حسن فارسیجانی*

سیاست‌های مقاومتی راه‌حل مشکلات اقتصادی

نظر به اینکه تولید در اقتصاد نقش اساسی دارد، به عنوان کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی و همچنین پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۴۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
سیاست‌های مقاومتی راه‌حل مشکلات اقتصادی

خبرنگار: پرویز پیکری / تولید باعث عرضه بیشتر و نهایتا منجر به کاهش تورم می‌شود که همه فعالان اقتصادی و مسئولان به دنبال این کاهش هستند و از سوی دیگر تولید بیشتر منجر به اشتغال بیشتر می‌شود که خود باعث حل معضل بیکاری خواهد شد. در واقع با تولید می‌توان دو هدف کنترل تورم و کاهش بیکاری را هدف قرار داد.

اکثر کشورهای تأثیرگذار که در حال حاضر جزء کشورهای پیشرفته هستند، بحث تولید منشأ موفقیت‌شان است. کشور ما از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و با همت‌های بلند و انگیزه‌های جوانان انقلابی خواهند توانست آن‌ها را فعال و در پیشرفت مسائل مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

نقاط قوت ایران، مکان جغرافیایی، دومین منبع نفت و گاز، جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، یک درصد جمعیّت جهان، دارای۷ درصد ذخایر معدنی جهان، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخش‌هایی از ظرفیّت‌های کشور است.

در سال 1401 بخش حقیقی اقتصاد کشور متأثر از عوامل مختلفی خواهد بود. وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، استفاده اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، و ضعف ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد و ضعف رعایت اولویّت‌ها و وجود هزینه‌های زائد در بخش‌هایی از دستگاهها برخی از نقاط ضعف سیستم اقتصادی کشور است.

نتیجه این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است. بر این اساس یکی از مسایل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی ایران در سال جاری مساله سیاست‎‌های انقباضی بانک‌های بزرگ جهان است، و عامل موثر دیگر در رشد اقتصادی سال جاری مساله حذف ارز ترجیحی و مساله تامین انرژی صنایع است.

راه حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولت پیگیری و اقدام شود. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر بهبود تدوین برنامه‌های اقتصادی و صنعتی کشور، عامل مدیریت می‌باشد زیرا این عامل مشخص می‌کند که چگونه ارزش‌های مورد نیاز برای موفقیت استراتژیک و بلند مدت را باید ایجاد کرد. این مهم با اجرای دقیق اصول مدیریت کلاس جهانی در ابعاد مختلف اقتصادی و صنعتی قابل اجرا می‌باشد.

*عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی

خبرنگار: پریسا فعال اوغانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار