اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از تایید حکم اعدام «جمشید شارمهد» تا سوءقصد به «آیت‌الله سلیمانی»

تهران (پانا) - کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا، حواشی مرگ یک نوزاد در شهریار، نزاع در باغ شاهزاده ماهان کرمان، تایید حکم اعدام جمشید شارمهد، سوءقصد به آیت‌الله سلیمانی و آخرین وضعیت پرونده 2 خبرنگار بازداشتی بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۶۶۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
از تایید حکم اعدام «جمشید شارمهد» تا سوءقصد به «آیت‌الله سلیمانی»

در اولین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۷۴۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۴۶ هزار و ۵۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند. تا کنون ۷ میلیون ۳۵۷ هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. همچنین ۶۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۱۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۵۱۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۵۰۹ دُز رسید.

کاهش شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی

در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کاهش یافت. بر این اساس تعداد شهرهای قرمز از ۱۲ به ۴ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۶۱ به ۳۹ شهر کلهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۷۰ به ۲۳۵ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۰۵ به ۱۷۰ شهر رسید.

حواشی مرگ یک نوزاد در شهریار

در هفته‌ای که سپری شد خبری مبنی بر جان باختن یک نوزاد در بیمارستان حضرت سجاد(ع) شهریار در فضای مجازی منتشر شد. اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد مطرح شد و این موضوع که یک نوزاد زنده را در سردخانه قرار دادند و این نوزاد جان داده است، بر سرزبانها افتاد. پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اخبار نوزاد فوت شده بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار گفت: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی‌های علمی روشن شود. پاک آیین افزود: تا اعلام پاسخ پزشکی قانونی، اظهارات گوناگون درباره وضعیت و علت فوت نوزاد، قطعیت و ارزش اثباتی ندارد‌. چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هریک از عوامل بیمارستان امام سجاد( ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت.

‌‌بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مرگ یک نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار، اظهار کرد: مجموعه وزارت بهداشت و همکاران ما حساس هستند و هرنوع تخلف یا قصوری انجام گیرد با آن مقابله می‌شود. این موضوع هم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است و آقای دکتر پازوکی نسبت به اتفاقی که افتاده است سریعاً اقدام کرده‌اند و پیگیری قصور به پزشکی قانونی محول شده است و جزییات این موضوع را باید از آنجا پیگیری کرد.

نزاعِ مرگبار در باغ شاهزاده ماهان

در هفته‌ای که گذشت، در یک نزاع دسته جمعی که بین گروهی از مسافران در اطراف باغ شاهزاده ماهان رخ داد، متاسفانه چند نفر مجروح و یک بانوی ۵۹ ساله فوت شد. علی بابایی، فرماندار کرمان درباره نزاع دسته جمعی که در پارکینگ باغ شاهزاده ماهان اتفاق افتاد، اظهار کرد: در این نزاع دسته جمعی که بین گروهی از مسافران در اطراف ماهان رخ داده، متاسفانه چند نفر مجروح و یک بانوی ۵۹ ساله نیز فوت شده‌ است. با ورود ماموران فراجا افراد خاطی دستگیر و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

حریق در تالاب میقان اراک

تالاب کویری میقان یکی از ده تالاب مهم ایران است که حیات وحش متنوع و طبیعت کویری جلوه‌ای خاص بدان بخشیده است. در واقع، این تالاب به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های فصلی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد، بخش‌هایی از تالاب میقان در اراک بر اثر وقوع رعد و برق دچار حریق شد.

ممنوعیت دریافت پول نقد و کارت به کارت در مراکز درمانی

مسعودی اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی در نامه‌ای هشداری به وزیر بهداشت، بر رعایت قانون پایانه‌های فروشگاهی در مراکز درمانی و الزام کلیه مراکز و حرف پزشکی و پیراپزشکی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه، تاکید کرد. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی در این نامه با اشاره به جزء (۲) بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر اینکه کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه‌ها و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آن­ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف گردیده‌اند؛ در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم از پایانه‌های فروشگاهی استفاده نمایند، یادآور شده است با مستنکفان از اجرای این حکم (عدم نصب یا عدم استفاده از پایانه فروشگاهی) مطابق مواد ۲۲ و ۲۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۹۸/۰۷/۲۱ و ماده (۱۵) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۶۹) اصلاحی قانون مالیات­‌های مستقیم مصوب ۹۴/۰۴/۱۸، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. همچنین در نامه مذکور تاکید شده است که وفق بند (ل) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲؛ کلیه ارائه‌دهندگان خدمات (شامل مراکز و حرف پزشکی و پیراپزشکی) اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه می‌باشند. کلیه دستگاه‌های مجوزدهنده ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند صدور و تمدید مجوزهای مربوط به حرف و مراکز پزشکی را منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه درمانی نمایند.

صدور اولین سند الکترونیکی ازدواج

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور نخستین سند الکترونیکی ازدواج در روزهای گذشته خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، صدور همه اسناد ازدواج به صورت الکترونیکی خواهد بود. حذف اوراق بهادار از اسناد ازدواج، جلوگیری از جعل این اسناد، تصدیق اصالت سند الکترونیکی، دسترسی لحظه‌ای افراد ذی‌نفع به اسناد همچنین ارسال برخط اعلامیه ازدواج به سازمان ثبت احوال، از جمله مزایای الکترونیکی شدن اسناد ازدواج است.

تایید حکم اعدام جمشید شارمهد

حکم اعدام جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر در دیوان عالی کشور تأیید شد. در هفته‌ای که گذشت دادنامه جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر به استناد بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ابرام شد. در رأی شعبه دیوان عالی کشور آمده است؛ در لایحه فرجام خواه، دلیل و مدرکی که موجبات نقض رأی را فراهم آورد وجود ندارد و دادنامه محکوم علیه مطابق دلایل موجود در پرونده و طبق قانون صادر شده است. شنبه یازدهم مرداد سال 1399 خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود که در این میان بمب گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز حادثه‌ای خون بار است که افراد بی گناه بسیاری در آن به شهادت رسیدند.

تشکیل پرونده جهت بررسی سوءقصد به آیت‌الله سلیمانی

در پی سوءقصد به آیت الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس‌ قوه قضائیه دستور داد سریع همه زوایای سوءقصد به آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در بابلسر بررسی شود و نسبت به شناسایی، تشکیل پرونده و برخورد قانونی با عاملان و آمران احتمالی اقدام کنند.

آخرین وضعیت پرونده 2 خبرنگار بازداشتی

در هفته‌ای که گذشت دومین جلسه سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران در سال جاری برگزار شد. آخرین وضعیت پرونده 2 خبرنگار بازداشتی، صدور کیفرخواست برای برخی مسئولان برای ترک فعل‌های صورت گرفته درباره اجرای قانون هوای پاک، توضیح درباره انتقال «اسدالله اسدی»، جزییات طرح مقابله با حجاب و پلمب مراکز تجاری، آخرین وضعیت پرونده جمشید شارمهد، صدور کیفرخواست متهمان پرونده حوادث زاهدان و آخرین وضعیت پرونده متهمان شهادت شهید آرمان علی‌وردی و توضیح در مورد رسانه ای نشدن اسامی متهمان پرونده هواپیمای اوکراینی بخشی از مهم‌ترین محورهای مطرح شده از سوی مسعود ستایشی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار