در گفت‌وگو با پانا پیشنهاد شد:

خرید خدمات فنی‌و‌حرفه‌ای در مدارس راهکاری برای تأمین نیروی ماهر در بازار کار

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه مشاوره تحصیلی با اشاره به اینکه طبق قانون تا پایان برنامه ششم توسعه باید رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی سهم 50 درصدی از تعداد محصلان را برخوردار می‌شدند، عنوان کرد که راهکار اجرایی‌شدن این مهم خرید خدمات فنی و حرفه‌ای در مدارس است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
خرید خدمات فنی‌و‌حرفه‌ای در مدارس راهکاری برای تأمین نیروی ماهر در بازار کار

این روزها آموزش و پرورش در حالی با تراکم تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و به‌خصوص رشته تجربی، دست‌وپنجه نرم می‌کند که فضای جامعه با معضل بزرگ بیکاری تحصیل‌کرده‌های دانشگاه روبه‌روست. از سوی دیگر سال‌هاست که فضای تولید در جامعه به دلیل نبود نیروی ماهر و متخصص راکد مانده است. یکی از حلقه‌های مفقوده این زنجیره نبود تقاضا برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بین دانش‌آموزان است.

مهین جلیلی، مشاور هدایت تحصیلی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه قرار بوده رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش سهم 50درصدی از تعداد محصلان متوسطه داشته باشد، عنوان کرد: «این مهم در برنامه ششم توسعه محقق نشده است و مهم‌ترین دلیل آن استقبال نکردن دانش‌آموزان و خانواده‌ها از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی است.»

وی افزود: «طبق این قانون باید دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف از جمله فنی و حرفه‌ای پخش می‌شدند اما مسئله اینجاست که رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش هنوز جایگاه ضعیفی در نگاه خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارند. دقیقاً همین تعارض میان نگاه آموزش و پرورش و تقاضای اجتماعی پاشنه آشیل وزارتخانه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.»

جلیلی عنوان کرد: «تا زمانی که وضع موجود باشد مسئله هدایت تحصیلی به سرانجامی نخواهد رسید. شاید وقت آن رسیده که با نگاه تمرکززدایی در ساختار وزارتخانه بخشی از کار برون‌سپاری شود و حتی از بخش خصوصی کمک گرفته شود تا معضلات بازار کار برای تأمین نیروی انسانی نیز تا حدودی برطرف شود.»

وی گفت: «دانش‌آموزان در حین خواندن رشته‌های نظری باید بخشی از فعالیت‌شان به آموزش درس‌های فنی و حرفه‌ای بگذرد اما نه درون مدرسه. باید آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان به مراکز تخصصی فنی و حرفه‌ای فعالی که خارج از ساختار وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند، سپرده شود. خرید خدمات فنی و حرفه‌ای از سوی آموزش و پرورش فرصت مغتنمی است تا کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز خود آستینی بالا بزنند و برای آموزش نیروی انسانی موردنیاز خود با آموزش و پرورش همراهی کنند.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان به امید فراگیری یک مهارت و تخصص مناسب بازار کار راهی آموزش عالی می‌شوند، گفت: «در شرایطی که مهم‌ترین سال‌های شکل‌گیری مهارت‌ها و توانمندی‌ها در زمانی است که فرد در مدرسه به تحصیل می‌پردازد اما متأسفانه دانش‌آموزان عموماً بعد از گرفتن دیپلم به امید فراگیری یک مهارت و یافتن شغل وارد ماراتن کنکور می‌شوند.»

وی افزود: «ضرورت تحول اساسی در هدایت تحصیلی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد و برای این تحول باید از منابع بخش خصوصی و کارخانه‌ها و اصناف کمک گرفت تا متناسب با آن‌چه نیاز بازار کار است بسترهای تحصیلی و کسب مهارت‌های لازم برای دانش‌آموزان در مقطع متوسطه فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار