بهادری جهرمی در گفت‌و‌گو با پانا:

طبق برنامه هفتم کتب درسی باید منطبق بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین تدوین شود

تا پایان برنامه هفتم نباید کلاس درسی با تراکم بالای ۴۰ نفر دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت مطابق آن‌چه در لایحه برنامه هفتم آمده است، باید با اجرایی‌شدن این برنامه، همه کتب درسی منطبق بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
طبق برنامه هفتم کتب درسی باید منطبق بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین تدوین شود

علی بهادری جهرمی در گفت‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به ابعاد آموزشی برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: «برنامه هفتم پنجساله توسعه از 3 سند تشکیل شده است. سند اول مستندات برنامه‌، تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌ها است، سند دوم خود سند برنامه مشتمل بر برنامه‌ها، مسائل و احکام برنامه است و سند سوم مقررات موجود است.»

وی افزود: «توجه به ظرفیت‌های داخلی در راستای حل مشکلات کشور محور اصلی برنامه هفتم توسعه است. مساله‌‌محوری، نگاه به اولویت‌ها و مردم‌پایه بودن از ویژگی‌های این برنامه است.»

دبیر هیات دولت گفت: «سعی شده است که احکام مندرج در برنامه به نحوی تنظیم شود که مردم و بخش خصوصی در تمامی تصمیمات و اقدامات مشارکت داشته باشند. قابلیت اجرا، سنجش، نظارت، اندازه‌گیری و استفاده از تجربیات برنامه‌های گذشته هم در تدوین لایحه برنامه هفتم مدنظر بوده است.»

بهادری جهرمی ادامه داد: «با توجه به اولویت‌های کشور، لایحه برنامه هفتم در 24 فصل تدوین شده است. فصول 19 و 20 برنامه با عناوین «ارتقاء نظام آموزشی» و «ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی» به طور مستقیم با مسائل آموزش و پرورش سروکار دارد. مندرجات برخی فصل‌های دیگر هم مانند فصل 15 با عنوان «ارتقاء فرهنگ عمومی و رسانه» به صورت غیرمستقیم با نظام آموزش و پرورش مرتبط است.»

وی گفت: «برخی سنجش‌‌های کمی مرتبط با آموزش و پرورش در برنامه هفتم تعبیه شده است تا بتوان از طریق این معیارها، میزان تطابق عملکردها با برنامه‌های تدارک دیده شده را سنجید. به عنوان یک نمونه، مطابق آنچه در لایحه برنامه هفتم آمده است، باید در پایان برنامه هفتم همه کتب درسی منطبق بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده باشد.»

سخنگوی دولت اضافه کرد: «یکی دیگر از معیارهای کمی که در برنامه هفتم مورد اشاره واقع شده است، این است که تا پایان برنامه هفتم نباید کلاس درسی با تراکم بالای 40 نفر دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد.»

بهادری جهرمی در پایان خاطرنشان کرد: «نظام مدیریتی، بازماندگان از تحصیل، کیفیت و عدالت تربیتی و سرمایه انسانی از جمله مباحثی است که در فصل ارتقای نظام آموزشی مورد بحث قرار گرفته و برای آن مقرراتی در نظر گرفته شده است. احکام فرابخشی هم در برنامه هفتم با رویکرد تحول در نظام آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است که در آن وظایفی برای سایر دستگاه‌ها ذکر شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار