محمد‌پور مطرح کرد

رادیو مدرسه؛ برنامه‌ای برای انعکاس صدای دانش‌‌آموزان

تهران(پانا) - تهیه کننده رادیو مدرسه؛ این برنامه را برای دانش‌آموزان و در جهت انعکاس انتقادات و پیشنهادات آنها دانست و بر تولید برنامه‌های بیشتری در همین راستا تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رادیو مدرسه؛ برنامه‌ای برای انعکاس صدای دانش‌‌آموزان

امیر حسن محمدپور؛ تهیه کننده برنامه رادیو مدرسه، درباره هدف از ساخت برنامه رادیو مدرسه عنوان کرد: رادیو مدرسه اساساً از نگاهی جهت تولید برنامه هایی برای قشر نوجوان شکل گرفت. هدف مدیران شبکه امید و تیم تولید کننده، ایجاد بستری برای فعالیت نوجوانان با استعداد کشور بود و اصطلاحاً یک «زمین خاکی» برای نوجوانان با استعداد ایجاد شود تا با بهره گیری از این بستر در صحنه حضور داشته و تجربه کسب کنند.

محمد پور، رادیو مدرسه را یک برنامه با ساختار دانش آموزی در راستای انعکاس صدای آنها دانست و افزود: ما شعار برنامه را بر همین اصل انتخاب کردیم: «رادیو مدرسه؛ صدای خود تو!». سعی کردیم در این برنامه از نوجوانی که در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی و... حرفی برای گفتن داشتند، یا در زمینه های مختلف دغدغه‌مند بودن دعوت کنیم تا به عنوان مهمان در برنامه حاضر شوند و حرف‌های دلشان را بازگو کنند و سعی بر آن داشتیم با این کار برای دانش آموزان گامی برداریم؛ البته اینکه چقدر موفق بودیم منوط به نظر مخاطبان است.

وی در این باره ادامه داد: ما در مرحله پیش تولید، با نوجوانان زیادی صحبت کردیم و نظرات آنان را پیرامون موضوعاتی که ارزش بحث و گفتمان را داشتند، پرسیدیم. لیست مهمی از موضوعات و دغدغه‌های اصلی نوجوان ها آماده شد که تیم تولید، بر این اساس کار خودش را شروع کرد. که البته تمامی این موضوعات هم صرفاً مهارتهای اجتماعی نبودند. از طرفی همان طور که در پاسخ به سوال قبل گفتم، تمام تلاش ما بر این بود تا بچه‌ها صریح و بی پرده صحبت های خودشان را انتقال دهند که به نظرم توانستیم بخش قابل توجهی را محقق کنیم.

حسن پور، درباره ساخت برنامه هایی که باید باب میل مخاطبان جدید باشد گفت: باید به خاطر داشته باشیم یکی از اساسی ترین ارکان تولید محتوا، سرگرمی است. هرچقدر بتوانیم در این زمینه خلاقانه تر عمل کنیم، به موازات آن انتقال پیام، فرهنگ سازی و حتی افزایش مخاطب را هم خواهیم داشت.

وی راجع به ساخت سری جدیدی از برنامه رادیو مدرسه تصریح کرد: از ابتدای طرح برنامه‌ی رادیو مدرسه، بنا بود این برنامه، قبل از مدرسه باشد. به همین دلیل حتی روزهای پنجشنبه که مدارس عموما تعطیل هستند، پخش نداشتیم. با توجه به اینکه وارد فصل تابستان شدیم و دانش آموزان دیگر ساعت ۶ صبح مدرسه نمی روند، طبیعی است که ماهم فعلا برنامه نداریم. تا به امید خدا سال تحصیلی جدید آغاز شود و تصمیم هایی اتخاذ کنیم.

وی اضافه کرد: در پایان هم باید به این نکته اشاره کنم که ما افتخار داشتیم تمامی قسمت‌های برنامه را با نوجوانان خلاق و با استعداد سراسر کشور تولید کنیم. متوسط سن عوامل فنی کار ۱۹ سال بود که البته ما از ۷ ساله تا ۳۱ ساله، دوستانی را داشتیم که با ما همکاری کردند. در بخش تولید آیتم به ترتیب از استان های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین آیتم را از مخاطبان دریافت کردیم که ۸۹ درصد مخاطبان آیتم ساز ما، دختر خانم ها بودند. آیتم های مخاطبان در بخشی به اسم «زنگ آزاد» پخش می شود و بعد مجری برنامه نکات فنی را برای بهتر شدن آثار تولید کننده ها را آموزش می‌دهد. تدوینگرها، دستیاران تهیه‌کننده، دستیاران سردبیر، صدابرداران، روابط عمومی و فضای مجازی، در کنار آیتم سازان ثابتِ برنامه، همگی نوجوانان ۱۶ تا ۲۳ سال بودند که این؛ اتفاق کوچکی نیست.

دانش آموز خبرنگار امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار