هشدار محققان درباره ظهور بیماری همه‌گیر جدید به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی

تهران (پانا) - مطالعات جدید محققان حاکی از آن است که تغییرات آب‌و‌هوایی احتمالا باعث ظهور یک بیماری همه‌گیر جدید شود.

کد مطلب: ۱۳۲۵۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
هشدار محققان درباره  ظهور بیماری همه‌گیر جدید به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از الیوم السابع، یک مطالعه جدید نشان داده است که تغییرات زمین و آب و هوا از سوی انسان‌ها عامل انتشار مداوم پاتوژن‌های خطرناک خفاش‌ها است، به‌گونه‌ای که تیم بین‌المللی محققان هشداری جدی به بشریت داده‌اند که اگر می‌خواهیم از همه‌گیری ویروسی دیگر مشابه کووید ۱۹ جلوگیری کنیم، باید به سرعت عمل کنیم.

کارشناسان اطلاعات مربوط به ۲۵ سال در مورد تغییر کاربری زمین و رفتار خفاش‌ها در نیمه گرمسیری استرالیا را بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰ مورد مطالعه قرار دادند.

کارشناسان می‌گویند که کمبود غذا و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی به دلیل استفاده انسان از زمین و تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود خفاش‌ها به مناطق پرجمعیت مهاجرت کنند.

این امر منجر به انتشار ویروس هندرا، یک ویروس عفونی که توسط خفاش‌ها حمل می‌شود، در میزبان واسط آن یعنی اسب می‌شود که می‌تواند آن را به انسان منتقل کند، بنابراین، حفظ و احیای زیستگاه‌های طبیعی خفاش‌ها می‌تواند آن‌ها را از این مناطق پرجمعیت دور نگه داشته و به جلوگیری از یک بیماری همه گیر مرگبار دیگر کمک کند.

مطالعه جدید توسط Raina Ploughright از دانشگاه کورنل در ایتاکا، نیویورک انجام و در مجله Nature منتشر شده است.

SARS-CoV-۲ (ویروسی که باعث Covid می‌شود)، SARS-CoV-۱، Nipah، Hendra و احتمالا ابولا نمونه‌هایی از ویروس‌هایی هستند که به طور مرگبار از خفاش‌ها به انسان سرایت کرده اند.

پلرایت و همکارانش در مقاله تحقیقاتی خود می‌گویند: "گسترش مشترک بین انسان و دام انتقال عامل بیماری زا از مهره داران غیرانسانی به انسان است. گسترش ویروس‌ها از خفاش‌ها منجر به پیدایش و انتشار ویروس‌ها در بین انسان‌ها شده است. ما متوجه تغییرات سریعی در رفتار خفاش‌ها شدیم که همزمان با ظهور ویروس هندرا بوده است؛ ما هشدار می‌دهیم تا با شرایط تغییرات آب و هوایی این ویروس به یک بیماری همه‌گیر تبدیل نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار