دبیر ادبیات فارسی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی رودهن در سالروز وفات پروین اعتصامی:

شناساندن شاعرانی چون پروین اعتصامی، اشاعه فرهنگ ادبی و اصیل فارسی در جامعه است

رودهن(پانا) - دبیر ادبیات فارسی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی رودهن، شناساندن و معرفی بیشتر این چنین شخصیت‌هایی در مدارس و بین دانش‌آموزان را گامی در مسیر اشاعه فرهنگ ادبی و اصیل فارسی و معرفی الگوهای فرهنگی و ادبی به نسل جوان و نوجوان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شناساندن شاعرانی چون پروین اعتصامی، اشاعه فرهنگ ادبی و اصیل فارسی  در جامعه است

عبدالله قنبری، دبیر ادبیات فارسی مرکز استعدادهای درخشان شهید بهشتی رودهن به مناسبت درگذشت پروین اعتصامی همزمان‌ با 15فروردین در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «نباید بین شاعران زن و مرد مرزی وجود داشته باشد، چرا که این مرز، موجب ترحم است، اما باید پروین را در میان جمع شعرای معاصر و جمع شعرای زبان فارسی جست و جو کرد. پروین شاعر توانایی بوده و جزو شاعران دست چندم محسوب نمی‌شود.»

وی افزود: «پدربزرگ پروین، دنیادیده و منصب‌دار بود، بنابراین همه چیز هموار بوده تا پروین شخصیت بزرگی پیدا کند. پروین می‌توانست یک سنت‌گذار برای تحولات جامعه زنان باشد، اما عمر وی کفاف نداد. بنابراین نگاه جنسیتی و مرز زن و مرد برای پروین حتی نباید بیان شود، چرا که پروین به موضوعاتی پرداخته که حتی بسیاری از شعرای مرد، شهامت سرودن آن را نداشتند.»

قنبری در تکمیل صحبت‌هایش مطرح کرد: «برای بالنده شدن و نمایش استعدادهای پروین، شرایط مهیا بوده است. پروین، زیرکی و زرنگی حافظ را داشت و حاصل تجربیات خود در مطالعه آثار پیشینان و استعداد خود را تلفیق کرده و شعر می‌سراید. همچنین به طور جدی به مناظرات می‌پرداخت و قطعاتی که سروده، اگرچه مستقیم سیاسی نبوده، اما به مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار حتما ربط داشته است.»

دبیر ادبیات فارسی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی رودهن، همچنین با بیان اینکه باید به جای معرفی اجمالی پروین تنها یک‌بار در سال به او عمومیت داد، اظهار کرد: «فیلمسازان می‌توانند از زندگی پروین فیلم بسازند تا زحماتی که کشیده بتواند دردی از جامعه را دوا کند. گسترده‌تر کردن میدان برای معرفی پروین لازم است مورد تاکید و اجرا قرار گیرد، باید در کتاب‌های درسی از پروین اشعار بیشتری گنجانده شود و از طریق این کارها می‌توان او را بیشتر به مردم و نسل نوجوان و جوان شناساند. نوجوانان و جوانان ما برای پیشرفت به چنین الگوهایی نیازمند هستنود و این قضیه در میان دختران درباره پروین اعتصامی بیشتر معنا پیدا می‌کند، پروین نمونه یک زن توانمند و ادیب و موفق در عرصه شعر و ادبیات فارسی بوده‌ است که قطعا الگوی فرهنگی بزرگی برای فرزندان ما محسوب می‌شود.»

خبرنگار: ثمین امینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار