پرویز فلاحی‌پور در گفت‌وگو با پانا:

آموزش و پرورش، نوجوانان مستعد در حوزه هنر را شناسایی کند

تئاترمی‌تواند نیازهای فرهنگی جامعه را مرتفع کند

تهران (پانا) - بازیگر سریال شب دهم معتقد است که تئاترمی‌تواند نیازهای فرهنگی جامعه را مرتفع کند از این رو نظام آموزشی باید نوجوانان مستعد در حوزه هنر را شناسایی کند تا در رفع نیازهای فرهنگی جامعه گام بنیادی و اساسی برداشته شود.

کد مطلب: ۱۳۸۹۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش، نوجوانان مستعد در حوزه هنر را شناسایی کند

پرویز فلاحی پور؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره علل حضور خود در عرصه هنر به پانا بیان کرد: «خیلی از دوستانم در مراکز فرهنگی فعالیت می کردند بنده هم کم کم به انجام فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله بازیگری علاقمند شدم و به جمع آنها پیوستم، معمولا اتفاق خاصی رخ نمی دهد بلکه عشق و علاقه ای که از قبل وجود دارد سبب حضور افراد در بازیگری می شود که این مورد برای من هم رخ داد‌. از طرف دیگر یک بازیگر تئاتر و تلویزیون باید توانایی ایفای هرگونه نقش با هر تیپیکالی را داشته باشد و شاید این یکی از ویژگی های مثبت او باشد. من در ژانرهای مختلفی بازی کردم و از نظر من هر ژانر جذابیت و مخاطبین خاص خود را دارد. یک فیلم خوب در ابتدا باید از یک فیلنامه درست و بر اساس یک چارچوب حرفه ای برخوردار باشد. چرا که فیلمنامه مانند ستون یک فیلم است و بعد از آن معیارهای دیگری وجود دارند که به جذابیت یک فیلم کمک می کنند.»

تئاتر در کنار اینکه یک صنعت پول ساز است، می‌تواند نیازهای فرهنگی جامعه را مرتفع کند و اگر مسئولان ما سعی کنند کوچکترین کمک ها را مثل حضور پیدا کردن بر سر صحنه های تئاتر و از قبیل این کارها را انجام دهند، مردم هم علاقه بیشتری به سمت تئاتر پیدا می کنند

فلاحی پور که یکی از بازیگران باسابقه تئاتر است، درباره مشقت و مشکلات کار در صحنه تئاتر عنوان‌ کرد: «بازی در تئاتر دشواری مختص خودش را دارد. بازیگران در صحنه تئاتر نفس تماشاچی هستند و چون به صورت زنده برای مخاطبان اجرا می کنند، کارشان بسیار لذت بخش تر است. یکی از تفاوت های فاحش بازی در تئاتر با سینما و تلویزیون همین ارتباط گیری لحظه ای با مخاطبین است. به مرور هر چقدر یک بازیگر پخته تر و حرفه ای تر شود با مخاطبان در صحنه ارتباط چشمی و حسی بهتری می گیرد‌‌ و این برای انجام یک اجرای مناسب به او کمک می کند.»

بازیگر سریال شب دهم، خانه امن، یوسف پیامبر و... درباره حال و روز کنونی تئاتر در کشور تصریح کرد: «تئاتر در کشور ما کم حمایت می شود و به نوعی فقیر است. هم از لحاظ مخاطب و هم از لحاظ هزینه های مالی از تئاتر آنچنان استقبال نمی شود، اما در کشورهای اروپایی مانند انگلستان و لهستان که در تئاتر صاحب سبک هستند به خوبی از تئاتر حمایت می کنند و تبلیغات زیادی نیز در این زمینه انجام می شود، دستگاه های ذی ربط هم به خوبی از آنها حمایت می کنند. در کل کشورهای اروپایی با استفاده از رسانه و حمایت از آنها، سبب جذب مخاطب می شود. در کشور ما مرکز هنرهای نمایشی وظیفه حمایت و تبلیغ تئاتر را دارد که متاسفانه آنطور که باید و شاید عملکرد مطلوبی ندارد؛ افرادی که در تئاتر حضور دارند، عاشقانه کار می کنند و چشمداشت مالی ندارند. حضور در تئاتر و مطالعه می تواند افراد را به بازیگران مطلوبی تبدیل کند. تئاتر در کنار اینکه یک صنعت پول ساز است، می‌تواند نیازهای فرهنگی جامعه را مرتفع کند و اگر مسئولان ما سعی کنند کوچکترین کمک ها را مثل حضور پیدا کردن بر سر صحنه های تئاتر و از قبیل این کارها را انجام دهند، مردم هم علاقه بیشتری به سمت تئاتر پیدا می کنند.»

فلاحی پور که با ایفای نقش "یاور" در سریال شب دهم به شهرت و محبوبیت خاصی در میان مردم رسید، این سریال را یکی از جذاب‌ترین سریال های تلویزیون دانست و افزود: «در ابتدا نباید از نقش حسن فتحی در این سریال گذشت. او یکی از کارگردانان باهوش و خوش سلیقه است. در کار خودش بسیار فردی باسواد است و به ظریف کاری های یک فیلم اهمیت می دهد، آدم صبور و خوش ذوقی است. چون فعالیت خود را از نویسندگی و نقدنویسی آغاز کرده، این مسائل و ریزه کاری های او در کار از همین فعالیت ها نشأت می گیرد. از نظر من همین ویژگی ها سبب متمایز شدن حسن فتحی نسبت به بقیه کارگردانان شده است. شب دهم، یکی از بهترین فیلم های او بود که او به قلم خودش نوشت. فیلمی که یکی از بهترین آثار تلویزیون بوده است که همچنان مردم از دیدن آن لذت می برند.»

وی در ادامه در خصوص نقش خود بیان کرد: «شب دهم یکی از بهترین فیلمنامه های کلاسیک ممکن را از ابعاد فنی و حرفه ای داشت. نقش یاور که بنده ایفاگر آن بودم، از لحاظ ابعاد شخصیت پردازی بهتر و جذاب تر از باقی نقش ها بود چرا که نقش هایی که پیچیدگی خاصی داشته باشند و یک مکمل مطلوب برای داستان فیلم باشند، برای مخاطبان جذاب است. این ویژگی ها یاور را یکی از نقش های مهم و جذاب شب دهم کرده بود.»

این هنرپیشه در توصیه به نوجوانان‌ و جوانان علاقه‌مند به حضور در عرصه هنر بازیگری، گفت: «سخنم با نوجوانان و جوانان این است که اگر این فعالیت را دوست دارند وارد این میدان شوند، صرفا به دنبال شهرت نباشند. راه بسیار دشواری دارند و نباید انتظار داشته باشند راه صد ساله را در یک شب طی کنند. قطعا افرادی که با عشق، علاقه و هدف وارد هر حرفه ای شوند و صبور باشند، این مسائل در کنار هم سبب پیشرفت چشمگیر آنها می شود. افراد علاقمند سعی کنند با ادامه تحصیل در درجات عالی دانشگاهی در زمینه های گوناگون هنر به ویژه بازیگری این فعالیت را ادامه دهند. در گذشته های نه چندان دور، هنرجوهای ماهری از دانشکده های هنر زیر نظر اساتیدی مانند حمید سمندریان، بهرام بیضایی و... به عرصه هنر معرفی شدند. در این راستا آموزش و پرورش باید تلاش کند بودجه ای برای شناسایی استعداد هنری دانش آموزان اتخاذ کند تا دانش آموزان مستعد به خوبی شناسایی شوند.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار