مریم مرشدی*

جهاد تببین؛ راهکار مقابله با تهاجم ترکیبی دشمن

تبیین به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آن‌چه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.

کد مطلب: ۱۳۲۲۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جهاد تببین؛ راهکار مقابله با تهاجم ترکیبی دشمن

خبرنگار: پرویز پیکری / اگر بخواهیم تبیین را در معارف اسلامی ریشه‌یابی کنیم، مشاهده می‌کنیم که اصولاً جهاد تبیین با رجوع به قرآن کریم: خداوند تبارک و تعالی تبیین‌کننده آیات قرآن می‌باشد؛ در غالب تمثیل، تشریح، احکام تکلیفی و نیز آیات احکام پرداخته است؛ فلسفه تبیین در قرآن پند‌گیری، تفکر، تقوا و شکر‌گزاری و هدایت است.

مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر جهاد تبیین داشته و مفهوم و اصطلاح «جهاد تبیین» را مطرح کردند. ایشان در طی سال‌های قبل بارها این تعبیر را به‌کار بردند؛ ضمن اینکه واژه تبیین هم بارها در بیانات ایشان و در مباحث متفکران انقلاب اسلامی مطرح شده است. رهبر معظم انقلاب بر روی مفاهیمی مانند تحول، کار فرهنگی و گفتمان‌سازی، نقد منصفانه و مطالبه‌گری تأکید دارند. اگر تبیین را در کنار این مفاهیم قرار دهیم، مشخص می‌شود که معنای عمیق آن چیست. در این صورت، تبیین مقدمه‌ای خواهد بود برای اصلاح، تحول و مطالبه درست.

از سوی دیگر، تبیین یکی از راهکارهای جذب حداکثری در برابر طرد و راندن کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق انقلاب و جامعه ندارند و بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات می‌شوند. تبیین به این معناست که در برابر افرادی که دریافت درستی از انقلاب، مفاهیم انقلاب و پیشرفت‌های آن ندارند، روشنگری انجام گیرد و به‌عنوان یک راهبرد برای انقلاب، نظام، جامعه و یک کار مستمر تلقی شود.

اگر در باب اغتشاشات و حوادث اخیر که معظم له از جنگ ترکیبی دشمن یاد و عنوان کرده؛ از تهاجم اقتصادی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی است. در مقابل این تهاجم ترکیبی جبهه دشمن علیه ایران یعنی تهاجم ترکیبی و دسته جمعی نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی اقتصادی تهاجم ترکیبی نماییم. که در این زمینه فکر صاحب قلم و صاحب نظر و به‌خصوص مسئولان موظف به تلاش هستند.

ما باید برای مقابله با تهاجم و شناخت تهاجم، اهداف و نقشه‌ها شناخت کافی را پیدا نموده و این لازمه جهاد تنبیین است.

جنگ ترکیبی یک راهبرد نظامی آمیخته از جنگ سیاسی، کلاسیک، نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانه‌ای جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورها، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و این‌گونه موارد ساخته شده است. سازنده این راهبرد تلاش دارد با آمیختن روش‌های گوناگون بیشترین ضربه را وارد کند.

جنگ‌های هیبریدی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن دشمن به‌طور همزمان و هماهنگ از سلاح‌های متعارف، تاکتیک‌های نامنظم، تروریسم و رفتار جنایی در فضای نبرد برای به دست آوردن اهداف سیاسی خود استفاده کند.

نبرد هیبریدی شامل ترکیبی از ابزارهای مختلف متعارف و نامتعارف است. این ابزارها از دیپلماسی تا جنگ نظامی را در 8 قسمت شامل می‌شود: دیپلماسی، جنگ اطلاعاتی، پروپاگاندا، حمایت از نابه‌سامانی‌ها و شورش‌های محلی، نیروهای نامنظم چریکی، نیروهای ویژه، نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ اقتصادی و حمله‌های سایبری.

هدف اصلی جنگ ترکیبی برانگیختن گسل‌های موجود و بالقوه درون جامعه از طریق عده‌ای از مردم و سوق دادن آن‌ها به سمت آشوبگری و درگیری است. بعد از این مرحله، می‌توان از طریق رسانه‌ها جریان این آشوب را از محتوای اصلی منحرف و آن را بزرگ‌نمایی کرد تا ناآرامی‌های بیشتری به‌راه بیفتد و و در پی آن یک واکنش بین‌المللی که می‌تواند به تحریم‌های سنگین‌تری منجر شود، شکل بگیرد.

بهترین راه مقابله با جنگ هیبریدی جلوگیری از اختلافات قومی مذهبی و تاکید بر وحدت، ترویج ایده‌های وطن‌پرستانه و میهنی و مهم‌ترین آن تبیین تمدن اسلامی بعد از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی است.

جنگ ترکیبی علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی توسط استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی به رهبری آمریکا به راه انداخته شده و از مهم‌ترین راهکارهای بازدارنده جنگ، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار