پرداخت تسهیلات خاص به ۱۴۷۱۴نفر، ۹۸۰۰ نفردرصف

جهش فرزندآوری در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- بیش از 14 هزار نفر در استان خراسان جنوبی تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند. این آمار فقط مربوط به افرادی است که در 5 ماه گذشته وام‌شان را گرفته‌اند. این جهش به دلیل افزایش سهمیه ماهانه بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات رخ داد. از طرفی اصلاح نرخ باروری در استان، زمان صف انتظار برای دریافت این وام را بالا برده و آمار پشت نوبتی‌ها هم کم نیست. بر اساس این آمار حتی اگر این افراد با تولد یک فرزند دیگر مشمول قانون فرزندآوری شده باشند، درواقع 24 هزار و 514 نفر به جمعیت استان از زمان تعیین شده در این قانون اضافه شده است.

کد مطلب: ۱۳۹۸۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
جهش فرزندآوری در خراسان جنوبی

آمار دقیق را دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان اعلام کرد. به گفته او از ابتدای امسال ۱۴ هزار و ۷۱۴ پرونده با مبلغ هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری در استان پرداخت شده است. از نظر محمد علی زرنگ این یک جهش خوبی نسبت به سال قبل است هر چند که هنوز ۹ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر در صف انتظار هستند چون با اصلاح نرخ باروری در استان تمامی شهرستانها مشمول دریافت تسهیلات فرزندآوری شدهاند به همین دلیل زمان صف انتظار بالا رفته با این حال تلاش می کنیم این موضوع مدیریت شود.

مجوز پرداخت 520 میلیارد در ماه
وی در سیزدهمین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان گفت: سال گذشته بیشترین رقم پرداختی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در استان ماهانه ۱۲۰ میلیارد ریال بود که با پیگیریهای انجام گرفته امسال به ۵۲۰میلیارد ریال افزایش یافته است.

برکت شهریور
وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صفهای انتظار تسهیلات فرزندآوری تا پایان شهریور ادامه داد: امسال بانک سپه با ۱۷ و ۶ دهم رتبه اول پرداخت تسهیلات فرزندآوری را داشته و ۲ هزار و ۵۸۵ پرونده از سوی این بانک منجر به پرداخت تسهیلات شده است.
وی گفت: بانک ملی با ۲ هزار و ۳۹۹ پرونده و ۱۶ درصد کل پرداختی رتبه دوم پرداخت تسهیلات فرزندآوری را دارد و بانک ملت با ۲ هزار و ۲۶۰ فقره پرداختی در رتبه سوم است.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۶ بانک صادرات، تجارت، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون و پست بانک متولی پرداخت تسهیلات مسکن سه فرزند به بالا هستند.
وی گفت: در حوزه تسهیلات مسکن سه فرزند به بالا فقط ۹ فقره وام ۲ میلیارد ریالی از سوی بانک تجارت پرداخت شده و در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن هم بانک ملی بالاترین آمار را داشته است.
به گفته وی پرداخت وام ۲ میلیارد ریالی تسهیلات مسکن نیازمند تعیین یک سامانه است تا بتوان نظارت بهتری بر عملکرد بانک‌ها داشت.

ثبت نام 9 هزار نفربرای زمین
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان هم گفت: در حال حاضر تمامی شهرستانهای استان مشمول قانون جوانی جمعیت در زمینه دریافت زمین هستند.
حسن علیزاده افزود: ۹ هزار و ۴۷۵ نفر در ارتباط با جوانی جمعیت ثبت نام کرده اما ۳۹ درصد معادل سه هزار و ۶۵۳ نفر تشکیل پرونده دادهاند این در حالی است که برای همه متقاضیان پیامک ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۳۵۰ نفر در بیرجند تشکیل پرونده داده‌اند، گفت: تعهد ساخت و بند جیم قرمز از شرایط مشمولان طرح جوانی جمعیت حذف شده و فرصت بسیار خوبی است که افراد زودتر تشکیل پرونده دهند. به علاوه تاکنون برای ۲ هزار واحد مسکونی در استان تأمین زمین شده و هزار و ۳۲واحد نیز زمین دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اراضی واگذار شده مربوط به متقاضیان شهرستان بیرجند است، ادامه داد: در حال حاضر افرادی که در بیرجند ثبت نام کردهاند به علت کمبود زمین می‌توانند از اراضی موجود در شهرستان خوسف یا روستاهای اطراف استفاده کنند.

مردم را از امتیازات مطلع کنید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم گفت: قوانین خوبی در حوزه جوانی جمعیت وضع شده اما مردم به طور کامل واقف نیستند که باید این قوانین تبیین شود.
سید محمدرضا طالبی افزود: باید با تبیین درست قوانین، روحیه مطالبه گری را در بین مردم تقویت کرد تا به حق قانونی خود برسند.
وی گفت: حوزه‌های مسکن، واگذاری زمین، تسهیلات فرزندآوری، مسایل پزشکی، ناباروری و تسهیل ازدواج جوانان از موضوعاتی است که باید به خوبی برای مردم تبیین شود تا از قوانین مرتبط با آن و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته، مطلع باشند پس رسانه‌ها در این زمینه باید پای کار باشند و دستگاههای اجرایی نیز در این زمینه به خوبی پاسخگویی کنند.
وی گفت: دستگاههای اجرایی برای اینکه قانون جوانی جمعیت را به درستی در استان پیاده کنند باید پیگیریهای لازم را از وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط داشته باشند تا توفیقات خوبی را بتوانیم کسب کنیم.
وی تأکید کرد: مواردی که زمینه آن در استان فراهم است باید بدون کم و کاست توسط دستگاههای اجرایی عملیاتی شود و هیچ عذری در این زمینه پذیرفته نیست.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ازدواج و استحکام خانواده گفت: در این زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی قبل و بعد از ازدواج لازم است که باید با دعوت از مربیان کشوری و استفاده از همه ظرفیتهای در اختیار به آن توجه کرد.
طالبی ادامه داد: سواد رسانه‌ای نیز از موضوعات مهم در ارتباط با جوانی جمعیت است که باید با محوریت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن پرداخته شود.
وی گفت: عمده طلاق‌ها در سنینی است که زوجین دچار تصمیمات احساسی میشوند لذا آموزشهای مرتبط از سوی سازمانهای مربوطه باید به جامعه هدف ارائه شود.
معاون استاندار افزود: یکی از موارد مهم در خصوص جوانی جمعیت تولد نوزاد سالم است که در این راستا باید مشاوره‌های ژنتیک مورد توجه قرار گیرد همچنین ارائه آموزشهای قبل از بارداری در پیشگیری از معلولیت ها توسط مراکز بهداشت مورد تأکید است.
وی گفت: با همکاری آموزش و پرورش استان مسأله کمبود فضا در مرکز ناباروری رویش بیرجند تدبیر می‌شود تا از فضاهای مجاور این مرکز برای پارکینگ، انبار و اسکان همراهان بیمار بتوان استفاده کرد.
ارائه طرحی برای ساماندهی پرداخت وام ودیعه مسکن، تعیین تکلیف مکانی برای دایر شدن مهدکودک شیفت عصر ویژه مادران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی، ارائه گزارشی از شهرداران در ارتباط با نحوه اجرای قوانین مربوط به جوانی جمعیت، پیگیری برای صحت سنجی آمار تسهیلات ازدواج که در استان پرداخت شده و برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه زوجین جوان از مصوبات این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار