رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد؛

خشکسالی در کشور ۳۰ ساله شد؛ احتمال حذف برخی آبخوان‌ها تا سال ۲۰۴۰

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت بر اساس شاخص خشکسالی SPI از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی بوده است.

کد مطلب: ۱۳۸۰۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خشکسالی در کشور ۳۰ ساله شد؛ احتمال حذف برخی آبخوان‌ها تا سال ۲۰۴۰

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار داشت: شاخص های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود دراز مدت خشکسالی در کشور است.

وی افزود: بر اساس شاخص SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: به طورکلی برخی پارامترهای اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده اند برای نمونه، دما در هر دهه به طور متوسط حدود ۰.۴ درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.

وظیفه تصریح کرد: میانگین بارش تجمعی کشور نیز در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به سطح تحت تاثیر خشکسالی در کشور افزود: خشکسالی پیامدهای بسیاری در پی دارد که یکی از آن ها افزایش مهاجرت به شهرها است.

وی در ادامه به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدید پذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نمی‌بایست از ۴۰ درصد تجاوز کند. در صورت ادامه این روند، روندهای گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور تخلیه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار