هافبک تاریخ‌ساز آبی‌های پایتخت از اهمیت دروازه کشف نخبگان ورزش کشور می‌گوید؛

جواد قراب: آموزش‌وپرورش دروازه کشف آینده‌سازان ورزش کشور است

فوتبال را از آموزشگاه‌ها شروع کردم/ عنوان‌داران جهان و المپیک گام اول را از آموزشگاه‌ها برداشتند/ دلیل حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا اصلاً موجه نیست/ عربستان به لیگ قهرمانان آسیا اعتبار داد 

تهران (پانا) - پیشکسوت باشگاه استقلال تهران گفت قطعاً آموزش و پرورش دروازه کشف استعدادهای درخشان و آینده‌سازان فوتبال و در مجموع ورزش کشور است. فدراسیون‌ها و به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان باید نگاه ویژه‌ای به ورزش آموزشگاهی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۹۸۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
جواد قراب: آموزش‌وپرورش دروازه کشف آینده‌سازان ورزش کشور است

جواد قراب هافبک باشگاه تاج (استقلال تهران) و تیم ملی ایران در دهه چهل و پنجاه بود. قراب به‌عنوان بازیکنی شوت‌زن و پا به توپ در لیست رایکوف سرمربی سال‌های دور آبی‌های تهرانی قرار داشت. اولین باشگاهی که جواد قراب را به فوتبال ایران معرفی کرد برق تهران بود. قراب با درخشش در تیم تاج، توسط رایکوف مربی سال‌های دور استقلال تهران به جمع آبی‌های پایتخت پیوست.

قراب بارها با پیراهن تاج فاتح جام باشگاه‌های تهران، جام تخت جمشید، جام میلز هندوستان شد. بزرگترین افتخار باشگاهی این پیشکسوت فوتبال ایران یک قهرمانی و یک سومی با تاج تهران در جام باشگاه‌های آسیاست. تاج؛ دروازه ورود قراب به عرصه فوتبال ملی و بر تن کردن پیراهن پرافتخار ایران بود.

قراب در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک، المپیک مونیخ ۱۹۷۲، جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ و مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ پیراهن تیم ملی را بر تن داشت. قراب در مجموع ۶۰ بازی برای تیم ملی ایران انجام داد. بزرگترین افتخار ملی این پیشکسوت فوتبال ایران قهرمانی با ایران در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ به میزبانی تایلند بود.

بعد از بوسیدن مستطیل سبز و آویختن کفش‌های خود؛ بر کرسی مربیگری استقلال در کنار بزرگانی همچون ناصر حجازی و منصور پور‌حیدری تکیه زد، هافبک شوت‌زن تاریخ استقلال؛ با شلیک‌های تاریخی خود هنوز با گذشت چند دهه در قلب هواداران جای دارد.

فصل بیست و سوم لیگ برتر و همچنین ورود تیم ملی به مسیری در آستانه جام ملت‌های آسیا بهانه‌ای شد تا با هافبک تاریخ‌ساز و ماندگار تیم ملی و استقلال تهران به گفت‌وگو بنشینیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - سلام و خداقوت داریم خدمت شما آقای قراب، در آغاز مصاحبه مایلیم نخست خاطره‌ای از دوران بازی در ترکیب آبی‌پوشان تهرانی بفرمایید؟ چه چیزی هنوز ملکه ذهن شماست؟

قراب: بنده هم عرض سلام و خداقوت دارم خدمت شما و مجموعه خبرگزاری پانا؛ بنده چون هافبک شوت‌زنی بودم هر زمان که گل می‌زدم، هواداران این جمله را سر می‌دادند "شوت قراب تور رو پاره کرده".

سپاهان به سختی استقلال را شکست داد

پانا - وضعیت استقلال در رقابت‌های لیگ بیست و سوم را با توجه به شکست مقابل سپاهان اصفهان چطور ارزیابی می‌کنید، چه ضعف‌هایی را در ترکیب استقلال می‌بینید؟

قراب: استقلال در دیدار با سپاهان با اندوخته ۶ امتیازی که از دو بازی قبل داشت به خوبی ظاهر شد. شاید همه بگویند استقلال کار سختی داشت ولی سپاهان اصفهان بود که به سختی استقلال را شکست داد.

استقلال نیاز به چهار، پنج بازیکن در برخی پست‌ها دارد

استقلال با شکست مقابل سپاهان چیزی را از دست نداده است و هنوز در کورس قهرمانی در کنار مدعیان قرار گرفته است ولی نباید از این واقعیت گذشت که در چند پست نیاز به تقویت دارد و آن هم باید چند بازیکن به ترکیب تیم متناسب با خلاهای موجود اضافه کند.

با توجه به ترکیب قوی تیم‌هایی همچون تراکتور و سپاهان و پرسپولیس تهران و موفقیت آن‌ها در جذب بازیکن باید این واقعیت را گفت که اگر استقلال بخواهد با همین ترکیب فعلی مسیر لیگ برتر را ادامه بدهد قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد و باید این ترکیب فعلی دست‌خوش تغییرات فنی شود.

استقلال تهران مثل پرسپولیس نیاز ویژه به حمایت‌های مالی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان برای تبدیل خلاهای موجود در این باشگاه‌ها به نقاط قوت دارند.

جای استقلال در رقابت‌های قهرمانان آسیا خیلی خالی است

پانا - حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا از نظر شما اتفاقی موجه است و چه مولفه‌هایی را در بحث حذف پرافتخارترین نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا دخیل می‌دانید؟

قراب: دلیل غیبت استقلال از لیگ قهرمانان آسیا اصلاً موجه نیست نمی‌توان آن را توجیه کرد زیرا آبی‌پوشان تهرانی در این رابطه از چند جناح ضربه خوردند و اگر دوستان در فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان از استقلال حمایت می‌کردند و با این تیم همراه بودند چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

جای استقلال در رقابت‌های قهرمانان آسیا خیلی خالی است بنده هم برای سه نماینده فوتبال ایران در این مسابقات آرزوی موفقیت دارم هرچند همگروهی با نمایندگان عربستان با وجود جذب ستارگان جهان کار را برای نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانان آسیا سخت کرده است ولی فوتبال قابل پیش‌بینی نیست.

کشورهای صاحب فوتبال در آسیا از عربستان الگوبرداری کنند

پانا - ریخت و پاش عرب‌ها را در فوتبال آسیا با جذب ستارگانی مانند نیمار و رونالدو چطور ارزیابی می‌کنید؟

قراب: شاید این اقدام عربستانی‌ها در جذب ستارگان فوتبال دنیا در نگاه برخی کارشناسان و فوتبال دوستان مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است ولی به نظر شخصی بنده عربستان با قرار دادن ستارگان دنیا در صفحه شطرنج فوتبال آسیا به فوتبال این قاره کهن اعتبار بخشیده است.

کشورهای صاحب فوتبال در قاره آسیا مانند ایران هم باید برای ورزش و فوتبال هزینه کنند زیرا بستر فوتبال ایران قوی‌تر از کشورهایی مانند عربستان است؛ ولی یک سری مسائل و چالش‌های جدی در فوتبال کشور باعث شده تا چنین بستری فراهم نباشد و تنها لیگ برتر میدان ورود بازیکنان خارجی دست دو و دسته ۳ باشد.

ورزشگاه‌های عربستان با قرعه‌کشی خودرو هم پر نمی‌شد

شاهد بودیم عرب‌ها در گذشته استقبال خوبی از فوتبال نداشتند و ورزشگاه‌های آنها همیشه حتی در بازی‌های ملی و به ویژه لیگ قهرمانان آسیا خیلی مملو از تماشاگر نبود و حتی با قرعه کشی و جوایزی مانند خودرو تماشاگران را به ورزشگاه‌ها می‌کشاندند ولی امروز با جذب ستارگان دنیا ورزشگاه‌های عربستان مملو از هوادار شده است.

شاهدیم امروز عربستان در آستانه تبدیل شدن به قطب ورزش است و نه تنها میزبانی مسابقات معتبر جهان در رده‌های سنی مختلف را انجام می‌دهد؛ بلکه کاری کرده که امروز سایر کشورهای قاره کهن می‌خواهند در این مسیر با عربستان رقابت کنند و ایران نباید از این رقابت جا بماند.

پرسپولیس و استقلال در فوتبال ایران استثنا هستند

پانا - شاهدیم فوتبال ایران در حال خروج از منظومه دو قطبی گذشته خود است و تیم‌هایی مانند سپاهان و تراکتور برای صدرنشینی با قطب‌های سرخ آبی فوتبال ایران رقابت می‌کنند، این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قراب: پرسپولیس و استقلال در فوتبال ایران استثنا هستند و با تمام احترامی که برای سایر باشگاه‌ها قائل هستم تنور فوتبال ایران به خاطر این دو باشگاه داغ است و شاهد ظهور مدعیان دیگر به خاطر رقابت با سرخابی‌های تهرانی هستیم.

قطعاً باید استقلال و پرسپولیس مورد حمایت ویژه فدراسیون فوتبال و به ویژه وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد.

عنوانداران جهان و المپیک گام اول را از آموزشگاه‌ها برداشتند

پانا - شاهد برگزاری مسابقات آموزشگاهی و المپیاد استعدادهای برتر در بدنه آموزش و پرورش کشور هستیم این اندوخته ارزشمند برای ورزش کشور آیا تکیه‌گاه قوی است؟ چه توصیه‌ای به فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان برای بهره‌مندی از این ذخیره غنی پشتوانه‌سازی برای ورزش کشور در رشته‌های مختلف دارید؟

قراب: بنده فوتبال را از آموزشگاه‌ها شروع کردم و آموزش و پرورش و آموزشگاه‌ها دروازه ورود من به فوتبال باشگاهی و ملی بود و تمام پیشکسوتان و قهرمان ورزشی که عناوین جهان و المپیک را در کارنامه دارند گام اول ورود به میدان حرفه‌ای ورزش را از آموزشگاه‌ها و آموزش و پرورش برداشتند.

قطعاً آموزش و پرورش دروازه کشف استعدادهای درخشان و آینده‌سازان فوتبال و در مجموع ورزش کشور است.

فدراسیون‌ها و به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان باید نگاه ویژه‌ای به ورزش آموزشگاهی داشته باشند. مربیان تیم‌های ملی به راحتی از این اندوخته ارزشمند عبور نکنند، زیرا مسابقات آموزشگاهی در دنیا به یک پایه و اساس مهم برای تقویت ورزش و آینده تیم‌های ملی تبدیل شده است و این نگاه هم باید در کشورمان تقویت شود تا بتوانیم همگام با دنیا در مسیر حرفه‌ای ورزش قدم برداریم.

وزارت ورزش نسبت به قطب سرخ آبی فوتبال نگاه ویژه‌ای داشته باشند

پانا - کلام آخر؟

قراب : انتظار بنده به عنوان یکی از پیشکسوتان فوتبال کشور و کسی که خاک مستطیل سبز را خورده است و با چالش‌ها و کمبودهای آن آشناست از وزارت ورزش انتظار دارم که به قطب سرخ آبی فوتبال ایران مخصوصاً در بعد مالی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار