دانش‌آموز خبرنگار پانا شهر تهران:

آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان از رسالت‌های اولیه خبرگزاری پانا است

تهران (پانا) - عطیه چوپانی، دانش‌آموز خبرنگار پانا شهر تهران، با بیان اینکه آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان از رسالت‌های اولیه خبرگزاری پانا است، نسل جدید خبرنگاران تربیت شده در این خبرگزاری را عامل تحول مثبت سواد رسانه ای در آینده نزدیک عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان از رسالت‌های اولیه خبرگزاری پانا است

عطیه چوپانی؛ خبرنگار پانا شهر تهران در خصوص نقش و جایگاه خبرنگاری در توسعه فرهنگی جامعه، در گفت‌وگو با پانا گفت: «توسعه فرهنگی بدون خبر و اطلاع رسانی تحقق یافتنی نخواهد بود، زیرا خبر می تواند یک جامعه را در ابعاد مختلف پویا و زنده نگه دارد. خبررسانی و آگاهی‌بخشی از رسالت‌های بزرگ کار خبرنگاری است که موجب بالا رفتن درک جامعه از مسایل مختلف می‌شود. بدون تردید جامعه ای که خبر و آگاهی در آن جایگاهی نداشته باشد، نمی تواند درک مناسبی از واقعیت ها و مسایل موجود داشته باشد.»

وی در خصوص رسالت اصلی یک خبرنگار گفت: «خبرنگار باید دقت داشته باشد که با انتشار هر خبر یا گزارش، اطلاعات مفید و تازه‌ای به جامعه مخابره کند و فقط نقش روابط عمومی برای افراد، مدیران و نهادهای مختلف نداشته باشد. هرچند ارتباط خبرنگار با نهادها و ارگان‌ها در راستای پیگیری مسائل و مشکلات مردم خوب است اما این ارتباط نباید باعث ایجاد بده - بستان بین خبرنگار و مقامات مسئول شود، چون شکل‌گیری چنین حالتی، خبرنگار را به طور کامل از رسالت اجتماعی‌اش در برابر مردم و جامعه دور می‌کند.»

چوپانی در خصوص سختی های کار یک خبرنگار اظهار کرد: «خبرنگاران معمولا با برنامه زمانی فشرده کار می‌کنند، یعنی نیاز دارند که متن خود را قبل از خبرنگار یا روزنامه دیگری بنویسند و منتشر کنند. آنها باید بتوانند حقایق را جمع‌آوری کنند، درباره آنها تحقیق کنند و در مدت زمان کمی آن را بنویسند. داشتن این مهارت برای یک خبرنگار کاملا حیاتی است.»

چوپانی درباره اهمیت آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان، گفت: «جدای از اینکه موضوع آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان از رسالت‌های اولیه خبرگزاری پانا است، در دنیای امروز که زندگی روزمره‌ افراد پیر و جوان به‌واسطه ابزارهای مختلف رسانه‌ای با خبر گره خورده است، قاعدتاً باید افراد جامعه را از سنین پایین برای مواجه شدن با دنیای رسانه آماده کرد.»

چوپانی ضمن اشاره به اینکه یک خبرنگار خوب باید دارای ویژگی های بارزی باشد، افزود:«خبرنگار در وهله اول باید به کار جمع‌آوری خبر علاقه‌مند باشد؛ چرا که در صورت نداشتن ذوق و استعداد کافی در این زمینه، بدون شک موفق نخواهد شد؛ او باید کنجکاو، تیزبین، شجاع، جسور و مهمتر از همه، مسئولیت پذیر بوده و علاوه بر پایبندی به قوانین اخلاقی و درک گسترده، فداکار و همچون یک سرباز آماده خدمت باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار پانای شهر تهران در خصوص آینده خبرنگاران پانا شهر تهران گفت: «به اعتقاد من نسل جدید خبرنگاران که در خبرگزاری پانا تربیت می‌شوند و آموزش می‌بینند، در آینده نزدیک تاثیر بسیار مثبتی در کل فضای رسانه‌ای کشور خواهند داشت و شرایط رسانه‌ای بهتری را در سطح کلان رقم می‌زنند. چون تعداد قابل توجهی از این دانش‌آموز خبرنگاران به پشتوانه سابقه و تجربه مفیدی که در پانا دارند، موفق به همکاری با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محلی و ملی خواهند شد.»

دانش آموز خبرنگار: زهرا قلی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار