلمان اصلی‌ترین افرادی هستند که در آموزش زبان فارسی در بین کودکان و نوجوانان نقش دارند و آن‌ها می‌توانند خلاقیت‌ها و شیوه‌های آموزش زبان فارسی خود را به دانش آموزان از طریق فایل صوتی به جشنواره ارسال کنند که در این بخش 3 نفر برگزیده خواهند شد.

کد مطلب: ۱۴۷۴۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص بخش ویژه معلمان در جشنواره «صدای سخن»

صبح امروز هم‌زمان با سالروز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، سومین جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» با حضور سید مرتضی کاظمی دینان و محمدجعفر محمد زاده مشاور معاون صدا و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی در ساختمان شهدای رادیو آغاز شد.

در بخشی از این نشست کاظمی دینان با اشاره به این مطلب که پاسداشت زبان فارسی فقط نباید به حذف واژگان بیگانه و غلط خلاصه شود، گفت: پاسداشت زبان فارسی فقط به حذف واژگان بیگانه و غلط ارتباط ندارد و مسائل عمیق‌تر و محتوایی‌تر مانند رعایت دستورالعمل زبان فارسی و مطالبه‌گری جزو برنامه‌های ما است.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف جشنواره می‌توان به پاسداشت زبان فارسی، درست‌نویسی، و بیان درست و رشد و اعتلای زبان فارسی اشاره کرد. یکی دیگر از برنامه‌های این رویداد توجه دادن مخاطبان و برنامه‌سازان به این نکته است که از واژگان بیگانه استفاده نکنند.

کاظمی دینان خاطرنشان کرد: پاسداشت زبان فارسی به هویت ملی و انسجام ملی ربط کاملی دارد و هرگاه کشوری مورد هجمه قرار می‌گیرد اولین کاری که دشمن انجام می‌دهد ضعیف کردن انسجام ملی و یکپارچگی ملی است که از بین می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که چرا باید زبان‌مان را پاس بداریم، گفت: حفظ زبان ملی یک کشور باعث انسجام ملی آن کشور می‌شود و پس از برگزاری دو دوره از جشنواره که با نام آیین سخن در رادیو ایران برگزار شد، اتفاقات خوبی را در رادیو شاهد هستیم.

کاظمی اضافه کرد: از جمله اهداف این جشنواره شناسایی افراد مستعد برای برنامه‌سازی درباره زبان و سخن فارسی است.

مدیر شبکه رادیو فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: جشنواره در ۶ بخش برنامه‌های ترکیبی، گفتارمحور، گفت‌وگومحور، مسابقه و نمایش برگزار و آثار حداکثر در ۲۵ دقیقه باید ساخته و ارسال شوند.

کاظمی درباره برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام جوایز این رویداد اشاره کرد و گفت: اختتامیه جشنواره ۲۷ شهریور هم‌زمان با روز بزرگداشت شهریار و شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

وی در ادامه به بخش ویژه آموزش زبان فارسی اشاره کرد و گفت: این بخش مربوط به معلمان است که با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود و قصد ما بر این است که طیف گستره فرهنگیان و معلمان بتوانند آثار صوتی و رادیویی خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کاظمی تصریح کرد: معلمان خلاقیت‌های خود را در آموزش زبان فارسی به‌صورت فایل صوتی برای جشنواره ارسال می‌کنند تا این امر به یک جریان فرهنگی در آموزش زبان فارسی تبدیل شود.

وی به بخش مردمی این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: مخاطبان رادیو می‌توانند آثار خود را به‌صورت فایل صوتی برای ما ارسال کنند که 3 نفر در این بخش برگزیده خواهند شد.

کاظمی دینان در ادامه با اشاره به برنامه‌سازی در این حوزه عنوان کرد: خلاقیت و نوآوری و ابتکاراتی که در به‌کارگیری گویش‌ها و لهجه‌ها بر نظر داوران مؤثر است و استفاده درست از مثل‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.

در بخش دیگری از این نشست محمدجواد محمدزاده، مشاور معاون صدا  گفت: مساله زبان فارسی یک مساله ملی است. ما هویت خود را از فرهنگ و تمدن دریافت می‌کنیم و بخش عمده هویت در فرهنگ جاری است و برای آن نیز نیاز به زبان است.

وی با اشاره به این مطلب که زبان را باید در ساحت واژگانی پاس بداریم، گفت: باید برای جایگزین کردن واژه بیگانه قبل از ورود این واژه‌ها فکر و برای آن واژه‌سازی کرد زیرا هر جمله و کلمه‌ای در هرجایی ممکن است یک معنا داشته باشد که باید به ویژگی معنا در زبان فارسی توجه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار