رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

روند افزایش دما در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت سناریوهای بلندمدت نشان می ‌دهد که اگر زمین ۲ درجه سلسیوس گرم شود، تغییرات دما در خشکی‌ها تا پنج تا شش درجه خواهد بود و اگر متوسط گرمایش جهانی چهار درجه باشد، کشور ایران حدود هفت درجه گرم‌تر می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۰۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
روند افزایش دما در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، صادق ضیائیان در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار داشت: آخرین گزارش هیات بین دولتی تغییر اقلیم هر گونه شک و شبهات درباره اثرات گازهای گلخانه ای در گرمایش جهانی را برطرف کرده است.

وی افزود: در گزارش آخر این هیات رفتار جو برای ارزیابی دلیل گرمایش جهانی در دو حالت «طبیعی» و با «اثرات گلخانه ای» شبیه سازی شد که نتایج نشان داد در صورت نبود اثرات گلخانه ای، باید دمای زمین چند دهم درجه افزایش می یافت اما اکنون میزان این افزایش حدود ۱.۵ درجه سلسیوس است. بنابراین هیچ شک و شبهه ای درباره اثر گازهای گلخانه ای بر گرمایش زمین وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در سال ۱۹۷۰ برای برنامه‌ریزی درباره تغییرات اقلیم، تشکیل شد و از آن زمان تا کنون شش گزارش در این باره منتشر کرده است.

ضیائیان افزود: این هیات تلاش می کند تا به کمک دولت های مختلف گام های عملی برای کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای و توقف روند افزایش دمای زمین بردارد.

وی تصریح کرد: برخی از اقدامات این هیات نیازمند هزینه‌کرد و تغییر رویه در دولت‌ها بود که با مخالفت بعضی کشورها روبرو شد و تصمیم گرفته شد که این هیات متشکل از دانشمندان کشورهای مختلف به عنوان نهادی زیرنظر سازمان ملل فعالیت کند.

روند افزایش دما در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در بخش دیگری به پیامدهای افزایش دمای زمین با درجات مختلف دما اشاره کرد و گفت: سناریوهای بلندمدت نشان می دهد که اگر زمین ۲ درجه سلسیوس گرم شود، تغییرات دما در خشکی‌ها تا پنج تا شش درجه خواهد بود و اگر متوسط گرمایش جهانی چهار درجه باشد، کشور ایران حدود هفت درجه گرم تر می شود و فجایع گسترده‌ای برای کشور ما که در منطقه خشک و نیمه‌خشک است، اتفاق می افتاد.

ضیائیان اضافه کرد: افزایش فراوانی وقوع و شدت پدیده های مخاطره آمیز جوی نظیر بارش های سیل آسا و طوفان ها بخشی از پیامدهای جدی افزایش دمای زمین در ایران و منطقه است.

آسیب پذیری ایران در گرمایش زمین بیشتر از آمریکا و اروپاست

وی توضیح داد: بر اساس آخرین گزارش هیات بین دولتی تغییر اقلیم، ایران، آفریقا و هند آسیب پذیری بالایی در تغییرات اقلیم و افزایش دمای زمین دارند. این در حالی است که آمریکا و اروپا وضعیت خوبی در این زمینه دارند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در ادامه به اثرات تغییر اقلیم بر نواحی ساحلی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تغییرات بالا آمدن آب سطح دریا در خلیج فارس بسیار جزئی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار