اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

فروکش موج هشتم کرونا در کشور

تهران (پانا) - تعداد مبتلایان روزانه کرونا پس از حدود دو ماه به کمترین میزان خود رسیده و موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز پس از ۵۴ روز صفر شده است که نشان‌دهنده فروکش موج هشتم کرونا در کشور است.

کد مطلب: ۱۳۶۸۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
فروکش موج هشتم کرونا در کشور

در دومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

طبق آمار رسمی منتشر شده در کشور از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۴۹ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۱۳۶ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون ۳۶۰ هزار و ۵۲۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که پس از ۵۴ روز، مرگ و میر کرونا در کشور طی هفته‌ای که گذشت مجددا تک رقمی شد.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۵۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۳۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۸۲۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۱۸ دُز رسید.

نقشه کرونایی در کشور

اکنون ۰ شهرستان وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۲۶ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

صدور کیفرخواست راننده متهم به برخورد عمدی با یک روحانی

طی هفته‌ای که گذشت تصویری از یک خودرو پراید در فضای مجازی منتشر شد که در این تصویر یک روحانی بعد از برخورد یک خودرو پراید با او، روی ماشین افتاده و خودرو در حال کشیدن وی در خیابان بود. بلافاصله با دستور قضایی راننده پراید متهم به برخورد عمدی با یک روحانی در منطقه مرزداران تهران بازداشت شد. حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به برخی اتفاقات و حوادث اخیر از جمله شهادت آیت‌الله سلیمانی، جنایت رخ‌داده در سراوان که به شهادت شهید شهرکی و همسرشان انجامید، مجروح کردن چند طلبه در برخی نقاط کشور و حادثه رخ داده در سبزوار که به قتل یک جوان انجامید، خطاب به همه مسئولان قضایی ذیربط در سراسر کشور دستور مؤکد داد که در تعقیب و محاکمه و مجازات ضاربین و قاتلین حوادث مزبور، نهایت سرعت و دقت و قاطعیت را به خرج دهند و بخصوص در مواردی که ضاربین و قاتلین شناسایی و دستگیر شده‌اند، هیچگونه تأخیر و معطلی نداشته باشند. برهمین اساس و در کمتر از 48 ساعت از دستور رئیس قوه قضاییه دستور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست راننده پراید متهم به برخورد با یک روحانی صادر شد.

شکایت فراجا از روزنامه همشهری و احضار چند بازیگر به دادسرا

در هفته‌ای که گذشت علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که به دنبال ثبت شکایت فراجا از روزنامه همشهری، دادستانی تهران قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست مدیر مسئول این روزنامه را صادر کرد. وی افزود: همچنین در پی اعمال و رفتار خارج از عرف و ارزش‌های اسلامی چند بازیگر سینما طی روز‌های گذشته تعدادی از این چهره‌ها به دادسرا احضار شدند.این گزارش حاکی است طی هفته‌های گذشته کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام احضار شدند و طی روز‌های اخیر هم افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا و رضا کیانیان احضار شدند. دادستان تهران تاکید کرد: برخی از چهره‌های احضار شده تا کنون به مقام قضایی مراجعه نکرده اند و درصورتی که در مهلت قانونی در دادسرا حضور نیابند جلب خواهند شد.

عودت هزینه روزهای تعطیل مدارس به علت آلودگی هوا به اولیای دانش‌آموزان

سال گذشته مدارس کشور روزهای زیادی به علت آلودگی هوا تعطیل بودند و کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار شدند، در شرایطی که اولیای دانش آموزان هزینه خدمات رفاهی مانند هزینه سرویس رفت و آمد را به مدارس پرداخت کرده بودند، اما در قبال آن خدماتی دریافت نکردند و همین موضوع موجب نارضایتی خانواده‌ها و تضییع حقوق آن‌ها شده بود. در پی رقم خوردن این مسئله و در راستای صیانت از حقوق عامه رئیس قوه قضاییه دستور پیگیری این موضوع را صادر کرد. پس از آن دادستانی کل کشور وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد، ضمن بررسی دقیق موارد و گزارش‌ها با مراکز و مدارس متخلف برخورد قانونی نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا وجوه دریافتی غیر قانونی به اولیاء دانش آموزان مسترد شود. برهمین اساس و پس از پیگیری‌های دستگاه قضایی، وزارت آموزش و پرورش اخیرا طی نامه‌ای به دادستانی کل کشور اعلام کرده موضوع دریافت شهریه فوق برنامه، سرویس مدارس و غذا توسط مدارس و مراکز غیر دولتی که در ایام تعطیلی‌ها از والدین اخذ شده بود در جلسه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی طرح و مقرر شد هزینه‌های دریافتی از اولیا به آن‌ها مسترد و یا به عنوان بستانکار در شهریه سال تحصیلی آینده منظور شود.

«ایران» باردار نیست

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یوز ماده سایت توران (ایران) در بهمن ماه سال قبل جفت گیری داشت و علائم بعدی و مخصوصا علائم ظاهری در اوائل اردیبهشت به گونه ای بود که دامپزشکان، اعتقاد به احتمال بالای بارداری داشتند اما نتیجه سونوگرافی نشان داد که ایران باردار نیست. ابدالی اظهار کرد: البته در تمام این مدت سازمان محیط زیست در هیچ مرحله ای، خبر رسمی مبنی بر قطعیت بارداری منتشر نکرد و همواره احتمال بارداری مطرح شد. در بازدید از مجموعه سایت توران به ویژه وضعیت جسمی و رشد دو توله یوز ماده جوان (به نام های آذر و توران) و همچنین وضعیت تغذیه و اقدامات بعدی مورد نیاز برای بهره برداری بهینه از این دو توله یوزپلنگ هم مورد بررسی پیتر کالدول و تیم دامپزشکی در توران قرار گرفت. وی تصریح کرد: در نهایت تیم مستقر شده در سایت توران در هفته قبل در همان بررسی های ظاهری اولیه، احتمال بارداری را بسیار بالا عنوان کرد اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین فاصله زمانی بین جفت گیری و زمان زایمان، عصر روز دوشنبه ۱۱/۲/۱۴۰۲ تصمیم به انجام سونوگرافی گرفته و با توجه به امکانات پیش بینی شده، در سایت عملیات بی هوشی و سونوگرافی انجام و بارداری یوز ماده تائید نشد اما خوشبختانه حسب اعلام دکتر پیتر کالدول و تیم حاضر در محل، وضعیت رحم، فولیکول های تخمدان و بخش های مرتبط با اندام های تولید مثلی حیوان مناسب بوده و مشکل خاصی برای بارداری های بعدی دیده نشده است‌.

استقرار هیات بازرسی سازمان بازرسی در فدراسیون فوتبال

به منظور بررسی «نحوه انعقاد قراردادهای بازیکنان و کادر فنی در فوتبال کشور» هیأت بازرسی در فدراسیون فوتبال مستقر شد. لقمان کیا پاشا بازرس کل امور ورزش، جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی در جلسه معارفه هیأت بازرسی ضمن تاکید بر اهمیت نظارت فدراسیون فوتبال بر اجرای مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره در خصوص قراردادهای بازیکنان و کادر فنی باشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه غالباً منابع مالی باشگاه‌های دولتی و صنعتی از بودجه عمومی تأمین می‌شود و در صورتی که قراردادها به طور غیر متعارف افزایش یابد و آنان نتوانند به تعهدات خود در قبال قراردادها عمل کنند، زمینه طرح شکایت طرف قرارداد را در مراجع مربوطه فراهم و این باشگاه‌ها علاوه بر پرداخت اصل مبلغ قرارداد، به پرداخت جریمه‌های دیرکرد، هزینه دادرسی و… محکوم می‌شوند که با این وصف موجب ایجاد تعهدات مازاد بر اعتبار و نتیجه آن انباشت بدهی‌ها و افزایش بار مالی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار