در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

حمایت اقتصادی از زنان سرپرست خانوار در دستور کار سازمان امور اجتماعی

تهران (پانا) - رئیس سازمان امور اجتماعی می‌گوید حمایت اقتصادی از زنان سرپرست خانوار یکی از اولویت‌های این سازمان است و اجرای مدل اشتغال برای 10 هزار زن سرپرست خانوار در حال اجراست.

کد مطلب: ۱۳۵۳۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
حمایت اقتصادی از زنان سرپرست خانوار در دستور کار سازمان امور اجتماعی

مهدی خزائی - محمد عباسی، رئیس سازمان امور اجتماعی درخصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: «زنان سرپرست خانوار به نسبت تعداد جمعیتی که دارند، یکی از نگرانی‌ها در حوزه اجتماعی هستند و طبق آمار بخش زیادی از اینها دارای یک فرزند یا دو فرزند دانش‌آموز هستند که باید حمایت‌های لازم از آنها صورت بگیرد.»

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: سازمان اجتماعی در رابطه با حمایت از زنان سرپرست خانوار بنا را بر این گذاشته است که زمینه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای 10 هزار زن سرپرست خانواری که عضو یا تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی نیستند فراهم کند و به عنوان مدل جامع مورد بررسی قرار دهد. این مدل در 15 استان در حال اجراست.»

وی ادامه داد: «بعد از اجرای مدل حمایتی از زنان سرپرست خانوار، با تقویت مبانی در نظر گرفته شده در زمینه‌های اقتصادی مبنای برنامه‌ها بر ماندگاری اثرات آن درحوزه اقتصاد است زیرا ماندگاری اقتصادی اهمیت زیادی دارد. شاید در گذشته کارهای مقطعی صورت می‌گرفت اما ماندگاری اقتصادی نداشت بنابراین تاکید ما بر این است که در قانون حمایت‌های لازم برای این زنان در زمینه ماندگاری اقتصادی پیش‌بینی شود.»

* آمارهای رسمی در ارتباط با زنان سرپرست خانوار نشان می‌دهد که در سال‌های ۹۰ تا ۹۸ تعداد خانوارهای معمولی دارای سرپرست زن افزایش حدود ۸/ ۲۶ درصدی داشته است. همچنین در سال ۹۰ به ازای هر ۱۰۰ سرپرست مرد، حدود ۱۵ سرپرست زن وجود داشته که این نسبت در سال ۹۸ به حدود ۱۶ نفر رسیده است. نکته دوم اینکه در بین استان‌های کشور در سال ۹۸، سیستان و بلوچستان و گیلان با ۱/ ۲۰ درصد و همدان با ۳/ ۱۷ درصد به ترتیب بیشترین و آذربایجان غربی با ۹/ ۹ درصد، کردستان با ۱/ ۱۰ درصد و هرمزگان با ۸/ ۱۰ درصد، به ترتیب کمترین درصد زنان سرپرست خانوار را به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت اینکه جمعیت فعال زن سرپرست خانوار طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ رشد ۶/ ۲۳ درصدی داشته است. همچنین جمعیت شاغل زنان خانوار نیز در بازه مذکور با رشد ۱/ ۲۳ درصدی همراه بوده است.

بررسی آمار گزارش‌های رسمی درخصوص وضع فعالیت خانوارهای معمولی دارای سرپرست زن نشان می‌دهد که جمعیت فعال زن سرپرست خانوار طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸ از ۳۵۶ هزار و ۱۱۷ نفر به ۴۳۹ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده که بیانگر افزایش ۶/ ۲۳ درصدی است. از طرفی جمعیت شاغل زن سرپرست خانوار طی سال‌های مذکور از ۳۳۹ هزار و ۲۸۴ نفر به ۴۱۷ هزار و ۵۶۶ نفر رسیده که به معنای افزایش ۱/ ۲۳ درصدی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار