واکاوی یک دستورکار مهم در مورد کنش رسانه‌ای «پرس تی وی»

تهران (پانا) - بر کسی پوشیده نیست که جهان غرب همسو و همراه با هژمونی سیاسی و نظامی و اقتصادی که برای خود جهت سیطره بر دنیا تعریف کرده، نگاه ویژه‌ای نیز بر هژمونی رسانه‌ای داشته است. به بیان ساده‌تر، غرب با استفاده از ظرفیت‌ها و اهرم‌های رسانه‌ایِ در دسترس خود، سعی داشته نوعی پذیرش و اقناع عمومی را در مورد سیاست‌ها و اقداماتش در اقصی نقاط جهان ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۳۷۲۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
واکاوی یک دستورکار مهم در مورد کنش رسانه‌ای «پرس تی وی»

در این رابطه به طور خاص می‌توان به فعالیت‌های تبلیغاتی سنگین رسانه‌های غربی علیه کشورهایی نظیر ایران، چین، روسیه و دیگر ملت‌های جهان (در قالب پرونده‌های مختلف) که سعی در اتخاذ رویه‌های مستقل از آمریکا در قالب معادلات بین‌المللی دارند، اشاره کرد. البته که در این چهارچوب، قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا، نوعی جعل و وارونه‌سازی واقعیت‌ها را در دستور کار داشته‌اند و سعی داشته‌اند لایه‌هایی که مطلوب آن‌ها نیست به هیچ عنوان پیش چشم افکار عمومی جهان قرار نگیرد.

درست به همین دلیل است که مثلا می‌بینیم دولت آمریکا در مدت اخیر بارها و بارها بدون ارائه هرگونه مدرک مستدل و متقنی، شبکه اجتماعی تیک‌تاک را هدف حمله قرار داده و آن را عاملِ پیشبرد سیاست‌های دولت چین می‌داند و صحبت از ممنوع سازی کاملِ آن در خاک خود را می‌کند اما در مورد موضع‌گیری صریح ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی توئیتر در نخستین روزهای حضورش به عنوان رئیس توئیتر که گفته بود از حجم هم‌دستی و جاسوسی شبکه‌های اجتماعی مطرح دنیا که عمدتا غربی هستند با دولت آمریکا شوکه شده است، بی اعتنایی محض پیشه می‌کنند و رسانه‌های جریان اصلی غربی نیز چندان به آن نمی‌پردازند.

در این فضا، محیطی مساعد و البته کاملا ضروری برای کنشگری فعال رسانه‌ای شبکه پرس تی وی فراهم می‌شود. به بیان ساده‌تر، شبکه پرس تی وی می‌تواند همسو با رسالت اصلی فعالیت درست و کارآمدِ رسانه‌ای خود، پرداختن به این قبیل سوژه‌ها که آگاهی عمومی را در سطح بین‌المللی نیز به همراه دارند، در دستورکار قرار دهد و روایت‌های دروغین و جعلی جهان غرب را که سال‌هاست با تکیه بر آن‌ها، سیطره بر دنیا و تضعیف دیگر کشورها و گفتمان‌های آن را دنبال می‌کند، هدفِ افشاگری قرار دهد.

موضوعی که در نوع خود می‌تواند تبعات و پیامدهای ناگواری را برای طرف‌های غربی و متحدان جهانی آن‌ها به همراه داشته باشد. البته که نمونه این رویکرد شبکه پرس تی وی را در قالب برنامه‌های تولیدی مختلف این شبکه که ماهیت تحلیل دارند نظیر برنامه اینسایت، فلسطین محرمانه زدایی، چهره به چهره و آفریقایِ امروز به خوبی می‌توان مشاهده کرد. برنامه‌هایی که در تمامی آن‌ها به واکاوی ابعاد و جلوه‌هایی به ویژه از رویه‌ها و سیاست‌های پشت پرده قدرت‌های غربی در برخورد با ملت‌های مختلف جهان پرداخته می‌شود و مسائلی هدف افشاگری قرار می‌گیرد که افکار عمومی بین‌المللی یا کمتر با آن‌ها مواجه شده‌اند و یا اطلاعات چندانی از آن‌ها ندارند.

دستورکاری که ضربات جدی را به روایت‌ها و گفتمانی‌های یک جانبه غربی در مورد مسائل مختلف وارد می‌سازد. از این منظر، کنشگری شبکه پرس تی وی و تولید برنامه آن در این حوزه، نمودی عینی از کنش رسانه‌ای هدفمند این شبکه است که البته، با رسالت اصلی فعالیت حرفه‌ای و خبری نیز در سازگاری کامل به سر می‌برد و متاعی کمیاب در جهان رسانه آن هم در بحبوحه جنجال سازی‌های رسانه‌های غربی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار