مشاور دبیرستان یادگار امام ناحیه ۳ کرج در گفت و گو با پانا:

انتخاب رشته تحصیلی تاثیر مستقیم در آینده دانش‌آموز دارد

آموزش و پرورش با طرح سوالات خودشناسی و رغبت‌سنجی، تصمیم‌گیری را برای والدین و دانش‌آموزان آسان کرده است

کرج (پانا) - مشاور دبیرستان دخترانه یادگار امام عنوان کرد مطمئناً انتخاب رشته بسیار حساس است، چرا که تأثیر مستقیم در آینده شخص می‌گذارد. جایگاه اجتماعی و فردی و همچنین فضای کاری و شغلی، همه تا حد زیادی به رشته‌ انتخابی فرد، بستگی دارد. بنابراین نباید از کنار انتخاب رشته به سادگی گذشت.

کد مطلب: ۱۳۶۲۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته تحصیلی تاثیر مستقیم در آینده دانش‌آموز دارد

الهه مدیر زارع، مشاور دبیرستان دخترانه یادگار امام ناحیه سه کرج در گفت و گو با پانا در توصیف اهمیت انتخاب رشته پایه نهم بیان کرد: «پایه نهم در متوسطه اول، یکی از مهم ترین پایه ها است؛ چرا که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی در پایه نهم ملزم به انتخاب رشته هستند. شناسایی یک رشته مناسب با توجه به علایق، بازار کار، توانایی ها و رغبت شخص ممکن است برای بعضی از دانش آموزان سخت باشد. از طرفی با توجه به اینکه انتخاب رشته دانش آموزان در پایه نهم، تاثیر مستقیمی بر روی رشته دانشگاهی آینده و یا شغل آنها می گذارد، بسیار مهم است که دانش آموزان بهترین رشته تحصیلی را انتخاب کنند. بنابراین انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهمترین تصمیماتی است که دانش آموزان می بایست با در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی اقدام به انتخاب آن کنند.»

مدیر زارع در رابطه با طرح هدایت تحصیلی دانش آموزی گفت: «در این پایه تحصیلی بسیاری از دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی از رشته های مختلف در مقطع متوسطه دوم، تصمیم اشتباهی را می‌گیرند که جبران آن بسیار مشکل است. هدایت تحصیلی یا همان انتخاب رشته از قدیم در سیستم آموزشی کشور وجود داشته است. اما این بار آموزش و پرورش با طرح سوالات خودشناسی و رغبت سنجی تصمیم گیری را برای والدین و دانش آموزان آسان کرده است.»

مشاور دبیرستان یادگار امام درباره آزمون های رغبت و توانایی تشریح کرد: «این سوالات دو آزمون رغبت و توانایی را در بر می‌گیرند. رغبت و توانمندی دانش آموزان همواره یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب رشته بوده اند. اگر به کار یا موضوعی علاقه داشته باشید با شوق و ذوق به آن می‌پردازید. با توجه به این‌که آینده‌ شخص در گرو انتخاب رشته‌ی او خواهد بود، لازم است رشته‌ انتخاب شده در راستای علاقه و میل شخصی دانش‌آموز باشد این همان رغبت دانش آموز است. همچنین این موضوع درست است که با تمرین و تکرار می‌توان به یک مهارت دست یافت. اما از توانایی‌های ذاتی یک شخص نیز نباید غافل شد. برای مثال شخصی ذاتاً نقاش خوبی است و پرورش این توانایی و مهارت به مراتب ساده‌تر از ایجاد یک مهارت جدید در شخص است؛ بنابراین توانایی‌های ذاتی دانش‌آموز را حتماً در نظر بگیرید. این نیز مفهوم اصلی توانایی را شامل می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «این دو آزمون می‌توانند کمک بسیار بزرگی به دانش آموز باشند چرا که در انتهای هر آزمون توانایی های فرد در هر رشته و تیپ شخصیتی وی نمایش داده می‌شود تا دانش آموز تصمیم درستی بگیرد.»

مدیر زارع شرکت در این آزمون را بسیار آسان دانست و اظهار کرد: «پاسخ به سوالات آزمون رغبت و توانایی، بسیار ساده است، چرا که این آزمون بر پایه اطلاعات علمی و یا تخصصی دانش آموزان نیست و دانش آموزان باید بر اساس اطلاعات فردی خودشان، در این آزمون شرکت کنند. همچنین دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سایتmy.medu.ir و ورود به بخش هدایت تحصیلی در این دو آزمون شرکت کنند.»

این مشاور همچنین یادآوری کرد: «دانش‌ آموزان می توانند بعد از انتخاب رشته در خردادماه در پایه دهم تغییر رشته دهند. چنانچه دانش آموزی پشیمان شد می تواند در خردادماه به مشاور مدرسه مراجعه کند و تقاضای تغییر رشته بدهد؛ مشاور هم با توجه به رشته ای که می خواهد تغییر دهد دروس تخصصی رشته مورد نظر را مشخص می کند و دانش آموز امتحان می دهد و اگر حد نصاب را به دست آورد می تواند تغییر رشته دهد.»

مدیر زارع در معرفی رشته های تحصیلی با مناسب ترین بازار کار در کشور خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نمی‌شود درباره آینده شغلی افراد نظر داد؛ اما به طور کلی امروزه تحصیل در رشته های مهندسی از جمله مهندسی کامپیوتر و تولیدات صنعتی، تحصیل در حوزه دندان پزشکی و پرستاری رشته تجربی، حوزه حقوق و روانشناسی و حسابداری در رشته انسانی و همچنین تحصیل در رشته های طراحی دوخت و هتل‌داری از بازار کاری بسیار خوبی در کشور برخوردارند.»

وی در پایان عنوان کرد: «بدون شک دانش آموز باید با توجه به علائق و استعدادهای خود رشته تحصیلی اش را انتخاب کند. قطعا اگر فردی در رشته مورد نظر تبحر کامل داشته باشد در آن زمینه موفق خواهد بود و به بهترین درجات خواهد رسید.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار