متفاوت‌ترین کنکور کشور از فردا کلید می‌خورد

تهران (پانا) - مرحله اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای پنجشنبه ۲۹ دی و جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و برای اولین بار چند تغییر ویژه در کنکور رخ داده است.

کد مطلب: ۱۳۳۹۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
متفاوت‌ترین کنکور کشور از فردا کلید می‌خورد

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و طبق این مصوبه چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال اجرا خواهد شد.

بر این اساس، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

تحول دیگر حذف دروس عمومی و به تبع آن حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از جلسه کنکور است. به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند.

این در حالی است که هدف از برگزاری سالی دو بار کنکور نیز کاهش استرس داوطلبان و خانواده‌ها عنوان شده است. همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب فقط یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه باعث سردرگمی داوطلب نمی‌شود.

بر این اساس، نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، در ۵۸۵ حوزه ۴۱۷ شهرستان سراسر کشور برگزار می‌شود و تهران نیز در ۲۵ حوزه برگزاری آزمون دارد.

نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. روز اول برگزاری آزمون به گروه علوم تجربی اختصاص یافته است. به این ترتیب پرجمعیت‌ترین روز برگزاری کنکور با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب صبح پنجشنبه ۲۹ دی ماه است. در گروه علوم تجربی تعداد ۲۹۱ هزار و ۷۲۰ نفر داوطلب زن شرکت کرده‌اند و ۱۵۸ هزار و ۸۵۷ نفر از داوطلبان مرد هستند و در مجموع ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر در این گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند.

آزمون زبان‌های خارجی نیز در نوبت عصر پنج‌شنبه برگزار می‌شود که در این آزمون ۳۸ هزار و ۷۹۹ نفر داوطلب زن شرکت کرده‌اند و ۲۰ هزار و ۷۱۵ نفر از داوطلبان مرد هستند و در مجموع ۵۹ هزار و ۵۱۴ نفر در این گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند.

آزمون گروه علوم ریاضی و فنی نیز صبح جمعه 30 دی ماه برگزار می‌شود و در این آزمون ۴۱ هزار و ۷۳۷ نفر داوطلب زن و ۷۸ هزار و ۳۵۸ نفر داوطلب مرد شرکت کرده‌اند و در مجموع ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب شرکت کرده‌اند.

آزمون گروه علوم انسانی نیز در نوبت صبح جمعه 30 دی ماه برگزار می‌شود و در این آزمون ۱۸۸ هزار و ۱۶۴ نفر داوطلب زن و ۱۲۱ هزار و ۵۵ نفر داوطلب مرد شرکت کرده‌اند و ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر در این گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده‌اند.

در گروه آزمایشی هنر که عصر جمعه 30 دی ماه برگزار می‌شود ۲۹ هزار و ۸۲ نفر داوطلب زن و ۹ هزار و ۹۷۳ نفر داوطلب مرد شرکت کرده‌اند که در مجموع ۳۹ هزار و ۵۵ داوطلب در این گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند.

برای نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام در روزهای ۸ تا ۲۲ آبان انجام شد. برای نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ که در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود ثبت نام در روزهای ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام می‌شود. ضمن اینکه داوطلبانی که هم در نوبت اول و هم در نوبت دوم شرکت می‌کنند تنها با درج کد ملی و کد رهگیری می‌توانند در نوبت دوم شرکت کنند و دیگر نیازی با وارد کردن اطلاعات مانند نوبت اول ندارند.

تا قبل از کنکور ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی حدود ۳۰ درصد و تأثیر آن به صورت تأثیر مثبت بود. به این ترتیب اگر داوطلب سوابق تحصیلی خوبی داشت و نمره کنکور وی را بالا می‌برد، سوابق تحصیلی تأثیر داده می‌شد و اگر سوابق تحصیلی خوبی نداشت با نمره کنکورش جمع نمی‌شد. از امسال، سوابق تحصیلی هر داوطلب در نمره کنکور وی به شدت تأثیر گذار است و تا ۴۰ درصد می‌تواند نمره کنکور وی را بالا یا پایین بیاورد.

با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی و تاکید مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر وجود سابقه تحصیلی همه داوطلبان و تکلیف وزارت آموزش و پرورش در این زمینه، مقرر شد که آموزش و پرورش در سه نوبت آزمون ترمیم نمره برگزار کند تا اگر داوطلبی نمرات دروس اش کم بود با شرکت در آزمون‌های ترمیم نمره این نمرات را بالاتر ببرد.

کاهش تعداد سوالات و افزایش زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه‌های اختصاص

امسال با توجه به حذف دروس عمومی، دفترچه‌ای با عنوان دروس عمومی شامل چهار درس «زبان و ادبیات فارسی»، «زبان عربی»، «فرهنگ و معارف اسلامی» و «زبان انگلیسی» وجود ندارد و داوطلبان هر گروه آزمایشی تنها به دروس اختصاصی خود پاسخ می‌دهند ضمن اینکه این بار برای به هریک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبانهای خارجی به همراه هر دفترچه آزمون، یک پاسخنامه داده می‌شود، که داوطلبان باید نسبت به پاسخگویی سوالات دفترچه آزمون در پاسخنامه مربوط اقدام کنند.

برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته می‌شود (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد). نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال خواهد شد. نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) است. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه می‌شود.

نحوه اعمال ضرایب دروس تخصصی و عمومی

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است. میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی / ترمی - واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

* آزمون نوبت صبح ساعت ۸ برگزار می‌شود و درب حوزه ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد. آزمون نوبت عصر نیز ۱۴:۳۰ بعدازظهر برگزار می‌شود و درب حوزه ساعت ۱۴ بعدازظهر بسته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار