رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبرداد:

استارت مدارس پایلوت دانش‌بنیان از میان مدارس شاهد

دلیل بهره‌مندی پایین جامعه هدف بنیاد شهید از خدمات مدارس شاهد باید بررسی شود/امام راحل نگاه مرجع و شاخص به مدارس شاهد داشتند

تهران (پانا)- معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مدارس شاهد با دستور امام راحل تاسیس شدند، گفت هدف حضرت امام خمینی(ره) این بود که مدارس شاهد، مرجع و شاخص شوند.

کد مطلب: ۱۳۳۳۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
استارت مدارس پایلوت دانش‌بنیان  از میان  مدارس شاهد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه حضرت امام خمینی(ره) تقویت خانواده شهدا و ایثارگران بود و تاسیس مدارس شاهد نیز در واقع به دستور امام راحل است و این مدارس بیش از 30 سال عمر دارند.

وی با اشاره به تغییر نسل طی این 3 دهه ابراز کرد: دلایلی که امام راحل دستور به تاسیس مدارس شاهد دارند باید تحلیل شده و مشخص شود که اهداف این مدارس تا چه اندازه محقق شده و همچنین میزان تاثیر و تحقق روش‌های به‌کارگیری شده در مدارس شاهد نیز باید بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه در صورت نیاز باید طرحی نو اندیشید و با رویکرد تحولی وارد مدارس شاهد شد، اظهار کرد: بحث‌های زیادی در حوزه تعلیم و تربیت داریم و خانواده‌های شاهد و ایثارگر نیز مانند جامعه با آسیب‌هایی مواجه هستند ضمن اینکه حداکثر 40 درصد جامعه هدف بنیاد شهید توانسته‌اند از خدمات مدارس شاهد استفاده کنند که دلیل این مورد نیز باید بررسی شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه جامعه هدف بنیاد شهید با آسیب‌های مادی و معنوی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های مادی مانند اشتغال، مهارت‌آموزی، توانایی برای کارآفرینی بوده و آسیب‌های معنوی هم که خود را در آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: هدف حضرت امام خمینی(ره) این بود که مدارس شاهد، مرجع و شاخص شوند و نگاه به طرح شاهد این بوده که آینده انقلاب توسط فرزندان و خانواده شهدا بیمه‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این اتفاق نیفتاده و نیاز به برگشت سیستمی داریم، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مدارس شاهد باید سواد پایه و مهارت شغلی داشته باشد که اگر نتوانستند ادامه تحصیل دهند حداقل با مهارت خود بتواند اشتغال پیدا کنند و نظام آموزشی باید به این مورد اهمیت دهد و با امکاناتی که داریم در این زمینه آماده کمک به نظام آموزشی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: با مطالعه‌ای که نسبت به مدارس شاهد صورت می‌گیرد باید مبانی حضرت امام خمینی(ره) را مرور کرده و ببینیم چه اتفاقاتی افتاده و سژس بر اساس اهدافی که امام راحل ذکر کرده، فکر جدیدی بکنیم.

1361 مدرسه شاهد در کشور وجود دارد

زهرا پناهی‌روا، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان اینکه 1361 مدرسه شاهد با 14 هزار و 492 کلاس درس در سال تحصیلی جاری در کشور داریم، گفت: این مدارس 402 هزار و 304 نفر دانش‌آموز را تحت پوشش دارند.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای مدارس شاهد از ستاد تا صف و سندی در آینده نزدیک در این زمینه ارائه خواهیم داد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم اتفاقات خوبی رقم زده و نیازهای مدارس شاهد در بخش‌های مختلف را رفع کنیم ضمن اینکه به دنبال ارائه چشم‌انداز 10 ساله هستیم.

پناهی‌روا با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: مدارس پایلوت دانش‌بنیان را در آینده در مدارس شاهد استارت خواهیم زد ضمن اینکه نسبت به ایجاد یا تغییر هنرستان‌ها به دانش‌بنیان نیز اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس شاهد از کلاس‌های هوشمند استفاده می‌کنند، افزود: رتبه کنکور اکثر دانش‌آموزان مدارس شاهد زیر 100 بوده و رتبه‌های برتر حتی رتبه‌هایی بالاتر از مدارس استعدادهای درخشان هم در کنکور کسب کرده‌اند.

وی گفت: دانش‌آموزان مدارس شاهد از نطر میانگین معدل بعد از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار دارند.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به برقراری ارتباط این معاونت با دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای مراکز رشد برای ژیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی افزود: اجرای پویش‌های مختلف، برگزاری اردوی راهیان نور و اجرای برنامه لاله‌های روشن نیز بخشی از برنامه‌هایی است که طبق روال در معاونت پرورشی انجام می‌شود و ارتباط و تعامل بین این معاونت با دانشگاه شاهد وجود دارد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: تعاملات خوبی با دانشگاه شاهد برقرار شده و از ظرفیت این دانشگاه در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار