مدرس احکام کودکان:

آموزش احکام باید در سنین پایین و با روش‌های جذاب و اصولی صورت پذیرد

تهران (پانا) - یکی از مبلغان کودک و نوجوان، تبلیغ دین و آموزش احکام را از راه نوین، علمی و کارشناسی شده، درست دانست و جذابیت تبلیغ و تدریس و مخاطب‌شناسی در سنین پایین را کلید موفقیت این راه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش احکام  باید در سنین پایین و با روش‌های جذاب و اصولی صورت پذیرد

حمیدرضا فغانی، مبلغ و مدرس احکام و فعالیت‌های مذهبی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «تبلیغ دین میان کودکان و نوجوانان باید از راه درست صورت گیرد، همانطور که «حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) به زیبایی می فرمایند، آن چیز که انسان ها در کودکی و نوجوانی می آموزند مانند حکاکی در دل سنگ است. هنگامی که در دل سنگ چیزی حک می شود، دیگر نمی توان آن را با هیچ ابزار و وسیله ای پاک کرد. اگر کودکان و نوجوانان، در سنین کم احکام دین، آیات قرآن کریم، روایات و احادیث را آموزش ببینند، مانند حکاکی بر لوح وجودی آنها حک خواهد شد.»

این مربی کودکان و نوجوانان در حوزه احکام افزود: «مسلما هر کاری برای اینکه به نحو احسن انجام شود، نیازمند روش درست و اصولی است. برای آموزش احکام به کودکان و نوجوانان که حوزه حساس و مهمی است، باید طوری آموزش دهیم که آنها دوست داشته باشند نه با اجبار، بلکه با گوش جان به احکام گوش بسپارند.»

وی ادامه داد: «یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش احکام، استفاده از مسابقات و شعرخوانی و بازی است. در این موارد چون فضای پویایی شکل می گیرد بچه ها بدون اینکه خسته شوند، گفته ها را یاد می گیرند. آموزش ابتدایی احکام در مراسم‌ها به کودکان و نوجوانان فتح بابی می شود تا آنها خود ترغیب شوند ادامه آن را به صورت خودجوش بیاموزند.»

حجت الاسلام والمسلمین فغانی عنوان کرد: «حوزه کودک و نوجوان حوزه لطیف و جذابی است که هر دم به ما انرژی می بخشد و از انرژی بچه ها ما هم مسرور می شویم. این حوزه بیش از اینکه سختی داشته باشد، سراسر نشاط و سرزندگی است، چرا که کودکان و نوجوانان در هر کجا پرانرژی هستند و در هر جا که باشند نشاط جریان خواهد داشت.»

فغانی در ادامه گفت: «در حوزه کودک و نوجوان خلا بزرگی احساس می‌شود. با وجود اینکه این حوزه یکی از پر اهمیت‌ترین حوزه هاست و این کودکان و نوجوانان هستند که آینده کشور را رقم می‌زنند، اما خلا در این حوزه، بسیار زیاد است و گاهی به این حوزه کم اهمیت داده می شود.»

وی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: هر کس که سر و کارش با کودکان و نوجوانان باشد باید با زبان آنان سخن بگوید. ما باید به عنوان فعالین این حوزه با ایجاد فضاهای پویا و جذاب، بستری را برای آموزش کودکان و نوجوانان فراهم کنیم تا رسالت خود را به درستی انجام دهیم.»

دانش آموز خبرنگار:امیر عباس امن زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار