متخصص فاضلاب‌های صنعتی و شهری در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

ناگفته‌هایی درباره انتشار گاز متان در جنوب تهران؛ 3 مخاطره گاز متان برای محیط‌زیست

تهران (پانا) - یک متخصص فاضلاب‌های صنعتی و شهری با بیان اینکه بوی نامطبوع تهران همچنان وجود دارد، درباره انتشار گاز متان در اطراف مجتمع پسماند آرادکوه توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ناگفته‌هایی درباره انتشار گاز متان در جنوب تهران؛ 3 مخاطره گاز متان برای محیط‌زیست

آسیه اسحاقی - اوایل آبان ‌امسال، ناسا گزارشی درباره منابع انتشار گاز متان در کره زمین منتشر کرد. انتشار این گزارش حواشی بسیاری داشت و مسئولان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست واکنش‌هایی را نشان دادند و عمدتا این گزارش را تکذیب کردند. طبق گزارش منتشر شده، یک ستون متان به طول حداقل ۴.۸ کیلومتر در بالای یک محل دفن زباله در ایران شناسایی شده است که به گفته پژوهشگران، این ابر ساطع‌کننده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می‌فرستد. به‌دنبال انتشار گزارش ناسا مبنی بر وجود توده گاز متان بر فراز مجتمع پسماند آرادکوه، مرتضی قاسمی، متخصص فاضلاب‌‌های صنعتی و شهری به پانا گفت: «در هر جایی که آلاینده وجود داشته باشد، تجزیه آلاینده‌ها صورت می‌گیرد و در شرایط بی‌هوازی به تولید گاز متان منجر می‌شود به این معنی که هر جایی آلایندگی از نوع مواد آلی همچون فاضلاب‌ها، فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی کارخانجات مواد غذایی و صنایع غذایی کشاورزی وجود داشته باشد اگر در شرایط بی‌هوازی قرار بگیرد تولید گاز متان می‌کند که گاز متان آن هم قابل توجه است.»

دو منشا مهم آلودگی در جنوب تهران

این متخصص فاضلاب‌های صنعتی و شهری تصریح کرد: «اگر تقسیم‌بندی درباره آلایندگی موجود در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) صورت بگیرد، دو دسته آلودگی و منشا آلودگی در این منطقه وجود دارد. یکی مجتمع پسماند آرادکوه است که عامل تولید بو و آلودگی است و دیگری فرآوری و دفن ضایعات است، به‌ویژه چیزهایی که دفن شده است در زمین به تولید گاز متان منجر می‌شود. وقتی زباله در جایی دفن شود و روی آن خاک ریخته شود بعد از مدت‌ها گاز متان تولید می‌شود.»

وی گفت: «علاوه بر این تصفیه‌خانه شیرابه آرادکوه نیز، بو و آلودگی از جمله گاز متان تولید می‌کند اما منبع و منشا دیگری هم در این منطقه وجود دارد که ورود بی‌‌رویه فاضلاب‌های صنعتی کارخانجات و صنایع اطراف این محل است بخصوص صنایع غذایی کشاورزی که عموما حجم زیادی فاضلاب با غلظت بالای الایندگی تولید می‌کنند و فاضلاب و لجن آن به مرداب‌های اطراف جنوب تهران و فرودگاه سرریز می‌شود و در این مرداب‌ها ایجاد گاز متان می‌کند.»

اگر مسافری ساعت 10 شب به بعد ‌از مسیر فرودگاه امام عبور کند متوجه خط 10 کیلومتری بوی نامطبوع خواهد شد که باعث شده همچنان بوی نامطبوع ادامه داشته باشد.

قاسمی اضافه کرد: «همچنین فاضلاب کارخانجات تولید شیر پاستوریزه که در جاده قدیم تهران - کرج است و فاضلاب‌های کارخانجات بزرگ مواد غذایی و کشتارگاه صنعتی دام، لجن‌های حاصل از تصفیه خود را به‌‌راحتی به طرف کانال‌های جنوب تهران رها می‌کنند و مشخصا در اطراف فرودگاه رها می‌شود. فاضلاب‌ها در گودال‌ها ذخیره و جمع می‌شود و در شرایط بی‌هوازی قرار می‌گیرد و هر جایی شرایط بی‌هوازی بود مشخصه این است که گاز متان تولید می‌شود اما بار آلودگی این فاضلاب‌ها روی همدیگر خیلی زیاد است.»

گزارش ناسا از منبع انتشار متان در جنوب تهران

نقش دامداری‌ها در آلایندگی جنوب تهران

وی درخصوص آلایندگی دامداری‌های جنوب تهران نیز گفت: «دامداری‌ها هم می‌توانند مضاعف باشند اما عقیده من این است که دامداری‌ها نقش کمتری دارند برای اینکه فضولات دامداری‌ها به‌صورت جامد است و چیزی که جامد باشد تحت فساد قرار نمی‌گیرد و در عین حال دامداری‌ها نیز دارای فضولات مایع هستند که در آلایندگی نقش دارند.»

مشابه آلودگی فاضلاب را در جنوب تهران برای فاضلاب‌هایی داریم که به مصرف کشاورزی می‌رسد. آلودگی آن قطعا از آلودگی فاضلاب شهری تصفیه نشده کمتر نیست و خطر بزرگی است.

خط بوی 10 کیلومتری در مسیر فرودگاه امام

این متخصص فاضلاب‌های صنعتی و شهری ادامه داد: «ممکن است محیط‌زیست بگوید ما پایش‌ها را دقیق انجام می‌دهیم اما باید پرسید که این بو دقیقا از چیست؟ این بو هنوز هم ادامه دارد و اگر مسافری ساعت 10 به بعد شب از مسیر فرودگاه امام عبور کند متوجه خط 10 کیلومتری بوی نامطبوع خواهد شد که باعث شده همچنان بوی نامطبوع ادامه داشته باشد. اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم قطعا عواملی بود که در بالا ذکر شد(پسماند به اضافه فاضلاب کارخانجات صنعتی). این کارخانجات فاضلاب‌های خود را تصفیه می‌کنند و محیط‌زیست هم پایش‌ می‌کند اما شب‌، لجن‌های حاصل از تصفیه خود را دوباره رها می‌کنند. ورود لجن به محیط‌زیست مثل این است که اصلا فاضلاب تصفیه نشده است.»

راهکار رفع بوی نامطبوع تهران چیست؟

قاسمی در ادامه درخصوص راهکارهای حل مشکل بوی نامطبوع جنوب تهران گفت:‌ «راهکار این است که متخصصان خبره و امین و بی‌طرف به حل این موضوع ورود کنند و به سازمان‌های مدیریت پسماند و سازمان محیط زیست کمک کنند. البته گزارش ناسا را خیلی متقن نمی‌دانم برای اینکه ابر با باد حرکت می‌کند. ممکن است باد نبوده و گازها جمع شده است و اینورژن شده است در شرایط عادی باید باد اینها را پخش کند. باید پرسید که آیا وضعیت محیط‌زیست، فضای تنفسی و آلودگی منطقه را قبول دارید یا نه؟ اگر مناسب نیست باید برای آن فکر اساسی شود. اگر آلودگی نیست پس این بو چیست؟ این بو باید رفع شود چون موجب سرشکستگی کشور است.»

این دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس درخصوص جابه‌جایی آرادکوه برای حل مشکل آلایندگی جنوب تهران نیز گفت: «یکسری از راهکارها فوری است اما جابه‌جایی مجتمع آرادکوه پروسه‌ای زمان‌بر است. در عین حال وقتی کارخانه بزرگی می‌تواند فاضلاب خود را مدیریت کند، باید این کار تحت مراقبت قرار گیرد. در دوره گذشته برای رفع حل بوی نامطبوع تهران 100 میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده بود اما مساله همچنان سر جای خود هست و سازمان محیط‌زیست هم باید در این زمینه پاسخگو باشد. وقتی آلودگی را بیخ گوش تهران رها کردند، پس وای به حال مناطق دور دست. در صورتی که در مناطق دیگر از جمله شهرک صنعتی شکوهیه در جاده تهران - قم هم مشابه این مشکل وجود دارد.»

خطر بزرگ استفاده از فاضلاب در مزارع کشاورزی جنوب تهران

وی یادآور شد: «مشابه آلودگی فاضلاب را در جنوب تهران برای فاضلاب‌هایی داریم که به مصرف کشاورزی می‌رسد. آلودگی آن قطعا از آلودگی فاضلاب شهری تصفیه نشده کمتر نیست و خطر بزرگی است و برطرف شدن آن تدابیر مهندسی می‌خواهد.»

مخاطره گاز متان برای محیط‌زیست

قاسمی همچنین گفت:‌ «اولین مساله آلاینده‌های مربوط به فاضلاب این است که به شدت آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند و وقتی این آب‌ها پخش شود، شرایط رشد باکتری‌ها و حشرات را افزایش می‌دهد. علاوه بر این آلودگی بو کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای شهروندان آزاردهنده است. همچنین اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

* متان یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، مهار انتشار متان یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط ساطع کننده این گاز می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با گرمایش روزافزون جهانی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار