رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بارش‌ها در تهران 62 درصد زیر نرمال است؛ هشدار برای کم‌آبی در فصل تابستان

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بارش کشور ۳۰ درصد کمتر از نرمال است و حدود ۹۰ درصد از مساحت کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

کد مطلب: ۱۳۳۶۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
بارش‌ها در تهران 62 درصد زیر نرمال است؛ هشدار برای کم‌آبی در فصل تابستان

احد وظیفه اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال آبی جدید یعنی از یک مهر تا 10 دی ماه سال 1401 متوسط کشور است، بارش‌ها 30 درصد کمتر از نرمال است. به‌طوری که در این مدت باید حدود 65 میلی‌متر دریافت می‌کردیم که حدود 43 میلی‌متر بارش متوسط کشور بوده است و 30 درصد کمتر از نرمال هستیم این در حالی است که در برخی مناطق مثل استان تهران بارندگی حدود 62 درصد زیر نرمال است یا در همدان 71 میلی متر بارندگی کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: میزان بارندگی در استان‌هایی که در دامنه جنوبی استان البرز و مرکز کشور واقع شده‌اند مثل اصفهان، قم، تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی طی امسال حتی از سال قبل هم به مراتب کمتر است. سال قبل هم سال خشکی بود و پاییز کم بارشی را داشتیم و امسال شرایط مشابه پارسال است و در برخی مناطق مثل شمال غرب و دامنه‌های جنوب البرز وضعیت از پارسال هم بدتر است و کم بارش‌تر هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سال آبی فعلی، شرایط بهتر شود ولی جای نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی با توجه به کم بارشی‌هایی که داشتیم، این کم بارشی‌ها جبران نشود و تابستان آینده در مناطق شمالی مثل تهران و دامنه جنوبی البرز که جمعیت متراکمی دارند با کم‌آبی مواجه شویم.

وظیفه گفت: حدود 90 درصد کشور در مقیاس 10 ساله در شرایط خشکی متوسط تا شدید و استثنایی قرار دارد که این مساله نشان می‌دهد خشکسالی در کشور انباشته شده است و اقلیم منطقه و وضعیت زیست‌بوم منطقه تحت تاثیر نامطلوب قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار