بلال لاکیس، پژوهشگر عرصه بین المللی عنوان کرد:

واهمه غرب از مکتب فکری حاج قاسم

تهران (پانا) - «بلال لاکیس» پژوهشگر و چهره دانشگاهی، همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت اینکه افرادی نظیر شهید سلیمانی در راه مبارزه با دولت آمریکا و امپریالیسم غربی و جریان استکبار جهانی، جان خود را از دست دادند و شهادت را در آغوش کشیدند، واقعا جای تبریک به آن ها و جهان اسلام دارد.

کد مطلب: ۱۳۳۶۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
واهمه غرب از مکتب فکری حاج قاسم

این کارشناس عنوان کرد: «در واقع، ژنرال سلیمانی و دوست و همکار وی شهید ابومهدی المهندس، نمودهایی عینی از زندگی همراه با عزت و شرافت را به نمایش گذاشتند. البته که نکته مهم و محوری در مورد شهید سلیمانی این است که ایشان صرفا یک انسان عادی و یا فرمانده نظامی نبودند. ایشان به معنای واقعی کلمه یک مکتب فکری بودند که این مکتب فکری در نوع خود حامل تهدیداتی جدی برای کشورهای غربی و متحدان آن ها و به طور خاص جاه طلبی های نامشروعشان بود.»

لاکیس افزود: «در مکتب فکری حاج قاسم سلیمانی، مفهوم «جهاد» از اهمیتی محوری برخوردار بود. البته که این مفهوم برخلاف برخی تصورات رایج، صرفا در حیطه نظامی معنا نمی دهد بلکه تلاش و اقدام در راه خدا در حوزه های مختلف را مورد توجه دارد. از این منظر، اگر مفهوم جهاد و اقدام مخلصانه در راه خدا را مد نظر نداشته باشیم و نفهمیم، اساسا درکی غیرکامل را از رویه ها و رفتارهای شهید سلیمانی در ابعاد مختلف زندگی ایشان خواهیم داشت.»

وی عنوان کرد: «یکی از اعتقادات شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که باور داشت که امپریالیسم غرب تحت رهبری آمریکا صرفا به دنبال برخورد نظامی با ملت های آزاده نیست. بلکه رژیم آمریکا به طور خاص سعی در استحاله کشورها در ارزش ها و اصول مطلوب و مد نظر خود دارد و در این راه دست به هر اقدامی به ویژه در حوزه جنگ نرم می زند. از این منظر، جنگ اصلی جهانِ سلطه علیه دیگر ملت ها از نگاه شهید سلیمانی، جنگ فرهنگی، فکری و اعتقادی و روانی بود. اگر به تاریخ نیز بنگریم آمریکایی ها و متحدان آن ها نظیر رژیم صهیونیستی تاکنون بارها و بارها تجاوزات و اقدامات غیرقانونی خود علیه دیگر ملت ها را با تمسک به دعاوی و ادعاهایی نظیر توجهشان به آزادی، دموکراسی و امثالهم، توجیه کرده‌اند.»

لاکیس که در گفت‌و گو با پرس تی وی سخن می‌گفت در پایان اظهار کرد: «از این منظر، آن ها قبل از اقدام سخت و نظامی، جنگ نرم و روانی را علیه ملت ها انجام داده اند و سعی در تخلیه و پوچ سازی هویتی آن ها داشته اند. در این فضا، نوعی خاص نگرش های مکتب فکری حاج قاسم سلیمانی که مبتنی بر مفهوم جهاد بود، در واقع نمودی عینی از یک مکتب فکریِ ارزشی به شمار می رفت که بر ارزش هایی نظیر برادری و برابری و ظلم ستیزی تاکید داشت. ارزش هایی که تهدیداتی جدی در نقطه مقابلِ ایدئولوژی جهان استکبار به شمار می‌رفتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار