تصویب مجوز انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی اسلام آباد

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران مجوز انتشار اوراق مشارکت جهت ساماندهی سکونتگاه غیررسمی محدوده اسلام آباد را تصویب و شهرداری تهران را ملزم کردند نسبت به ارائه طرحی مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی برای این منطقه اقدام کند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تصویب مجوز انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی اسلام آباد

لایحه شهردار تهران در خصوص مجوز انتشار اوراق مشارکت جهت ساماندهی سکونتگاه غیررسمی محدوده اسلام آباد (رود دره اوین درکه حدفاصل جنوب به مجموعه آتی ساز تا بزرگراه همت) در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای ششم مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این لایحه، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره اظهار داشت: مطابق قانون ماده واحد با استناد به بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، تا سقف ۱۲ هزار میلیارد بابت برخی موارد از جمله ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شده است، اقدامی که در لایحه انجام شده بسیار ارزشمند است که اگر اتفاق بیفتد بسیار ارزشمند بوده و اتفاق خوبی است.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از منطقه مزبور و اطلاع از مسائل و مشکلات آن بیان کرد: در جلسات متعددی که با سازمان نوسازی برگزار شد و دیدارهایی که با اهالی منطقه صورت گرفت، قرار شد در همان جا سکونتگاه‌های غیررسمی ساماندهی شود که این اقدام می‌تواند درآمد خوبی هم برای خود شهرداری به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی اگر مثلا اوراق مالی هم وجود نداشته باشد، باز از نظر مالی به نفع شهرداری خواهد بود، در بودجه ۱۴۰۱ برای اوراق مالی مجوز داده شده و شهرداری تهران می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

در ادامه لطف الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، این منطقه باید سر و سامان یابد، یکی از برنامه‌های جدی شهرداری تهران است که وضعیت سکونت در این منطقه را شکل دهد، دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این منظور در نظر گرفته که برای شهرداری یک فرصت مناسب است لذا درخواست می‌شود که شورا با این بخش از لایحه موافقت کرده و به ما فرصت استفاده از آن را بدهد.

در ادامه مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در توضیحات تکمیلی اظهار داشت: شهروندان محترم شریفی در این ناحیه زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها بیش از چهار دهه است که در آن منطقه سکونت دارند، طرح هایی که در حال آماده سازی برای این منظور است باید مطابق با نظرات مردم آماده شود تا قابلیت و ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

عباسی در ادامه با بیان اینکه در طرح‌های قبلی در شهرداری تهران ما شاهد ایراداتی بودیم مبنی بر اینکه این اوراق صرفا برای تملک زمین صرف می‌شد که اقدامی بسیار پرهزینه بوده و هیچ پروژه خدماتی در آنجا انجام نمی‌شد، درخواست کرد: سازمان مربوطه در این زمینه ایجاد تعادل کند تا بتوان به عبارتی پروژه‌ها را در آنجا اجرا کرد، در خصوص تخصیص اعتبارات اوراق تاخیر وجود دارد مانند آنچه در محله نفر آباد در سال گذشته شاهد بودیم، امیدواریم امسال دیگر شاهد این اتفاق نباشیم؛ در تمامی ابعاد زمانی که ما قصد ساماندهی داریم، سازمان املاک مامور شود زمین‌هایی را که در گذشته تملک گرفته‌اند، تعیین تکلیف کرده و در اختیار سازمان نوسازی قرار دهد.

در ادامه بررسی لایحه شهرداری تهران، حبیب کاشانی، عضو شورا نیز با بیان این نکته که ما در اینجا قصد تصویب لایحه‌ای را داریم که قرار است بر اساس آن درآمد شهرداری از طریق فروش اوراق مشارکت افزایش یابد، اظهار کرد: دولت در این زمینه به ما کمک کرده است، ما قبلا متحمل ضرر بزرگ و آسیب شدیدی در این زمینه شده‌ایم، ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که از این طرح چه چیزی عاید ما می‌شود؟ مگر تنها همین منطقه در تهران وجود دارد؟ زمین‌های دیگری نیز در تهران وجود دارد که مردم بدون هیچ سندی در آن سکونت یافته‌اند؛ لذا درخواست می‌شود که معاون شهرداری در این خصوص شفاف سازی کند.

در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته برنامه و بودجه شورا با طرح این سوال که نسبت دوره مدیریتی شورای ششم با معماری اسلامی چیست؟ متذکر شد: تا چه اندازه بیانات رهبری در حوزه معماری اسلامی برای شورایی که خود را شورای انقلابی می‌دانند، اهمیت دارد؟ باز هم تاکید می‌کنم که ما در مسیر اقتصاد نولیبرال حرکت می‌کنیم، اقتصاد ما، معماری ما، طراحی شهری ما همگی پسوند و کلید واژه اسلامی را یدک می‌کشند اما آنطور که باید عمل نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر جا پای جای ادوار گذشته گذاشته و راه آن‌ها را ادامه می‌دهد؛ تفاوت بین شورای پنجم و ششم در حوزه معماری و شهرسازی چیست؟ در واقع تفاوتی وجود ندارد، ما چشممان را روی واقعیت‌ها بسته‌ایم؛ پیامد این الگو و مدل توسعه آپارتمان نشینی است؛ با عناصر فرهنگی شهر را بر هم زده‌ایم، سوالی که در اینجا مطرح است این است که بودجه ای که در اینجا برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، قرار است صرف چه الگو و مدلی از معماری اسلامی شود؟

در جریان بررسی این لایحه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه اصل طرح مرحله تصویب را گذرانده است، اظهار کرد: این طرح با مخالفت بخشی از جمعیت این منطقه مواجه شده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شده به کسانی که سند رسمی ندارند، مسکن ساخته و تحویل داده شود؛ این اقدام در راستای نوسازی بافت فرسوده است اما پیوست اجتماعی و همراهی مردم نیز اصل مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم در ادامه این جلسه گفت: با مساعدت شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نفرآباد بر اساس الگوی معماری ایرانی- اسلامی تهیه شد که امیدواریم ثمرات خوبی برای منطقه ۲۰ داشته باشد.

وی افزود: شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور و با رعایت قوانین، مجوز داشته که نسبت به انتشار اوراق مشارکت برای ساماندهی سکونتگاه غیررسمی اسلام آباد بر اساس طرح‌های پیش بینی شده، اقدام کرده و پس از تصویب، اوراق را در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

صارمی با بیان اینکه این محدوده ۱۱۶ هکتار مساحت و ۵۱۰ پارسل و ۸۳۰ خانوار دارد، یادآور شد: ۵۲ قطعه شامل ۸۴ خانوار سند دارند و اجازه درجاسازی به آنها داده می شود و ۷۴۶ خانوار در محدوده رودخانه و بزرگراه ساکن هستند.

وی با اعلام اینکه ما به دنبال پول در این منطقه نیستیم، اظهار کرد: قرار شد ۲ هزار واحد در هفت هزار هکتار زمین متعلق به شهرداری راه اندازی شود و درخواست ما این است رقم اوراق مشارکت به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

صارمی با بیان اینکه مرکز مطالعات شهرداری مطالعه بسیار خوبی در خصوص الگوی معماری انجام داده است، تاکید کرد: شورای ششم شورای انقلابی است و ما به همین جهت با همکاری شورا به دنبال این هستیم که الگوی معماری ایرانی- اسلامی را پیاده کنیم.

در پایان بررسی این دستور، این لایحه در نهایت با اکثریت آرای موافق اعضا تصویب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار