بررسی بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

لغو معافیت مالیاتی موسسات کنکوری در بودجه 1402؛ این بودجه کجا هزینه خواهد شد؟

تهران (پانا) - یک کارشناس بودجه معتقد است لغو معافیت مالیات مؤسسات کنکوری و انتشارات کتب کمک‌آموزشی در بودجه 1402 اتفاق خوبی است اما بهتر است مالیات دریافتی از این مجموعه‌ها در جهت بالا بردن کیفیت آموزشی صرف شود.

کد مطلب: ۱۳۴۰۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
لغو معافیت مالیاتی موسسات کنکوری در بودجه 1402؛ این بودجه کجا هزینه خواهد شد؟

این روزها بودجه 1402 در شرایطی در حال بررسی است که سهم آموزش و پرورش از این بودجه، 206 هزار میلیارد تومان است. در بودجه 1402 تبصره‌های مورد توجهی وجود دارد که می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند. یکی از این موارد حذف معافیت مالیاتی مؤسسات کنکوری و آموزشی است. موضوع اینجاست که پرداخت مالیات از سوی مؤسسات آموزشی کنکوری قرار است جای خالی چه چیزی را در کجا پر کند؟

در تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 که به شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی پرداخته، آمده است: معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی ازجمله مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و تحصیلات تکمیلی (‌کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک‌آموزشی لغو می‌شود.

مؤسسات کنکور به دلیل فعالیت فرهنگی معاف از مالیات بودند

حسین شیرازی، کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل حذف مؤسسات کنکور از پرداخت مالیات، گفت: «مؤسسات کنکور در گذشته به دلیل فعالیت‌های فرهنگی در قالب انتشار کتب تحت عنوان موسسه فرهنگی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شدند.»

نقطه آغاز فعالیت مؤسسات کنکوری

شیرازی اظهار کرد: «فلسفه ظهور مؤسسات کنکوری مربوط به زمانی است که آزمون ورودی هر دانشگاهی حذف شد. بعدها به این فکر کردند چه کنند عدالت برقرار شود و عدالت هم با دو مرحله به اینجا رسید. اول یک آزمون ورودی می‌گرفتند و بعد مصاحبه‌ای داشت اما بعدها گفتند این مصاحبه را به‌طورکلی برداریم چون عامل انسانی ممکن است فساد ایجاد کند و چون ما می‌خواهیم عدالت مطلق وجود داشته باشد، یک آزمون می‌گیریم و مشخص می‌کنیم این نمره کجا قبول شود. کم‌کم تعداد رشته‌ها را به عدد 100 رساندند تا هرکسی هرجا که خواست بتواند انتخاب رشته کند. نتیجه این شد که آزمونی گرفته می‌شود که نه در آن مصاحبه‌ای هست و نه تفاوتی میان دانشگاه‌ها وجود دارد. درواقع هرکسی کنکور می‌دهد، اولویت‌هایی را انتخاب می‌کند و یک ساختار ماشینی به شما می‌گوید که شما در آینده می‌توانید در کدام دانشگاه چه رشته‌ای بخوانید.»

شیرازی اظهار کرد: «طراحی کنکور به سمتی رفت که از یک‌سو آدم‌ها به این مسئله فکر کردند که خودشان را بیشتر برای مبارزه کنکور آماده کنند. از سوی دیگر کسانیکه سؤال کنکور طراحی می‌کردند دیدند آدم‌ها دارند رتبه بالا می‌آورند پس باید سؤال‌ها را پیچیده‌تر کنند. آن‌قدر سؤال‌ها به سمت پیچیده شدن رفت که دیگر فردی که کتاب‌های درسی را خوانده باشد نمی‌تواند به سؤال‌های کنکور پاسخ دهد. درواقع کسانی می‌توانند به سؤال‌های کنکور پاسخ دهند که کلاس‌های کنکور خاص رفته باشند و روش‌های تست‌زنی بلد باشند و درنهایت بتوانند نمره لازم برای آزمون کنکور را به دست آورند.»

وی افزود: «این باعث شد کلاس‌های کنکور جدی گرفته شوند و همین مؤسسات به بهانه فعالیت فرهنگی باوجود سود زیادی که به جیب می‌زدند از مالیات معاف شدند.»

بلاتکلیفی مالیات مؤسسات کنکوری

شیرازی اظهار کرد: «بالاخره در بودجه 1402 بحث لغو معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی کنکور و انتشارات کمک‌آموزشی مطرح شده اما مهم است که مشخص باشد این مالیات دریافتی از این نوع مؤسسات آموزشی کجا قرار است خرج شود.»

وی افزود: «مؤسسات کنکوری سال‌ها با روان دانش‌آموزان و نظام آموزشی ما بازی کرده و حالا که اراده‌ای برای حذفشان وجود ندارد حداقل عدالت این است که پولی که به‌عنوان مالیات از این مؤسسات دریافت می‌شود در مسیر بالا بردن کیفیت آموزشی مدارس مصرف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار