مربی سابق تیم ملی والیبال نوجوانان ایران؛

آموزش‌و‌پرورش‌ یک پشتوانه غنی برای ورزش کشور است

ضرورت هدایت ظرفیت غنی آموزش‌و‌پرورش به‌سمت دنیای حرفه‌ای توپ‌و‌تور/ تیم ملی والیبال ایران ‌شانس‌ کسب‌ عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی است

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی والیبال نوجوانان، آموزش‌و‌پرورش را پشتوانه‌ای غنی برای ورزش کشور برشمرد و بر لزوم هدایت این ظرفیت مهم ‌به سمت دنیای حرفه‌ای توپ‌و‌تور تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌و‌پرورش‌ یک پشتوانه غنی برای ورزش کشور است

محمد وکیلی از مربیان باسابقه دنیای توپ‌و‌تور در کشور، مربیگری تیم ملی جوانان را به‌عنوان یکی از فصول افتخارات والیبالی خود در کارنامه دارد.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با هدایت محمد وکیلی در سال 2017 موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان در بحرین شد. در این رقابت‌ها 20 تیم برتر جهان شرکت داشتند و ملی‌پوشان نوجوان ایران بدون شکست عنوان قهرمانی را از‌ آن خود کردند‌. تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در سال‌های نه چندان دور بالاترین رتبه را در بین تیم‌های آسیایی داشته و در رده دومی جهان قرار داشت.

امیر غفور، از شاگردان محمد وکیلی بود که در کاشان توسط این مربی کهنه‌کار رده‌های پایه شناسایی و به ورزش حرفه‌ای کشور معرفی شد. محمد موسوی که امروز از مدافعان خوب جهان است، مدتی شاگرد این مربی باتجربه والیبال کشور بوده است.

به بهانه نزدیک‌شدن به زمان آغاز بازی‌های آسیایی هانگژو، با محمد وکیلی سرمربی سابق تیم ملی والیبال نوجوانان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - در آغاز گفت‌وگو نگاهی به عملکرد ‌تیم ملی والیبال ایران در مسابقات مردان آسیا که چندی پیش به میزبانی ایران در شهر ارومیه برگزار شد، داشته باشید؟

وکیلی: در آغاز مصاحبه نایب قهرمانی در این رقابت‌ها را به کادر فنی و ملی‌پوشان تیم ملی والیبال کشورمان تبریک عرض می‌کنم و ان‌شاءالله در میادین بین‌المللی پیش‌رو مانند بازی‌های آسیایی هانگژو شاهد موفقیت بلند‌قامتان ایران در این آوردگاه مهم آسیایی باشیم.

تیم ملی انتظارات را برآورده نکرد

ما به اهدافی که ‌قبل از شروع مسابقات مردان آسیا پیش‌بینی کرده بودیم، نرسیدیم. باید به این واقعیت استناد کنم که نمی‌توانیم بگوییم چون میزبان این مسابقات بودیم باید قهرمان می‌شدیم، باید در این راستا برگی از عملکرد گذشته تیم والیبال کشور را ورق بزنیم آن‌هم زمانی که این مسابقات چندی پیش به میزبانی ژاپن برگزار شد و تیم ملی ایران توانست مقام قهرمانی این پیکارها را کسب کند.

هواداران، پرشور از تیم ملی والیبال ایران در مسابقات مردان آسیا مثل همیشه حمایت کردند و تماشاگران در دیدار پایانی مقابل تیم ژاپن تشنه قهرمانی بودند، ولی تیم ملی آن‌طور که باید و شاید نتوانستند انتظارات را برآورده کند و خودشان را نشان دهند و خود ملی‌پوشان هم به این موضوع اذعان داشتند.

نایب قهرمانی رقابت‌های مردان آسیا اتفاق کمی نیست

ملی‌پوشان تیم والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا نتوانستند در دیدار فینال عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند ولی نایب قهرمانی هم چیز کمی نیست و باید به این حقیقت پی برد که تیم ژاپن هم از تیم‌های خوب آسیا و جهان است، ولی در مجموع انتظار مردم و مسئولان از تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های مردان آسیا قهرمانی بود.

کار سخت تیم ملی والیبال در بازی‌های آسیایی

پانا -سرنوشت تیم ملی والیبال ایران را در رقابت‌های بازی‌های آسیایی هانگژو چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

وکیلی : هر مسابقه‌ای شرایط خاص خود را دارد و رقابت‌های بازی‌های آسیایی هانگژو به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم ورزشی قاره آسیا قطعاً از سطح کیفی بالایی برخوردار خواهد بود و تمامی ورزشکاران از کشورهای مختلف سکوهای قهرمانی را هدف‌گیری کرده‌اند.

تیم ملی والیبال ایران هم در بازی‌های آسیایی کار سختی را پیش‌رو دارد و با تمام سختی‌هایی که در این پیکارها خواهند داشت با نگاهی به کارنامه گذشته والیبال ایران در میادین آسیایی و جهانی، می‌توان آینده خوبی را برای ایران در رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی پیش‌بینی کرد.

‌نباید تیم ملی والیبال ایران قبل از حضور در مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو از ناحیه مسئولان ورزش کشور برای کسب مدال در این آوردگاه مهم آسیایی، تحت فشار قرار بگیر‌د تا آمار مدال‌های کاروان ورزشی ایران بالا برود، هر چقدر فشارها بر تیم بیشتر باشد، قطعاً عملکرد ضعیفی در آن‌جا خواهند داشت.

کسب مدال در هانگژو قابل پیش‌بینی نیست

فضای حاکم بر اردوی تیم ملی به لحاظ روحی و روانی باید آرام باشد تا بتوانند توانایی‌های خود را در این پیکارها نشان دهند. کسب پیروزی و مدال در مسابقات حرفه‌ای و میادین بزرگ به‌ویژه بازی‌های آسیایی هانگژو غیر قابل پیش‌بینی است.

یکی از موارد در بررسی تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات والیبال بازی‌های آسیایی هانگژو غیرقابل پیش‌بینی بودن ترکیب نهایی تیم والیبال ژاپن است.

ولی در مجموع قطعاً قهرمانی در والیبال بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بین تیم‌های ایران، ژاپن، چین و کره جنوبی خواهد بود و تیم ملی والیبال ایران یکی از شانس‌های قهرمانی در در این پیکارهاست.

باید دید چه تیمی از آمادگی جسمانی و روحی و روانی بهتری نسبت به رقبا برخوردار است و باید با آغاز مسابقات والیبال بازی‌های آسیایی، قدم به قدم پیش برویم و با تحلیل بازی‌ها بتوانیم قهرمان این رقابت‌ها را پیش‌بینی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی در این پیکارها رقم خواهد خورد.

حمایت ویژه نخبگان والیبال در قالب مسابقات آموزشگاهی

بنده ۳۰ سال در آموزش و پرورش خدمت کردم و کاملاً با شرایط این وزارتخانه در بحث نیروی انسانی و تربیت آینده‌سازان ورزش کشور آشنا هستم. آموزش و پرورش بی‌شک یک پشتوانه غنی برای ورزش کشور است و علاقه‌مندان زیادی به رشته والیبال در بین دانش‌آموزان داریم

پانا - شما به‌عنوان یکی از مربیان رده‌های سنی پایه والیبال کشور‌مان که سال‌ها در بدنه آموزش و پرورش خدمت کردید چه نگاهی نسبت به اندوخته غنی سیستم آموزشی کشور در راستای پشتوانه‌سازی برای ورزش کشور دارید؟

وکیلی : بنده ۳۰ سال در آموزش و پرورش خدمت کردم و کاملاً با شرایط این وزارتخانه در بحث نیروی انسانی و تربیت آینده‌سازان ورزش کشور آشنا هستم.

آموزش و پرورش بی‌شک یک پشتوانه غنی برای ورزش کشور است و علاقه‌مندان زیادی به رشته والیبال در بین دانش‌آموزان داریم که باید با حمایت ویژه نخبگان والیبال در قالب مسابقات آموزشگاهی و المپیاد، این ظرفیت‌های خاص به مسیر حرفه‌ای ورزش و به‌ویژه دنیای توپ‌و‌تور هدایت شوند.

امکانات والیبال کشور بسیار ضعیف است

پانا - چه ضعف‌های زیرساختی در بدنه والیبال کشور در قیاس با والیبال جهانی وجود دارد و در حال حاضر چه کمبودهایی در بدنه والیبال کشور دیده می‌شود؟

وکیلی : امکانات والیبال کشورمان نسبت به رقبایی که دنبال تصاحب عنوان قهرمانی در رقابت‌های بازی‌های آسیایی هستند بسیار ضعیف است، یک نمونه برای شما مثال بزنم؛ فدراسیون والیبال با توجه به جایگاه حساس خود در بحث کسب مدال در بازی‌های آسیایی و ارتقای جایگاه ایران در رنکینگ این پیکارهای مهم قاره کهن در بحث زیرساخت‌ها یک سالن دارد که آن هم در اختیار تیم‌های رده‌های سنی و بزرگسالان قرار دارد.

متأسفانه در تابستان امسال هم این ضعف‌های زیر‌ساختی کاملاً مشهود بود. به‌طور مثال تیم ملی والیبال زیر ۱۶ سال و نوجوانان ما در فضای بسیار محدود با امکانات ضعیف مراحل آماده‌سازی خود را سپری کردند.

برخلاف نظر برخی افراد و کارشناسان که تاکید دارند والیبال تنها نیست، باید بگویم والیبال خیلی سال است که تنهاست و زیرساخت‌های این رشته تقویت نشده است و ما هنوز امکانات ۲۰ سال پیش را در والیبال داریم.

زیرساخت‌های والیبال متناسب با استانداردهای جهانی رشد کند

انتظار جامعه والیبال از مسئولان ورزش کشور، رشد زیرساخت‌های این رشته مدال‌آور در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک، متناسب با کیفیت عملکرد تیم‌های ملی در میادین بین‌المللی است و زیر‌ساخت‌های ما هم باید متناسب با استانداردهای جهانی رشد داشته باشد تا بستر مناسبی برای صعود والیبال ایران به قله‌های جهانی و المپیک فراهم شود.

ولی متأسفانه متناسب با رشد و درخشش والیبالیست‌های ایرانی در میادین بین‌المللی زیرساخت‌های کشور رشدی نداشته است و همان امکانات قدیمی در اختیار تیم‌های ملی والیبال کشور قرار دارد.

دولت نگاهی ویژه به زیرساخت‌های ورزش داشته باشد

باید تعداد سالن‌های والیبال افزایش پیدا کند و از طرفی هم وزارت ورزش و جوانان و مسئولان ورزش کشور به ویژه دولت، نگاه ویژه‌ای به رفع کمبودهای زیرساختی ورزش کشور به‌خصوص والیبال داشته باشند.

متاسفانه تیم‌های ملی ما به لحاظ خوابگاه در مضیقه هستند و به‌طور مثال یک اتاق تمرین برای تیم ملی نوجوانان‌ شایسته والیبال ایران نیست.

انتظارات متناسب با میزان زیرساخت‌ها باشد

پانا - کلام آخر؟

وکیلی: هر زمان که امکانات و زیرساخت‌ها را متناسب با زیرساخت‌های والیبال رقبا فراهم کردیم آن موقع می‌توانیم از تیم‌های ملی در مسابقات بین‌المللی انتظار کسب مدال و سکو‌نشینی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار