در شورای شهر تهران انجام شد؛

بررسی طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»

تهران (پانا) - طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی شد.

کد مطلب: ۱۳۳۷۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و بیستمین جلسه این شورا در توضیح طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران گفت: از آنجا که هنوز برنامه سوم توسعه شهری ملاک عمل قرار دارد لذا طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر اساس این برنامه تدوین شده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای بند دوم ماده ۷۳ برنامه پنجساله سوم توسعه، شهرداری تهران موظف شده بود تا به منظور اطلاع از نیاز خانواده و حمایت از خانواده پایدار در چارچوب قوانین و مقررات و مشارکت نهادهای دولتی و مدنی اقداماتی را انجام دهد که از جمله آن تهیه لایحه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تا پایان سال اول برنامه بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه لایحه ای در این دوره به کمیسیون نیامد به همین دلیل ما مجبور شدیم طرحی را در راستای اعتلای بنیان خانواده و حمایت از خانواده پایدار ارائه دهیم.

معدنی پور اظهار کرد: در این طرح تلاش شد تا به سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر طراحی نظام کارآمد، توانمند ساز، عدالت بنیان، کرامت بخش و جامع برای تامین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی و ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد است، توجه شود. همچنین حذف تشریفات غیر ضروری و تبعیض های ناروا و بهره گیری از مشارکت های مردمی از مجموعه وظایفی است که شهرداری تهران موظف است در چارچوب قوانین و مقررات و با مشارکت نهادهای دولتی و مدنی در شهر تهران مطابق مواد این مصوبه اقدام کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: جامعه هدف این طرح زنان همسر فوت کرده، زنان مطلقه، زنان بی سرپرست، دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیده اند و مسئولیت معاش خود و خانواده را برعهده دارد و نهایتا دختران مجردی که به دلیل فوت نان آور خانواده مسئولیت معاش خود و خانواده را بر عهده دارند؛ هستند.

معدنی پور ادامه داد: هدف کلیه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با تکیه بر ظرفیت حلقه های میانی، بهسازی فرایندهای خدمت و هدفمند کردن ظرفیت های در اختیار شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: مردمی سازی، توانمندسازی، بهره گیری از ظرفیت حلقه های میانی فعال در حوزه زنان سرپرست خانوار برای توانمندسازی، حمایت، اصلاح و بهبود فرآیندهای خدمت‌رسانی آنها، کشف و ارتقاء قابلیت های فردی، روان شناختی، اقتصادی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل با تکیه بر ساز و کارهای آموزشی و پشتیبانی و تحصیل و توسعه دسترسی به منابع، بهبود محیط کسب و کار و استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های مدیریت شهری در راستای حرفه آموزی و اشتغال و توسعه کارآفرینی ویژه زنان سرپرست خانواده با ایجاد تعامل، توسعه و همکاری های فرابخشی شهرداری تهران با سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در شهر تهران با هدف حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانواده از دیگر رویکردهای این طرح است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری این طرح شامل معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عنوان رئیس شورا، یک نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با معرفی کمیسیون، مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران، رئیس ستاد توان افزایی سمن های شهر تهران و یک نفر خبره دانشگاهی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که می بایست در صحن شورا تصویب شود، هستند.

وی گفت: شورای سیاستگذاری مجاز است بر حسب نیاز و ضرورت از نمایندگان سایر دستگاه ها و نهادهای زی ربط برای شرکت در جلسات شورا دعوت کند. در تبصره دوم آمده است احکام شورای سیاستگذاری با امضای معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران صادر و به اعضا ابلاغ خواهد شد همچنین در تبصره سوم آمده که شورای سیاستگذاری با حضور بیش از نیمی از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن لازم الاجراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار