پانا از تاثیر تغییر ساعات کاری بر سبک زندگی خانواده‌های تهرانی گزارش می‌دهد؛

شب‌های تابستانی پایتخت خاموش شد

تهران (پانا) - تغییر ساعات کاری بر سبک زندگی تابستانه برخی شهروندان تهرانی هم تاثیر گذاشته است و دیگر مانند سال‌های گذشته از مکان‌های تفریحی تهران که در شب‌های طولانی تابستان پر رونق بود استقبال نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۶۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
شب‌های تابستانی پایتخت خاموش شد

با گرمای هوا در تابستان بسیاری از فعالیت‌های تفریحی خانواده‌ها به ساعات پایانی شب، زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کرد منتقل می‌شد. بوستان‌های تهران معمولا شب‌های تابستان، رونق بیشتری داشت اما آغاز رسمی فعالیت‌های کاری از 6 صبح باعث شده زنگ خواب کارمندان زودتر زده شود و شب‌های طولانی تابستان دیگر سرزندگی گذشته را نداشته باشد.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که تغییر ساعت کاری عملا زیست شبانه در تهران را تعطیل کرده است به پانا گفت: «زیست شبانه الزاماتی دارد که باید همه ویژگی‌های آن محقق شود از امنیت، نور و رویدادهایی که تعریف می‌شود و توجه به ساعت بیولوژیک انسان تا سبک زندگی ایرانی و اسلامی و خیلی موارد دیگر، بدن انسان بیشتر گرایش به فعالیت روز و استراحت در شب دارد و اگر این تغییر ساعت به همین موضوع منتهی شده باشد اتفاق بدی نیست.»

وی ادامه داد: «در برخی ایام مانند شب‌های ماه رمضان یا نوروز مردم خود از زیست شبانه استقبال می‌کنند و می‌طلبد برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای ساعات شبانه مردم تدارک دید که معمولا تابستان هم این گونه است. اما می‌توان زمان تفریح‌های تابستانه را به غروب و ساعت‌های اولیه شب منتقل کرد و زیست شبانه در تابستان وحی منزل نیست و مردم هر زمان از روز که مناسب‌تر است برای تفریح‌های تابستانه برنامه‌ریزی کنند.»

پیش از این نیزعبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران درباره موضوع زیست شبانه در پایتخت به رسانه‌ها گفته بود: «مدیریت شهری این دوره، تعریفی را که در دوره قبل درباره زیست شبانه مطرح شده بود، قبول ندارد. شهر یک موجود زنده است و نیازمند خدماتی است که باید شبانه‌روزی باشد. اگر به این معنا باشد همه ظرفیت‌های خدماتی را برای این کار فعال نگه می‌داریم، اما اینکه فرهنگ‌سازی و تشویق به زیست شبانه کنیم، آسیب‌های اجتماعی خاص خود را دارد که آن را دنبال نمی‌کنیم.»

وی ادامه داد: «عمده برنامه‌های مجموعه‌های فرهنگی شهرداری به‌ویژه در تابستان تا ساعت‌های انتهایی شب ادامه دارد و فرهنگسراها و سراهای محلات برنامه‌های متعددی دارند. همچنین تحت عنوان جشنواره آرمان نیز برنامه‌های مفصل فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر مسجدمحوری و اولویت دانش‌آموزان و نوجوانان در تابستان اجرا می‌شود.»

به نظر می‌رسد تغییر ساعت کاری سبک زندگی تابستانه تهرانی‌ها را دچار تغییراتی کرده از جمله کاهش زمان تفریح‌های خانوادگی در تابستان.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار