رقابت ۷۰ هزار دانش‌آموز اردبیلی در مسابقات قرآن، عترت و نماز

اردبیل (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش اردبیل از رقابت ۷۰ هزار دانش‌آموز اردبیلی در چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رقابت ۷۰ هزار دانش‌آموز اردبیلی در مسابقات قرآن، عترت و نماز

سید غلامحسن خلیلی موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش اردبیل گفت: هفته قرآن، عترت و نماز مبدا شروع این مسابقات است که خدمتگزاران سنگر تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند تا نسل آینده را در این رقابت معنوی مشارکت دهند.

وی افزود: یکی از ساحت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که مقام معظم رهبری بر تحقق این سند و ابعاد آن تاکید کرده اند و قطعاً برگزاری این مسابقات یکی از ظرفیت‌های مناسب در تحقق این اهداف ارزشی، اعتقادی و معنوی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان بیان کرد: از لحاظ شرعی و قانونی سند تحول آموزش و پرورش در ۶ساحت تعریف شده لازم الاجراست و بر اساس عرصه اعتقادی، عبادی و اخلاقی دانش آموزان باید در این بستر تربیت شده و با همراهی خانواده‌ها به یک نیروی متعهد و متخصص تبدیل شوند.

خلیلی موسوی ادامه داد: حوادث اخیر در کشور نشان داد که جایگاه تربیت اسلامی یک جایگاه برتر و ممتاز است و هرگونه غفلت از تربیت نسل آینده با مؤلفه اخلاقی، عبادی و اعتقادی آسیبی بزرگ به همراه خواهد داشت.

وی با قدردانی از شرکای آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات قرآنی به ویژه اوقاف و امور خیریه، ارشاد اسلامی، صداوسیما و رسانه‌ها تصریح کرد: همه ساله برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان این رویداد با مشارکت دانش آموزان در سطح آموزشگاه، منطقه، استانی و کشوری برگزار شده و شاهد رقابت نسل آینده در این حوزه‌ها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا دانش آموزان با سبک زندگی قرآنی، اسلامی و ایرانی آشنایی پیدا کرده و استعداد آنها در حوزه قرآن، عترت و نماز ظهور و بروز پیدا کند.

خلیلی موسوی ضمن اشاره به فعالیت ۱۱دارالقرآن برای استعدادیابی و استعدادپروری در حوزه قرآن، عترت و نمازاین استان گفت: تمام تلاش ما بر این است تا این مراکز تجهیز و به امکانات نوین الکترونیکی مجهز شوند که در این زمینه ۲۶۰میلیون تومان اعتبار تأمین و پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از ظرفیت مراکز دارالقرآن برای شناسایی استعدادهای قرآنی و پرورش آنها استفاده می‌کنیم که در این مراکز ظرفیت خوبی نیز ایجاد شده تا مربیان و فعالان قرآنی بهترین تجربیات خود را به نوجوانان منتقل کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان از برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز خبر داد و گفت: این مسابقات در بخش پسران در ۱۴رشته شامل قرائت، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰و کل قرآن کریم، تفسیر، نهج البلاغه، اذان، انشای نماز، مداحی، احکام، گفتمان مهدویت و صحیفه سجادیه برگزار می‌شود.

خلیلی موسوی افزود: در بخش دختران نیز این مسابقات در ۱۲رشته برگزار می‌شود تا راه یافتگان از مراحل آموزشگاهی و منطقه‌ای به مراحل استانی و کشوری راه یابند.

وی رقابت ۷۰هزار دانش آموز را در مرحله آموزشگاهی این مسابقات یادآور شد و بیان کرد: در سطح منطقه‌ای ۱۰هزار نفر و استانی نیز یک هزار و ۵۰۰نفر رقابت خواهند کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان گفت: این مسابقات در دوره اول و دوم متوسطه برگزار می‌شود و در مدارس ابتدایی تنها در سه رشته احکام، اذان و قرائت قرآن براساس طرح الگوی تلاوت این رقابت‌ها برگزار خواهند شد.

خلیلی موسوی اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با تقویت ارتباط و همچنین هدایت دانش آموزان به سمت حیات طیبه در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آنها تأثیرگذار عمل کنیم تا شاهد رسیدن به مقام قرب الهی و معرفت واقعی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدارس بسترساز این حرکت متعالی هستند و در قالب این مسابقات و برگزاری برنامه‌های متنوع نظیر محفل انس با قرآن و آشنایی با احکام تلاش می‌کنیم تا دانش آموزان بیشتر با این مسائل انس بگیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان از اجرای طرح مصباح الهدی با محوریت معرفی ائمه اطهار در قالب فعالیت‌های پژوهشی خبر داد و بیان کرد: امسال محوریت این طرح امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) است که ما برکات این حسن تلاقی را در برگزاری مسابقات قرآنی شاهد و ناظر هستیم.

خلیلی موسوی استقبال خوب فرهنگیان را از مسابقات قرآنی، عترت و نماز یادآور شد و بیان کرد: با راه اندازی سامانه نورینو همکاران فرهنگی برای حضور در مسابقات ثبت نام کرده و به صورت غیرحضوری می‌توانند در بخشی از این رویداد عظیم فرهنگی و تربیتی شرکت کنند.

وی افزود: در بخش فرهنگیان این مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ ۱۰جز و کل قرآن کریم، نهج البلاغه و روش تدریس احکام برگزار می‌شود که دو هزار نفر از جامعه فرهنگیان همه ساله در این رقابت شرکت کرده و حتی در سطح ملی شاهد درخشش آنها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن جز ۳۰اشاره کرد و گفت: با تاکید مقام معظم رهبری و در یک برنامه ملی حفظ قرآن برای ۱۰میلیون ایرانی تا افق ۱۴۰۴پیش بینی شده که ما در استان اردبیل اجرای این طرح را از سال تحصیلی ۹۸-۹۷شروع کردیم.

خلیلی موسوی تصریح کرد: ثبت نام در این طرح اختیاری و به صورت داوطلبانه است و در این مدت استقبال خوبی را در آموزش و پرورش اعم از دانش آموز و فرهنگی شاهد بودیم.

وی گفت: در سال‌های گذشته ۶۰هزار نفر در قالب این طرح شرکت کردند و حفظ قرآن به ویژه جز ۳۰در حال انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان ادامه داد: دوره تربیت مدرس در این طرح با مشارکت ۱۲۰نفر از همکاران فرهنگی آغاز شده و همچنان شاهد بهره گیری از ظرفیت این مدرسان هستیم.

خلیلی موسوی بیان کرد: تلاش ما در معاونت فرهنگی و پرورشی بر این است تا از ظرفیت فضای مجازی و در قالب پویش‌های مختلف برای توسعه و گسترش این رویدادهای ارزشمند استفاده کنیم که جشنواره تولید محتوای الکترونیکی با موفقیت به انجام رسید.

وی گفت: استان اردبیل جز استان‌های پیشرو در تولید محتوای الکترونیکی بوده که ۴هزار تولید محتوا با محوریت قرآن، عترت و نماز انجام شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش وپرورش استان خاطرنشان کرد: بحث شناسایی استعدادها و ارائه آثار ارزشمند در این حوزه با محوریت مفاهیم قرآنی و بیان هنرمندانه مسائل در این زمینه از دیگر رویکردهاست تا با بهره گیری از ساحه زیباشناختی و هنری دانش آموزان را بیش از هر زمان دیگر با قرآن و مفاهیم معنوی آشنا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار