سخنگوی دولت در نشست خبری:

‌راه فرار انبوه‌سازان از تعهدات مدرسه‌سازی بسته می‌شود

افزایش ۵ درصدی سهم حقوق معلمان در بودجه/ نشست مشترک دولت و قوه قضاییه اول تیرماه برگزار می‌شود‌

‌تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت وزارت آموزش و پرورش در تعامل با وزارت راه و شهرسازی در حال اتخاذ تدابیر لازم است تا بتوانند ا‌ز راه فرار انبوه‌سازان از تعهدات‌شان مبنی بر ساخت مدرسه، جلوگیری کنند؛ ‌این جلسات مشترک با محوریت وزارت کشور برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۰۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
‌راه فرار انبوه‌سازان از تعهدات مدرسه‌سازی بسته می‌شود

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا (ع) و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدچمران، اظهار کرد: از نمایندگان مجلس بابت رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم. در آستانه هفته قوه قضاییه قرار داریم و روز پنجشنبه اول تیر ماه جلسه مشترک دولت و شورای عالی قضایی را به میزبانی قوه قضاییه خواهیم داشت.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه روز یکشنبه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. امیدواریم بررسی این لایحه توسط نمایندگان محترم با دقت و فوریت و با حفظ چارچوب و شاکله لایحه تقدیمی دولت صورت پذیرد و پیش از رسیدن فصل بررسی بودجه به اتمام رسد.

رشد 4 درصدی اقتصادی در سال گذشته

بهادری جهرمی ضمن اشاره به انتشار آمار روز گذشته بانک مرکزی، گفت: سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۴ درصدی پشت سر گذاشته شد. البته با هدفگذاری دولت و برنامه هفتم فاصله دارد اما این مسیر نشان دهنده افزایش تولید ناخالص داخلی است. رشد تشکیل ‌سرمایه ثابت ناخالص حائز اهمیت بود که رشد ۶/۷ درصدی داشتیم که نشان‌گر رشد‌های مثبت در آینده خواهد بود.

نزدیک به ۸۰ وعده انتخاباتی رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است

سخنگوی دولت درباره محقق شدن وعده‌های دولت نیز اظهار کرد: از آنجایی که رییس‌جمهور تاکید داشتند که دولت باید صادق‌الوعد باشد، فهرستی از وعده‌های دولت تفکیک شد و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. پیگیری اجرایی شدن و پیشرفت اجرای این وعده‌ها به صورت مستمر و دوره‌ای انجام می‌شود. برخی از گزارش‌ها به صورت نوبه‌ای تقدیم اصحاب رسانه می‌شود. تامین سلامت و امنیت جانی مردم یکی از وعده‌ها بود که در هشتاد روز هشتاد درصد مردم واکسینه شدند؛ وعده دیگر اولویت دادن به سیاست دیپلماسی همسایگی که نتایج آن را با سفرهای مختلف رئیس جمهوری شاهد بودیم. بسیاری از ظرفیت‌هایی که به صورت تعلیق درآمده بود، احیا شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شعارهای دولت گره نزدن وضعیت اقتصادی کشور به خارج از کشور بود که این شعار نیز مستمر در حال انجام است و نتایج آن را شاهد هستیم. حدود۸۰ شعار و وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور احصا شده و مستمرا پایش و دنبال می شود مثل موضوع اشتغال، مسکن و تورم که گزارش آن بصورت مستمر به مردم شریف ایران داده می شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1401 معادل 6.7 درصد و در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب 15.4 و 1.2 درصد بوده است؛ این در حالی است که رشد مؤلفه مزبور در سال 1400 معادل صفر درصد بود. از این بابت رشد مخارج سرمایه‌گذاری در سال 1401 حاکی از اصلاح چشم‌انداز فعالین اقتصادی و بهبود ظرفیت‌های تولید در سال‌های آتی است. گروه صنایع و معادن در سال 1401 از نرخ رشدی معادل 6.5 درصد برخوردار شد که در مقایسه با سال قبل 5.4 واحد درصد افزایش یافته است و در نتیجه سهمی معادل 1.6 واحد درصد از نرخ رشد 4 درصدی اقتصاد را در دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

سخنگوی دولت ضمن اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران، اظهار کرد: ایران و عربستان مسیر همکاری سازنده برای اجرای توافق پکن طی می‌کنند. هر دو کشور نگاه مشترکی دارند که ثبات و امنیت پایدار در منطقه لازمه گسترش همکاری‌هاست و به گسترش همکاری‌های اقتصادی و بستر مناسب برای منافع هردو ملت منجر می‌شود و در راستای مسیر دیپلماسی همسایگی دولت پیش می‌رود.

نقاط ضعف قانون مدرسه‌سازی از سوی انبوه‌سازان، رفع می‌شود

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه عدم اجرایی‌شدن تعهدات انبوه‌سازان درخصوص ساخت یک مدرسه در ازای 200 واحد مسکونی باعث اجحاف در حق مردم شده است. برخی از انبوه‌سازان راه فرار از آن را یاد گرفتند، به عنوان مثال به‌جای ‌ساخت 200 واحد 199 واحد مسکونی می‌سازند. دولت در این زمینه و برای جلوگیری از ‌دور زدن قانون، چه برنامه‌ای دارد آیا اصلاح این قانون در هیات دولت مطرح است؟ گفت: بخشنامه اجرای این قانون برای سال ۱۳۹۹ است؛ باید تدابیر اجرایی اتخاذ شود تا این نقاط ضعف قانون رفع شود. وزارت آموزش و پرورش در تعامل با وزارت راه و شهرسازی در حال اتخاذ تدابیر لازم است تا بتوانند از این راه فرار جلوگیری کنند. فکر می‌کنم این جلسات مشترک با محوریت وزارت کشور برگزار می‌شود. ان‌شا‌الله این جلسات بتواند مانع فرار به واسطه استفاده از تفسیر قانون شود.

افزایش ۵ درصدی سهم حقوق معلمان در بودجه

وی درباره وضعیت معیشتی فرهنگیان نیز گفت: الحمدلله با حرکت‌‌هایی که در مجموعه وزارت نفت صورت گرفته، درآمدهای کشور موجب شده است دولت به خلق پول نپردازد. تامین بودجه برای وضعیت معیشتی فرهنگیان، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور و کیفیت بخشی به وضعیت کشور خواهد بود. در گذشته سهم منابع مالی آموزش و پرورش از بودجه عمومی ۹ درصد بود اما در دولت سیزدهم این سهم به ۱۴ درصد افزایش یافت. میانگین حقوق فرهنگیان ۱۰/۵ میلیون تومان بود که پس از اجرای رتبه‌بندی معلمان به ۱۵ میلیون تومان رسید، سهم حقوق معلمان در بودجه از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسید یعنی افزایش ۵ درصدی یافت. باید در نظر داشته باشیم که لایحه رتبه‌بندی معلمان ۱۰ سال روی زمین مانده بود که دولت سیزدهم آن را به سرانجام رساند‌ و اجرایی‌ کرد، طبیعی است که ایراداتی وجود داشته باشد. طبیعتاً با همین نوع نگاهی که در دولت وجود دارد، این مسیر پیش خواهد رفت و ان‌شالله در گذر زمان شاهد بهبود وضعیت معشیتی معلمان باشیم. دولت اعتقاد دارد هزینه کردن برای معلم و آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است. رتبه‌بندی امری مقطعی و پروژه‌ای نیست، بلکه مستمراً در طول خدمت معلمان به موجب قانون شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان ارزیابی می‌شود.

واکنش به ابلاغیه انتخاباتی معاون وزیر کشور

سخنگوی دولت درباره احتمال استیضاح وزیر کشور نیز گفت: معاون سیاسی وزیر کشور ابلاغیه‌ای برای تأمین سلامت انتخابات و جلوگیری از تخلفات انتخاباتی دادند، هرچند بهتر بود تخلفات معدود و احتمالی برخی افراد تبدیل به قاعده و ابلاغیه عمومی نمی‌شد و باید به صورت موردی دنبال و برخورد می‌شد. با این وجود وزیر محترم کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح کرد و به نمایندگان توضیح دادند. در سال انتخابات انتظار می‌رود همه مدیران دولتی و نمایندگان محترم در جهت ایجاد آرامش و مشارکت حداکثری و رقابت سالم و پرشور تلاش و همکاری موثری کنند.

بهادری جهرمی در خصوص جبران عقب‌ماندگی دانش آموزان در دوران کرونا گفت: رسالت دولت جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته است و یک بخشی هم آموزشی است حجم تعطیلی در این دوران بسیار زیاد بود. طرحی تحت عنوان تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی در مدارس به ویژه مناطق محروم اجرا شد بنابراین اینگونه اقدامات در حال انجام است و مستمراً دنبال می‌شود.

وی درباره منابع مالی آزاد شده از عراق نیز گفت: به رغم سوءتدبیرهایی که در گذشته شده بود، منابع ارزی ما اکنون و به نسبت شرایط تحریمی در دسترس بیشتری قرار دارد و حجم تبادلات خارجی کشور در سال گذشته رکورد زد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص قطعی آب در برخی مناطق تهران در روزهای گذشته نیز گفت: سیل شدید با همراهی مردم و مدیریت جهادی وزارت نیرو مدیریت شد و حادثه بزرگی ممکن بود رخ دهد؛ کوهی از توده‌های سیلاب در مسیر انتقال آب به تهران شکل گرفته بود و با مدیریت جهادی جبران شد تا مسیر آزاد شود و به شرایط پایدار بازگردد. در همین راستا به مردم و اهالی رسانه پیشنهاد می‌کنم مستند جدال در باتلاق ناشر به همین موضوع را مشاهده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار