فعالیت ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور

تهران (پانا) - سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور فعالیت دارد و هر مرکز در هر دوره ۳۰ تا ۵۰ فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۶۵۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۳۱ مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد در کشور

به گزارش ایرنا، فرهاد اقطار با اشاره به اینکه به هدف گذاری خود برای ماندگاری بهبودیافتگان اعتیاد در سال گذشته دست‌یافته‌ایم، گفت: اکنون سازمان بهزیستی کشور ۵۴ مرکز ماده ۱۶ دارد. دستگاه‌های دیگری مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، شهرداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در مجموع ۸۴ مرکز در کل کشور فعال دارند همچنین در ۵۰۳ کمپ، ۷۰۰ هزار معتاد ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند که باید تعیین تکلیف شوند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ساماندهی معتادان متجاهر اضافه کرد: براساس آمار اواخر سال گذشته، هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر روز از معتادان متجاهر را تحت پوشش داشتیم؛ نفرروز به آن معنا است که برخی معتادان متجاهر سه ماه و برخی دیگر ۶ ماه در مراکز می‌مانند.

دستگاه دیگری متولی ساماندهی معتادان متجاهر شود

اقطار اظهارداشت: تکلیف معتادان متجاهر را باید دولت و مجلس شورای اسلامی مشخص کند و دستگاه دیگری متولی ساماندهی معتادان متجاهر شود که در این صورت تمرکز بهزیستی بر حمایت و توانمندسازی افراد بهبودیافته بیشتر خواهد شد و این درحالی است که اکنون انرژی و تمرکز بهزیستی به مساله معتادان متجاهر اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۵ هزار نفر از معتادان به صورت موردی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: هر مرکز توانمندسازی هم در هر دوره بین ۳۰ تا ۵۰ معتاد را تحت پوشش قرار می‌دهد. مدت دوره هر فرد بستگی به او دارد اگر معتاد تحت پوشش خانواده نباشد می‌تواند تا یک سال در مرکز بماند و خدمات دریافت کند و اگر خانواده آمادگی تحویل بیمار را داشته باشد، این فرد بین دو تا سه ماه در مرکز می‌ماند.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سال گذشته هر مرکز توانمندسازی معتادان، ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشت. اکنون هزینه تامین مکان و دیگر مایحتاج به طور قطع افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: درمان معتادان فرایندی طولانی است که شامل اسکان فرد، درمان و آموزش فنی و حرفه‌ای و نیازمند تامین منابع است. اکنون ۳۱ مرکز توانمندسازی در کشور فعالیت دارند البته پیش از این قرار بود تعداد مراکز بیشتر شود.

اقطار تصریح کرد: مشکل اصلی مراکز توانمندسازی، مکان و مرکزی با وسعت زیاد است؛ اگر سازمان‌های دیگری بتوانند در تامین زمین و مکان به بهزیستی کمک کنند، مراکز افزایش می‌یابد و امسال هدف‌گذاری برای افزایش مراکز توانمندسازی تا ۵۰ مرکز در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار