سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد:

«بنیان اساسی»؛ عرصه ‌آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل قانون اساسی

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان ‌نوشت آشنایی کودکان و نوجوانان با قانون اساسی از رخدادهای مبنایی و مورد نیاز کشور بوده که این روزها با همت پژوهشکده شورای نگهبان در حال انجام است.

کد مطلب: ۱۳۵۱۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
«بنیان اساسی»؛ عرصه ‌آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل قانون اساسی

‌هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: «آشنایی کودکان و نوجوانان با قانون اساسی و تولید آثار در این خصوص، از رخدادهای مبنایی و مورد نیاز کشور بوده که این روزها با همت پژوهشکده شورای نگهبان در حال انجام است. به‌زودی شاهد اتفاقات منحصر به فردی در این حوزه خواهیم بود.»

پژوهشکده شورای نگهبان با مشارکت و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و باشگاه حقوق اساسی با هدف آشنایی کودکان با موضوع‌های زیربنایی دانش حقوق، قصد دارد ضمن درخواست از صاحبان فکر و اندیشه در حوزه کودک و نوجوان به گشایش باب جدیدی در جامعه برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل حقوق اساسی دست یابد. ‌بر این اساس و با توجه به ضرورت مطرح شده فراخوان تولید آثار فرهنگی هنری در حوزه کودک و نوجوان با عنوان «بنیان اساسی» را منتشر کرده است. جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان نسبت به قانون اساسی به‌عنوان عالی‌ترین متن حقوقی، آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل بنیادین حقوقی، کمک به گسترش و ارتقاء سطح دانش حقوق در حوزه‌ی عمومی و اساسی و ایجاد پیوند میان کودکان و باورهای بنیادین اجتماعی مطرح در قانون اساسی از اهداف این فراخوان است.

همچنین محورهای موضوعی این شیوه‌نامه عبارتند از: وجود قانون اساسی در جامعه به‌عنوان قانون محوری، ضرورت رجوع مردم به قانون اساسی برای شناخت حقوق و آزادی‌های خود، ضرورت وجود ساختارهایی برای اداره کشور و نسبت بین آن‌ها، ضرورت وجود رهبر برای نظارت بر امور و تصمیم‌گیری در مواقع بن‌بست، ضرورت حل مسأله بنیادین کشور بر محور قانون اساسی، نقش مردم در تصویب قانون اساسی، اراده مردم در تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و آشنایی با مفاهیم بنیادین قانون اساسی همانند استقلال، عدالت، آزادی.

بخش‌های فراخوان نیز در دو بخش آفرینش‌های ادبی شامل داستان کوتاه، شعر، رمان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه؛ آفرینش‌های هنری شامل نقاشی، نقاشی (تصویرسازی، کتاب تصویری، پوستر و...)، انیمیشن، نقاشی دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای اعلام شده است. گروه سنی شرکت‌کنندگان بزرگسالان و مخاطب آثار، کودک (گروه سنی ب و ج) و نوجوان (گروه سنی د و هـ) هستند.

اعطای جوایز نقدی، عقد قرارداد با طرح‌نامه و محتواهای برتر و چاپ و ترویج سه اثر برتر از طریق حمایت‌های عمومی جوایز این رویداد است. با اعلام برگزیدگان با تمامی آثار منتخب که دارای شرایط و ضوابط استاندارد باشند، برابر نظر هیات داوران قرارداد نهایی تنظیم خواهد شد. این آثار در پایان چاپ و توزیع و در سطح عمومی ترویج خواهد شد.

مهلت ارسال آثار به این فراخوان پایان وقت فردا چهارشنبه 10 اسفند تمام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار