مدیرکل دفتر آموزش فنی، حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

افزایش 4.7 برابری بودجه هنرستان‌ها

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش فنی، حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از افزایش 4.7 برابری بودجه هنرستان‌ها برای سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۲۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 4.7 برابری بودجه هنرستان‌ها

امجد عبدی - عباس بیات با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای و نقش‌‌هایی که این آموزش‌ها نه صرفا در حوزه اشتغال و تولید کشور بلکه در حوزه تربیت کشور هم می‌‌توانند داشته باشند، اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که در هنرستان‌ها رقم می‌خورد تربیت چند ساحتی‌ است که دانش‌آموزان با فکر، کار و عمل خود درگیر هستند بنابراین دغدغه سند تحول که عبور از حافظه محوری و رسیدن به عمل و فکر است در هنرستان‌ها بیشتر اتفاق افتاده و زمینه آن در هنرستان‌ها فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها بر اهمیت آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌ای اشاره داشته‌اند، افزود: اگر آسیب‌شناسی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام شود با چند مسئله مواجه‌ شده که یکی از آن کمبود تجهیزات و قدیمی بودن آن ها است و تفاوتی که آموزش فنی و حرفه‌ای با رشته‌های نظری دارد در این است که همانقدر معلم در کلاس نظری اهمیت دارد به همان اندازه وجود تجهیزات در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با اهمیت است.

مدیرکل دفتر آموزش فنی، حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نیروی انسانی از دیگر چالش‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، طیف بزرگی از همکاران توانمند و باسابقه بازنشسته و یا در شرف بازنشستگی هستند و نیروی جایگزین آنها وجود ندارد، کما اینکه هویت هنرستان‌ها به واسطه نیروهای قدیمی شکل گرفته و خیلی از خلع‌ها و نواقص‌ها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسط نیروهای توانمند پوشش داده می‌شود، بنابراین اصل و اساس کار با زحمت مدیران انجام می‌شود و حفظ نیروهای انسانی برای ما حائز اهمیت است.

عضو شورای مدیران و مشاوران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حداکثر دانش‌آموزان هنرستانی در ابتدای انقلاب ۲۷۰ هزار نفر بودند، اما هم اکنون یک میلیون و ۸۰ هزار دانش‌آموز هنرستانی وجود دارد که این اتفاق طبیعتا بار هزینه‌ای فراوانی را تحمیل می‌کند و شاید یکی از اشکالاتی که گاهی وجود داشت این بود که توجه زیاد به توسعه کمی ما را از توسعه کیفی مقداری دور کرده است.

بیات در ادامه گفت: در ۲ سال گذشته شرایط بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و هنرستان‌ها سبب شد توجه‌ها، نظارت‌ها و بازدیدهایی که از هنرستان‌ها قبلا انجام می‌گرفت کمتر شود و گاهی اوقات تخصیص اعتبارات دچار آسیب شود، بنابراین در این برهه از زمان نسبت به چهار سال گذشته با چالش بیشتری مواجه هستیم‌، اما امیدواری‌هایی که وجود دارد این است که دولت سیزدهم توجه و دغدغه زیادی نسبت به هنرستان‌ها دارند و رئیس جمهور بر تجهیز و تامین نیروی انسانی هنرستان‌ها تاکید داشتند.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از ساز و کارهایی که در راستای پاسخگویی به مطالبات انجام شده، تشکیل ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش است که تاکنون ۲ جلسه با حضور معاونان و رئیس سازمان نوسازی، رئیس سازمان پژوهش، معاون عالی وزیر، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و دیگر اعضا تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: نخستین مصوبه ستاد هماهنگی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش، اختصاص ۷۰ درصد اعتبارات ۲ درصد ردیف گاز که در اختیار سازمان نوسازی بود به خرید تجهیزات هنرستانی بود و امسال در استان‌های مختلف شاهد کاروان‌های ارسال تجهیزات هنرستانی هستیم.همچنین در مصوبه دیگر کمک به ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام شد که ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت شهید رجایی از طریق هنرجوبان نخبه هنرستانی انجام شود، چرا که به ارتقای کیفیت هنرستان‌ها کمک ویژهای خواهد نمود.

عضو شورای مدیران و مشاوران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: توصیه ما بر توسعه کیفی است هر چند توسعه کمی باید وجود داشته باشد، اما امروز ادبیات و نگاه ما بر این است که مسیر توسعه کمی از توسعه کیفی می‌گذرد، بنابراین ادبیات ما با دوستان برنامه و بودجه بر این بود که اگر بخواهیم یک درصد توسعه داشته باشیم ما به‌ازای آن در بودجه دیده شود و اگر چنین نباشد نباید برای توسعه کمی فشار آورده شود، امسال برای نخستین بار ردیف بودجه برای هنرستان‌ها بیش از ۴.۷ برابر شده است، این در حالی است که امسال ۶۷ میلیارد تومان بوده، اما بودجه سال آینده با افزایش ۴.۷ درصد به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بیات عنوان کرد: با توجه به نیاز گسترده هنرستان‌ها اتکای صرف به بودجه دولتی کارآمد نیست و حتما باید بتوانیم بخشی از کار را به منابع دیگر متصل کنیم، بنابراین یکی از راهبردها، توجه به تولیدات هنرستان‌ها است، چرا که معتقدیم ظرفیت بسیار خوبی در هنرستان‌ها وجود دارد و تنها هنرستان صنایع فلزی ما می‌تواند تامین کننده بسیاری از تجهیزات و امکانات مربوط به خود باشد و راهبرد دیگر کیفی کردن هنرستان‌ها است و فضا و شرایطی را مهیا کنیم که در هنرستان‌ها تولید به وجو آید، چرا که رویکرد ما آموزش همراه با تولید و تولیدی کردن هنرستان‌ها است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی ظرفیت صنعتی بالایی دارد که باید به‌کار گرفته شود، در این راستا باید به بحث تربیت نیروهای انسانی بیشتر پرداخته شود و در بخش هنرستانی سرمایه‌گذاری کند، در ارتباط با این مورد نیز مسیری با نیروگاه‌های برق کشور پیش رفته است برای اینکه دانش‌آموزان دوره آموزشی خود را در نیروگاه‌ها بگذرانند و نیروی انسانی ماهر تربیت شود.

مدیرکل دفتر فنی، حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در ابتدای شروع فعالیت در این حوزه ۲۷۰ میلیارد تومان مطالبات برون‌سپاری وجود داشت که از این میزان ۱۳۰ میلیارد تومان خارج از بودجه بود و به عبارتی تعهدات مازاد ایجاد شده بود و پشتیبانی وجود نداشت و ایجاد مشکل کرده بود همچنین نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان مطالبات مربوط به تکمیل ظرفیت و حدود ۹۰ میلیارد تومان مطالبات مربوط به انبارداری وجود داشت که رویکرد ما عدم ایجاد بدهکاری جدید و انجام پیگیری مطالبات بود.

بیات در پایان با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرداخت حقوق و دستمزد اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار ۱۵ میلیارد تومان به سرانه هنرستانی استان‌ها اختصاص پیدا کرده چرا که بروزرسانی تجهیزات، نگهداری و موارد دیگر در هنرستان ها نیاز به یک بودجه جداگانه داشت و امیدواریم این رویکرد ادامه پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار