علی گیلانی در نشست توانمندسازی معلمان تربیت بدنی؛

اداره تربیت بدنی و ورزش منطقه ۱۴ از الگوهای فعالیت‌های ورزشی و طلایه‌دار شهر تهران است

تهران(پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر نقش مهم و الگوی معلم تربیت‌بدنی در تربیت اجتماعی و ورزشی دانش‌آموزان، اداره تربیت بدنی و ورزش منطقه ۱۴ را از الگوهای فعالیت‌های ورزشی و طلایه دار شهر تهران عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
اداره تربیت بدنی و ورزش منطقه ۱۴ از الگوهای فعالیت‌های ورزشی و طلایه‌دار شهر تهران است

معلمان تربیت بدنی در تحقق اهداف اجتماعی نظام تعلیم و تربیت نقش مهمی را ایفا می کنند و طلایه دار این فرایند بسیار مهم هستند. اهمیت فعالیت بدنی و ورزش نیز برای سلامت کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مسئله ای است که مورد پژوهش قرار گرفته و مستندات علمی زیادی در این باره ارائه شده است.

علیرضا محمدعلی گیلانی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اهداف تربیت بدنی در مدارس اظهار کرد: در جامعه ما تربیت بدنی بر هدف‌های ارزشمند انسانی تأکید دارد که منظور از آن همان پرورش فکر و جسم در جهت رشد و تکامل ارزش های انسانی و آموختن رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی است. از آنجا که معلومات و مهارت‌های مختلف انسان جنبه اکتسابی دارد، برای به فعلیت درآوردن استعدادهای خود لازم است به آموزش و تمرین بپردازد. بنابراین اهمیت تربیت بدنی و ورزش در آمادگی برای رسیدن به کمال والای انسانی غیرقابل انکار است که مربیان تربیت بدنی منطقه ۱۴ نقش قابل توجهی را در رشد شخصیت دانش آموزان ایفا کرده اند.

وی ضمن اشاره بر اینکه دانش آموزانی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند در مقایسه با دانش آموزان کم تحرک، از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، تصریح کرد: دانش آموزان به تربیت بدنی و انواع فرصت ها برای فعالیت بدنی و ورزش برای ارتقای نشاط، شادابی و سرزندگی نیاز دارند. دانش آموزان در سن کودکی و نوجوانی در حال شکل دادن الگوهای رفتاری و اجتماعی خود هستند؛ بنابراین این فعالیت ها در ساعت تربیت بدنی و خارج از آن به صورت فوق برنامه یک موقعیت سازنده ای را برای بروز رفتارهای کودکان فراهم می کند.

گیلانی ضمن تاکید بر اینکه مهم ترین عاملی که انگیزه های دانش آموزان را در مسیر رشد صحیح قرار می دهد، گنجاندن ارزش های اخلاقی در بطن بازی ها و ورزش های نشاط انگیز است، خاطرنشان کرد: معلم تربیت بدنی نقش مهم و الگویی را در تربیت اجتماعی و ورزشی ایفا می کند و از مهم ترین عوامل موثر در اجرای برنامه های آموزشی محسوب می شود. تربیت بدنی در مدارس در تحقق اهداف تربیتی نقش مهمی دارد؛ بنابراین معلمان تربیت بدنی نیز طلایه داران این فرایند هستند.

معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر الگو بودن مربیان تربیت بدنی در برنامه‌ریزی درس تربیت بدنی در مدارس عنوان کرد: برنامه‌ریزی درس تربیت بدنی در مدارس، باید به گونه‌ای صورت گیرد که تنها به رشد و تکامل قوای جسمانی محدود نشود؛ بلکه تمامی ابعاد شخصیت دانش آموزان اعم از عاطفی، روانی، اجتماعی و غیره را در برگیرد. اداره تربیت بدنی و ورزش منطقه ۱۴ از الگوهای فعالیت های ورزشی در شهر تهران شناخته می شوند که دروس اصلی تربیت بدنی را به درستی برای دانش آموزان برنامه‌ریزی می کند. دبیران تربیت بدنی ما دانش‌آموزان را در یادگیری تمامی دروس یاری می دهد و زمینه تحقق اهداف کلی آموزش و پرورش را فراهم می کند.

وی در این خصوص ادامه داد: تربیت بدنی باید بتواند از طریق فعالیت‌های جسمانی و تمرین‌ها و ورزش‌های مختلف، رشد و توسعه قوای بدنی، توانایی ها و استعدادهای ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان را تسهیل کند. درس تربیت بدنی و ورزش هرگز نباید به عنوان یکی از دروس حاشیه‌ای یا ضمیمه در دوره دبستان تلقی شود. مربیان و معلمان ورزش در دوره ابتدایی باید موارد مربوط به آمادگی جسمانی را به گونه‌ای عرضه کنند که دانش‌آموزان تشویق شوند تا تمرین‌ها و فعالیت‌های جسمی را حتی در خارج از مدرسه هم انجام دهند.

گیلانی در راستای اهمیت اردوهای ورزشی و تفریحی گفت: در دبستان، اردوهای تفریحی و ورزشی کوتاه مدت روزانه یا ساعتی که با تلاش معلم در مکان‌های معینی برگزار می شود، می تواند علاوه بر افزایش مهارت، حرکات و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان، در رشد و تکامل ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی آنها بسیار مؤثر باشد. در اردوهای تفریحی و ورزشی، دانش‌آموزان ضمن انجام فعالیت‌های ورزشی، روابط و داد و ستدهای اجتماعی خود را توسعه می دهند و با زندگی جمعی و فعالیت‌های گروهی آشنا می شوند. بنابراین معلم باید در طول سال تحصیلی و در موقعیت‌های مناسب، با برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی برای دانش‌آموزان، زمینه رشد و تکامل بدنی، ذهنی و اجتماعی آنها را فراهم کند. البته بهتر است که معلم بیشتر از اردوهای کوتاه مدت ساعتی استفاده کند. زیرا اردوهای روزانه نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتری دارند.

گیلانی در پایان ضمن تشکر از کارشناس تربیت بدنی منطقه ۱۴ در راستای انجام زحمات وافر برای بخش تربیت بدنی اذعان کرد: منطقه ۱۴ از قدیم الایام مکان و ماوای ورزش بزرگان ایران بوده است که در این راستا با روی کار آمدن آقای ولی زاده، منطقه ۱۴ به پرفروغ ترین کارشناسی در بخش تربیت بدنی تبدیل شده است. علاوه بر این، در بحث هماهنگی و اجرای طرح های شهید خرازی، شهید سلیمانی و شهید طوقانی نیز باری دیگر منطقه ۱۴ با مدد کارشناس تربیت بدنی منطقه سردمدار همه مناطق استان شد که جای بسی تشکر دارد.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار