معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی بر اساس نیازسنجی انجام می‌شود

سواد رسانه‌ای به عنوان محتوای درسی در مدارس تدریس می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی در مدارس گفت اگر ضرورت پیدا کند بر اساس نیازسنجی نسبت به ایجاد رشته جدید اقدام می‌شود. الزام ایجاد رشته در گام اول، نیازسنجی است و نیازسنجی از بازار کار به وجود می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۵۱۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی بر اساس نیازسنجی انجام می‌شود

محمدمهدی کاظمی در حاشیه نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی دفاعی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تغییرات در جمعیت دانش‌آموزی که طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده بود و رشد جمعیتی که در دوره ابتدایی داشتیم، طبیعتا این رشد جمعیت از سال گذشته از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه شد.

وی با بیان اینکه برای این موضوع باید پیش‌بینی داشته باشیم که در سال‌های آینده با مشکل و کمبود نیروی انسانی مواجه نشویم، خاطرنشان کرد: در این راستا یک تحلیل وضعیت موالید از دانش‌آموزانی که امسال متولد می‌شوند تا دانش‌آموزانی که اکنون در پایه اول تا ششم ابتدایی تحصیل می‌کنند انجام شد که این دانش‌آموزان بعد از تحصیلات دوره ابتدایی طبیعتا وارد دوره متوسطه اول و سپس متوسطه دوم می‌شوند و ما می‌توانیم وضعیت‌مان راحداقل تا 10 سال آینده پیش‌بینی کنیم.

کاظمی با بیان اینکه این پیش‌بینی را در معاونت آموزش متوسطه انجام دادیم، افزود: قطعا اکنون هم نیازمند جذب نیروی انسانی خواهیم بود که بخشی از این نیاز طریق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شود اما ضرورت دارد بخشی از کمبود نیروی انسانی را از طریق ماده 28 جبران کنیم.

وی ادامه داد:‌ این نیازسنجی صورت گرفته و مجوزهای لازم هم از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده که بتوانیم در بهار و تابستان سال آینده نسبت به جذب نیروی انسانی و برگزاری دوره‌های توان‌افزایی برای آن‌ها اقدام کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت در جذب نیروی انسانی در دوره متوسطه اول و بعد از آن در دوره دوم متوسطه و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است و چون در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، افزایش سهم خواهیم داشت طبیعتا ضرورت دارد که پیش‌بینی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات را در این راستا داشته باشیم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش یا جذب از طریق آزمون سراسری کارشناسی ارشد اظهار کرد: این موضوع نیز به عنوان یکی از شیوه‌های جذب در مرکز نیروی انسانی و معاونت توسعه منابع مطرح است که می‌تواند به جذب نیرو کمک کند اما مسیر آزمون همان مسیر ماده 28 است و ممکن است شیوه اجرای آزمون استخدامی هم از طریق خود آزمون کارشناسی ارشد باشد اما تصمیم‌گیر در این رابطه، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع است که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کاظمی درخصوص ایجاد رشته‌های جدید مثل سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در مدارس هنرستانی بیان کرد: سواد رسانه‌ای که محتوا و برنامه درسی است و ضرورت دارد و اکنون همین عنوان درسی در نظام آموزشی وجود دارد و نه به عنوان یک رشته مجزا بلکه به عنوان یک محتوای درسی داریم.

وی درخصوص ایجاد رشته‌های جدید اظهار کرد: اگر ضرورت پیدا کند بر اساس نیازسنجی که صورت خواهد گرفت نسبت به ایجاد رشته جدید اقدام می‌شود. چون الزام ایجاد رشته در گام اول، نیازسنجی است و نیازسنجی در وهله اول از بازار کار به وجود می‌آید.

کاظمی خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد سواد رسانه‌ای هستیم و در گام بعد، آماده‌سازی دانش‌آموزان برای تقویت آن‌ها در تفکر طراحی و تفکر الگوریتمی است که سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند و این را از طریق هوش مصنوعی در متوسطه اول شروع کرده‌ایم و در متوسطه دوم هم ادامه خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار