وزیر آموزش و پرورش:

مدارس شاهد، نمونه خوبی برای اجرای مدارس تحولی هستند

ساختار فیزیکی مدارس با دانش‌آموزان امروز سازگار نیست/مدارس شاهد را به دانشگاه شاهد وصل کنیم /کودکستان در مدارس شاهد راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش مدارس شاهد را نمونه بسیار خوبی برا ی اجرای نمونه تحولی دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۳۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مدارس شاهد، نمونه خوبی برای اجرای مدارس تحولی هستند

یوسف نوری در نشست ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، گفت: باید مطالعاتی در خصوص نحوه و کیفیت فعالیت مدارس شاهد با همکاری مشترک مرکز مطالعات وزارت و بنیاد شهید انجام و گزارش کارشناسی هم ارائه شود تا بتوان الگوی مناسبی در این زمینه ارایه داد.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ‌کنکور محور بوده و مدارس شاهد نیز در این حوزه موفق بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ائتلاف خوبی بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید در دولت‌های مختلف در این حوزه بوده و مدارس شاهد نیز خوب کار کرده‌اند و در ساحت آموزشی به آنچه که تعریف شده است، رسیده‌اند.

نوری با اشاره به رضایتمندی مردم از مدارس شاهد، بیان کرد: مدارس شاهد علاوه بر ساحت آموزشی در ساحت‌های دیگر نیز عملکرد خوبی دارند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارائه الگوی عملکرد مدارس شاهد گفت: نتیجه مطالعات باید منجر به الگویی شود که هم در کوتاه‌مدت و هم برنامه میان‌مدت انجام شود که الگوی سند تحول می‌شود.

وی با بیان اینکه در آینده‌پژوهی‌ها مشخص می‌شود که ‌مدارس از نظر کاری تغییر کرده و ساختار فیزیکی خشک دارند، خاطرنشان کرد: مدارس با معلمان و دانش‌آموزان امروز سازگار نیستند.

نوری با تاکید بر اینکه باید بر روی مدارس شاهد کار شود، اظهار کرد: همه نوع دانش‌آموزان در این مدارس حضور دارند و مدارس شاهد، جامعه نمونه بسیار عالی برای این است که بر روی آن‌ها به عنوان مدارس نمونه تحولی کار کنیم.

وی پیشنهاد کرد: برای هر دانش‌آموز در طول سال 2 روز اردوی راهیان پیشرفت و 4 روز اردوی کوتاه‌مدت داشته باشیم، خوب است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدارس شاهد را به دانشگاه شاهد وصل کنیم برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی خوب است، گفت: رشته‌های مختلفی در دانشگاه شاهد از جمله حقوق و سواد مالی وجود دارد و می‌توان دسترسی‌ها به این دانشگاه را از طریق شبکه شاد برای کل کشور انجام داد چرا که جامعه از کم بودن سواد مالی و حقوقی دچار مشکل می‌شود و این کار می‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی با بیان اینکه دانش‌اموزان را نباید خیلی زیاد در محیط مدرسه نگه داشت، خاطرنشان کرد: به‌ گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود تا ‌مهارت‌های پایه زندگی را دانش‌آموزان یاد بگیرند که راه‌اندازی اردوها یک اقدام کیفیت‌بخش در این زمینه است.

نوری با بیان اینکه مطالعه دیگری به‌صورت مشترک بین دو دستگاه از حیث تدوین محتوای کتب باید صورت پذیرد، تصریح کرد: بررسی عملکرد مدارس شاهد ابتدا باید به‌صورت ارائه الگو و در ادامه مسیر به‌صورت برنامه کوتاه‌ مدت و در نهایت به‌ صورت مطالعات میدانی و پیمایشی باشد.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه استعدادیابی دانش‌آموزان و ارائه الگوی هدایت نظام‌مند استعدادها، قرار دادن مدارس شاهد به‌ عنوان مدارس هدف پیاده‌سازی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی مدارس شاهد در ساحت‌های شش‌گانه به‌عنوان یک جشنواره جهت ایجاد رقابت در بین آن‌ها و راه‌اندازی هنرستان‌های شاهد در جوار مراکز بنیاد شهید مبتنی بر آمایش سرزمینی می‌تواند بخشی از اقدامات مشترک باشد.

نوری ادامه داد: ارائه الگوی ارتباط دانشگاه شاهد با مدارس شاهد، حضور دانش‌آموزان مدارس شاهد در مراکز دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان از طریق این مراکز و راه‌اندازی کودکستان در مدارس شاهد بخش دیگری از اقدامات در راستای ارتقای کیفیت مدارس شاهد می‌تواند باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار