در نشست بررسی وضعیت اجرای قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد؛

اهتمام ویژه بر اجرای کامل اصول قانون اساسی و عملیاتی شدن آن

تهران (پانا) - در نشست مشترک و تخصصی معاونت قانون اساسی رئیس‌جمهوری با برخی معاونین و مدیران آموزش و پرورش بر اهتمام ویژه بر اجرای کامل اصول قانون اساسی و عملیاتی شدن آن تاکید شد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
اهتمام ویژه بر اجرای کامل اصول قانون اساسی و عملیاتی شدن آن

به گزارش روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش؛ نشست مشترک و تخصصی معاونت قانون اساسی رئیس‌جمهوری با برخی معاونین و مدیران آموزش و پرورش با حضور سیداحمد حبیب‌نژاد (معاون پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری) و قاسم احمدی لاشکی (معاون حقوقی و امور مجلس)، محمدمهدی کاظمی (معاون آموزش متوسطه)، صادق ستاری‌فرد (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع)، علی لطیفی (معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی) و معصومه نجفی پازوکی (معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش) با موضوع بررسی وضعیت اجرای قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش برگزارشد.

در این نشست، احمدی لاشکی ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان رجایی و باهنر و نیز تبیین دستور نشست هم‌راستا با سیاست‌های کلی دولت سیزدهم با ارائه گزارش مختصری از اقدامات معاونت حقوقی و امور مجلس بر توجه به تمامی اصول قانونی اساسی و عملیاتی شدن آن تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، حبیب‌نژاد معاون پیگیری اجرای قانون اساسی، چالش تعلیم و تربیت را از جمله ۵ چالش اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد و بر وظیفه مهم آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و مقابله با بدخواهان نظام تاکید کرد و ضمن اعلام رویکرد جدید دولت برای اجرای قانونی اساسی به اهم اقدامات مورد نظر اشاره کرد:

تحول‌ساختاری ۱- تغییر در معاونت حقوقی ۲- تشکیل هیات عالی پیگیری اجرای قانون اساسی ۳- تدوین دستورالعمل نحوه پیگیری اجرای قانون اساسی ۴- سامانه اعلام عدم اجرای اصول قانون اساسی ۵- خانه قانون اساسی ۶-سامانه اعلام مردمی از جمله این موارد بودند. در ادامه بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید و بروز حوادث اخیر خیابانی در کشور را ناشی از غافل شدن از قانون اساسی دانسته و قانون مزبور را نرم‌افزار حکمرانی تلقی و به شرح زیر انتظارات و برنامه‌های هدفگذاری‌شده در وزارت آموزش و پرورش را تبیین و بر موارد زیر تاکید کرد:

1- در حوزه معلمان؛ الف -در تربیت و آموزش دانشجویان دانشگاه‌های وابسته آموزش و پرورش، دروس اختیاری مرتبط با قانون اساسی، الزامی شود ب - دوره‌های ضمن خدمت آموزش قانون اساسی با تامین محتوای مناسب و مدرسان واجد شرایط فراهم و اجرایی شود.

2- در حوزه دانش‌آموزی؛ ۱- اجرای المپیاد قانون اساسی برای سال‌های تحصیلی بعدی و برنامه‌ریزی برای شمول آیین‌نامه نخبگان به برندگان آن. ۲- پیش‌بینی و اجرای زنگ قانون اساسی در روز ۱۲ آذر ماه هر سال (۱۰ دقیقه) ۳- برگزاری اردوهای دانش‌آموزی با محوریت قانون اساسی.

3- در حوزه کتب درسی؛ پیش‌بینی مفاهیم کلیدی قانونی اساسی در کتب درسی.

4- در حوزه کارکنان اداری؛ پیش‌بینی دوره‌های ضمن خدمت آشنایی با قانون اساسی از باب التزام عملی به قانون اساسی و استمرار

بنا بر این گزارش، لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سازمان در وضعیت تنظیم مقدمات برای بازتألیف کتب درسی است. در مقابل آنچه در جهت نارضایتی مردم یا تضعیف حاکمیت می‌شود ما خودمان را مسئول می‌دانیم همان طور که رویکرد دولت، احترام به حقوق ملت است باید لوازم آن نیز فراهم شود.

در این نشست، کاظمی معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: رویکرد وزیر و مجموعه آموزش و پرورش، بحث عدالت است و مقابله با تبعیض و بی‌عدالتی به ویژه در مدارس. انتظار بر این است که نکات و محورهای مهم قانون اساسی اعلام تا تمهیدات اجرای آن فراهم شود.

همچنین معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدائی بر تولید محتوای مناسب از قانون اساسی در کتب و کلیپ‌های آموزشی تاکید داشته و خواستار آموزش قانون در قالب انتقال هوشمندانه مفاهیم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار