عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

معضل کمبود تکنسین در حوزه ساخت‌وساز با کمک هنرستان‌ها‌ حل می‌شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است یکی از دلایل کمبود تکنسین در صنعت ساختمان‌سازی به دلیل کمبود مدارس مرتبط با حوزه ساخت‌وساز است که باعث شده دانش‌آموزان به سمت رشته‌های نظری و مهندسی بروند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
معضل کمبود تکنسین در حوزه ساخت‌وساز با کمک هنرستان‌ها‌ حل می‌شود

سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت بالا بردن سواد سازندگان حوزه ساخت‌وساز و تأثیر این موضوع در بهبود کیفیت ساختمان‌ها گفت: «آنچه در حوزه ساختمان‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد بهبود توانایی‌های تخصصی سازندگان است زیرا عدم آگاهی کافی در مورد استانداردهای ساختمانی و قوانین ساخت‌وساز، منجر به بالا رفتن خطرات مرتبط با ساخت‌وساز شده و انواع مشکلات را در زمینه ساخت‌وساز در بلندمدت ایجاد کرده است.»

بالا بردن سواد سازندگان ساختمان به بهبود کیفیت ساخت‌وساز کمک می‌کند

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «بالا بردن سواد سازندگان و آموزش مهارت‌های مورد نیاز در صنعت ساخت‌وساز، می‌تواند به بهبود ایمنی ساختمان‌ها و بهبود زندگی مردم کمک کند. برای مثال، آموزش کیفی‌سازی مواد ساختمانی، روش‌های درست بتن‌کاری، نحوه تعویض و تعمیر سیستم‌های الکتریکی و ابزارهای موجود می‌تواند به نهادینه‌شدن بهبود کیفیت ساختمان‌ها کمک کند.»

وی افزود: «در این زمینه وجود تکنسین‌های متخصص می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. یکی از فضاهایی که پتانسیل خوبی برای تربیت تکنسین متخصص حوزه ساختمان‌سازی را دارد، هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای است.»

حل چالش‌های ساخت‌وساز با کمک هنرستان‌ها

حسینی اظهار کرد: «بالا بردن دانش دانش‌آموزان در زمینه ساختمان‌سازی می‌تواند به چالش‌های بسیاری پاسخ دهد و در جهت بهبود شرایط این صنعت کمک کند. برای افزایش سواد دانش‌آموزان در این حوزه، بهتر است معلمان خود را با آخرین مفاهیم و تکنولوژی‌های ساختمانی به‌روز نگه دارند.»

وی افزود: «همچنین، با استفاده از جلسات کارگاهی و اجرای آزمایش‌های عملی، می‌توان دانش‌آموزان را با مفاهیم مختلف ساختمانی آشنا کرد و آن‌ها را در استفاده از ابزارهای مختلف و تکنولوژی‌های پیشرفته آموزش داد. وقتی دانش‌آموزان ابزارهای واقعی دست بگیرند قاعدتاً بهبود دیدگاه و شناخت بهتر در مورد ساختمان‌ها و نحوه ساخت آن‌ها کسب می‌کنند. ازاین‌جهت در کنار دروس نظری که می‌خوانند اگر در کارگاه‌های ساختمان‌سازی حضور عملی داشته باشند، یادگیری عمیق‌تری خواهند داشت.»

نقش آموزش و پرورش در رفع کمبود تکنسین در حوزه ساخت‌وساز

حسینی با اشاره به اینکه کمبود تکنسین متخصص در حوزه ساختمانی یک مشکل رایج و جدی در بسیاری از کشورها است، گفت: «این مشکل در ایران نیز وجود دارد. ازآنجاکه اکثر افرادی که می‌خواهند در حوزه ساختمانی کار کنند، به دلیل کمبود مدارس و برنامه‌های آموزشی مرتبط، معمولاً به‌عنوان مهندس در این حوزه تحصیل می‌کنند، نیاز به کار تکنسین متخصص فراموش می‌شود.»

حسینی اظهار کرد: «برای حل این مشکل، باید تلاش کنیم تا برای آینده، کمبود کارکنان تکنسین برطرف شود. ترویج برنامه‌های آموزشی متمرکز در حوزه ساختمانی، شامل آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، ممکن است در بالا بردن استانداردهای ساخت‌وساز و بهبود کیفیت عمرانی کشور مؤثر باشد. تشویق به شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت یا کلاسه‌ای آموزشی نیز می‌تواند به خودآموزی و افزایش دانش فنی کارکنان در حوزه ساخت‌وساز مؤثر باشد.»

وی افزود: «در مجموع، برای حل مشکل کمبود تکنسین متخصص در حوزه ساختمانی، باید با رویکردهای آموزشی متمرکز و مستمر و با رویکردهای اقتصادی جذاب اقدامات مناسبی را در این زمینه بکار گیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار